Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4200 International Strategy in a Global Economy Emneplan
- Engelsk emnenavn
- International Strategy in a Global Economy
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The world appear to have become more global and digital, and we have witnessed an increased growth in international expansion of companies of all sizes, i.e., MNEs, SMEs and Born global firms (BGs). Managers of these firms are facing opportunities and challenges related to international expansion and it is vital for future leaders and employees to have an understanding of these issues. The focus in the course encompass; firms of all sizes, yet with a particular focus on SMEs and BGs and the particular challenges that need to be addressed by these firms in their internationalization process. It will be used cases throughout the course to illustrate theories and discuss practical problems.;
Some of the topics covered in the course is international strategy, choice of entry modes, the internationalization process, market learning and knowledge transfer, institutional differences, the role of networks for internationalization, international entrepreneurship/born global firm and ethical issues.;
Anbefalte forkunnskaper
Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Bestått studium kvalifiserer for graden master i jordmorfag (engelsk: Master in Midwifery) i henhold til § 3 i forskrift om krav til mastergrad.
Studiet bygger på forskrift om nasjonal retningslinje for jordmorutdanning (FOR-2023-06-05-822). Det tilfredsstiller Europaparlamentets rådsdirektiv 2005/36/EF (kvantitetskrav, se under) som beskriver den utøvende jordmorvirksomhet og krav til jordmorutdanning. Til sammen oppfyller studiet de krav som er beskrevet i nasjonale retningslinjer og internasjonale konvensjoner med hensyn til både jordmorutdanning og mastergradsutdanning.
Profesjonstittelen jordmor bygger på den internasjonale definisjonen av jordmor vedtatt av det internasjonale jordmorforbundet (ICM) og det Den internasjonale gynekolog- og obstetrikersammenslutning (FIGO) i 1972 og senere vedtatt i WHO 1992.
Mastergradsstudiet har et omfang på 120 studiepoeng og går på heltid over to år. Fullført utdanning gir grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor.
I mastergradsstudiet i jordmorfag utvikles studentens profesjonsfaglige og akademiske kompetanse. Dette skjer gradvis gjennom utdanningen ved at det stilles økende krav til refleksjonsnivå og utvikling fra en deskriptiv til en analytisk og refleksiv holdning. Studenten utvikler sin forståelse og tilegner seg kompetanse til kritisk å kunne vurdere teoretisk kunnskap, praktiske erfaringer, samt egne holdninger og handlinger.
Jordmorutdanningen gir kandidaten den nødvendige kompetansen til å kunne utøve jordmoryrket på en faglig, tillitsskapende, respektfull, reflektert, omsorgsfull, ikke-stigmatiserende og etisk forsvarlig måte. Studenten skal gjennom utdanningen selv ta imot barnet ved minst 40 fødsler og oppfylle andre kvantitetskrav beskrevet i ‘Dokumentasjon av kliniske studier for studenter i mastergrad i jordmorfag’. Utdanningen er praksisnær og forskningsbasert, i tillegg møter den samfunnets krav om kunnskapsbaserte og likeverdige helsetjenester for alle. Det innebærer tilpassing til individuelle ønsker og behov ved å arbeide kultursensitivt, og å bidra til tilrettelagte språklige og kulturelt tilpassede tjenester. I dette inngår kompetanse om samers status som urfolk i Norge og ivaretakelse av deres rettigheter i møtet med jordmødre i helsetjenesten.
Jordmoryrket innebærer å kunne arbeide helsefremmende, forebyggende og behandlingsrettet på individ-, gruppe-, system- og samfunnsnivå. Et overordnet mål for jordmorutdanningen er å sørge for at kandidaten kan bidra til en bærekraftig utvikling av helsetjenesten i takt med globale, demografiske, sosiale, miljømessige og teknologiske endringer.
En jordmor skal kunne arbeide selvstendig og på eget ansvar innen hele det jordmorfaglige ansvarsområdet, og ivareta kunnskapsbaserte verdier og filosofi (Jmf. Quality Maternal and Newborn Care Framework). Kompetanse innen seksuell- og reproduktiv helse og rettigheter i et mangfolds- og livsløpsperspektiv, er en del av dette.
Utdanningen skal bygge på en anerkjennelse av at individer som bærer frem og føder barn kan ha et mangfold av kjønnsidentitet. Der begrepene kvinne og mor brukes i programplanen omfatter det alle individer som bærer frem og føder barn.
Relevans for arbeidslivMastergradsstudiet fører fram til autorisasjon som jordmor, inkludert forskrivningsrett for bestemte legemiddel innenfor jordmors ansvarsområde. En jordmor utdannet i Norge får automatisk anerkjennelse av sin utdanning og rett til yrkesutøvelse i EU-land. Jordmorutdanningen skal kvalifisere for arbeid innen klinisk virksomhet, forskning, utdanning, ledelse og forvaltning, i kommunal helse- og omsorgstjeneste, i spesialisthelsetjenesten og i privat virksomhet.
Relevans for videre utdanningEn kandidat med mastergrad i jordmorfag er kvalifisert for å søke opptak til doktorgradsprogrammer, herunder ph.d.-programmet i helsevitenskap ved OsloMet.
Forkunnskapskrav
None.
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;
;
Knowledge
The student has
- An understanding of globalization, globalization forces and how;globalization is related to international expansion;
- Insight and deep understanding of international expansion, including choice of markets,; modes of entry, and tensions between global integration and local adaptation;;
- A particular knowledge about what characterize born global firms/international new ventures;
- Basic and up-to-date knowledge of research and different dilemmas facing firms competing in international markets ;
- Developed his/her ability to reflect and understand issues facing firms going international
- The role of market learning and knowledge transfer for international expansion;
- Sustainability and ethical issues;
;
Skills
The student is capable of;
- Analyzing complex and comprehensive internationalization issues for various types of firms;
- Apply theory and critical thinking to real cases and complex business challenges;
- Reflect on opportunities and challenges for firms competing internationally;
;
General competence;
The student can
- Engage in analytical discussions of; internationalization issues;
- Can approach international decisions from various perspectives;
Arbeids- og undervisningsformer
A combination of lectures, case discussions and student presentations. Students are expected to take an active role in their own learning experience, actively participate in discussions, and contribute to an open and positive learning environment in class.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
In order for the student to take the exam, the following coursework must have been approved:;
Completion of up to two written assignments (up to 6 pages) and one presentation (approx.; 20 minutes). The coursework will be carried out in groups up to four students, comprising different nationalities if possible. Students who fail to qualify, will be given another opportunity to submit new or improved assignment.;
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.;
Vurdering og eksamen
Written school exam (5 hours).
Hjelpemidler ved eksamen
One dictionary (Native language - English/English - native language or English-English).
Vurderingsuttrykk
Letter grading A-F.
Sensorordning
An internal and an external examiner will grade the exam.
A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.
Emneansvarlig
Anita E. Tobiassen;