EPN

ØAADM4400 Kunnskapsstrategi i en digital økonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Strategy in a Digital Economy
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon / Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dag er kunnskap kritisk både for verdiskapningen i samfunnet og konkurransekraften til organisasjoner. Med økt bevissthet rundt verdien av kunnskap og behovet for å utnytte denne i daglig virke har organisasjoner, både i privat og offentlig sektor, erkjent behovet for effektiv utnyttelse og utvikling av kunnskap. Kunnskapsledelses initiativer tar sikte på å bygge organisatoriske kapasiteter som direkte bidrar til organisasjonens overlevelse og inntjening ved å utvikle, organisere, lagre og utnytte kunnskapsressurser.

Emnet tilbyr en flerfaglig innfallsvinkel som integrerer disipliner som personalledelse, regnskap, strategi, markedsføring og innovasjon. Studenter som tar dette emnet sikter mot jobber knyttet til ledelse av kunnskapsarbeidere. Det siktes spesielt mot at den teoretiske innsikt studentene tilegner seg gjennom emnet også skal appliseres på virkelige problemstillinger. Bruk av teori på praktiske problemer er vektlagt i emnet gjennom en casetilnærming.

Anbefalte forkunnskaper

Kurset egner seg for studenter på begge hovedprofilene.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studentene vil gjennom dette emnet tilegne seg nødvendig kompetanse og ferdigheter for strategiskledelse av individers, gruppers, og organisasjoners kunnskapsressurser. Innholdet i emnet skal gi studentene dybdeforståelse av hvordan man leder, måler og organiserer kunnskapsressurser, samt gi innsikt i forretningsmodell- og tjenesteinnovasjon i et internasjonalt åpent innovasjonssystem.

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for hvordan kunnskapsutviklingen i det eksterne globale miljøet, nærings- og industrisektorer og organisasjonen henger sammen og hvordan endringer kan påvirke kunnskapsbasert verdiskapning
  • har forståelse for konseptet kunnskapsledelse i tilknytning til samtidens arbeidsliv og teknologi, samt anerkjenner kompleksiteten i forvaltning av kunnskap og hvor viktig dette er for verdiskapningen i alle organisasjoner
  • har kunnskap om organisatoriske særtrekk, strukturer, kulturer, kommunikasjon, innovasjon og teknologi som påvirker kunnskapsprosesser i organisasjoner
  • har kunnskap om forskjellige handlingsalternativer organisasjoner kan velge mellom for å gi vesentlige bidrag til organisasjonens kunnskapsprosesser, ytelse og utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • er i stand til å arbeide sammen med andre i analyse av praktiske problemstillinger, samt forberede og presentere anbefalinger til forbedringstiltak innen kunnskapsledelse

Innhold

  • Kunnskapsarbeidets betydning for verdiskapning og sysselsetting i moderne samfunn.
  • Kunnskapsledelse som et flerfaglig prosjekt.
  • Strategi og kunnskapsbasert verdiskapning.
  • Særtrekk ved kunnskapsintensive organisasjoner.
  • Tjenestefisering og betydningen av immaterielle aspektet ved varer og tjenester.
  • Innovasjon, verdiskapning og forretningsmodeller basert på immaterielle ressurser.
  • Måling og styring av kunnskapsintensivt arbeid.
  • Internasjonalisering av kunnskapsintensivt arbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppepresentasjoner og case-diskusjoner. Det forventes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og lignende i timene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav

Vurdering og eksamen

Karaktervurdering i emnet består av mappe og en skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer, hvor mappen teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Mappen består av gruppepresentasjoner av artikler og case analyser. Presentasjonene, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på ca. 15 minutter.

Studenten må ha bestått mappeeksamen for å gå opp til skoleeksamen.

Både mappe og skoleeksamen kan tas opp separat ved ny eksamen. Det er ikke nødvendig å ta begge eksamener på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Én ordbok (enten morsmål-engelsk/engelsk-morsmål eller engelsk-engelsk).

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Mappen sensureres av intern sensor og skoleeksamen av ekstern og intern sensor.

Emneansvarlig

Karl Joachim Breunig