Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4100 Strategiutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Strategy Formation
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om barnehagen i det flerkulturelle samfunnet.
- har utvidet innsikt om kultur, religion, livssyn, interkulturell kommunikasjon og flerspråklighet i barnehagen.
- har inngående kunnskap om teorier og metoder som er relevante for å undersøke mangfold i barnehagen.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk reflektere over teorier og metoder som anvendes i forskning om mangfold, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt/-arbeid knyttet til mangfoldsperspektiver med vitenskapsteoretisk forankring og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- kan på en selvstendig måte bruke teorier om mangfold og flerkulturelle perspektiver i problemstillinger knyttet til barn og barndom.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til flerkulturelle og språklige praksiser i barndom og barnehage.
- kan formidle utviklingsarbeid, tekster og/eller multimodale produksjoner om mangfold i barnehagen.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen
- Skriftlig notat med problemstilling og begrunnelse for valgt tematikk til et utviklingsarbeid i barnehagen. Notatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10%. Teksten danner grunnlag for eksamensoppgaven.
- På grunnlag av en artikkel fra pensum skal studenten skrive en tekst som redegjør for artikkelens metode og vitenskapsteoretisk forankring. Artikkelens funn drøftes opp mot barnehagers praksiser. Teksten skal være på 1500 ord +/- 10% og presenteres muntlig for medstudenter.
Innhold
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om teorier, modeller og metoder i veiledning som fagområde
- har avansert kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og veiledningens plass i dette arbeidet
- kan anvende kunnskap om veiledning for å fremme kompetanse- og profesjonsutvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over en veiledningssamtale og et veiledningsforløp
- kan analysere og forstå hvordan veiledningsstrukturer kan bidra til å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
- kan bruke relevante veiledningsmetoder for å styrke kompetanse- og profesjonskvalifisering
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante veilednings- og profesjonsetiske problemstillinger
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor veiledningsfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeoppgave, som bygger på arbeidskrav 1. Omfang skal være 4000 ord +/- 10 prosent eksklusiv referanseliste. Veiledning vil bli gitt i skriveprosessen.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurdering og eksamen
A - F
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.
Vurderingsuttrykk
- Flerspråklige læringsrom, modeller og muligheter
- Samhandling og møter på tvers av språk, religion og livssyn
- Perspektiver på danning i og av barnehagekulturer
- Identiteter
- Mangfold og inkludering
- Den livssynsåpne barnehagen
- Læringsmiljøer i flerkulturelle barnehager
- Overganger hjem/barnehage, barnehage/skole
- Kartleggingsverktøy og språkarbeid
Sensorordning
Det benyttes en ekstern og en intern sensor på skriftlig eksamen, mens mappen kun har intern sensor.
Emneansvarlig
I utvikling av barnehagen står veiledning som verktøy sentralt. Ledere i barnehagen skal sørge for å utvikle personalets kompetanse og følge opp og sikre veiledning for den enkelte (KD, 2017). Emnet tar for seg forskning og teori om ulike tilnærminger til veiledning. Veiledning i personalgrupper i barnehager kan bidra til kompetanse- og profesjonsutvikling. Gjennom veiledning kan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet styrkes og utvikles både gjennom individuelle og kollektive læringsprosesser.
Barnehagen som lærende organisasjon er forankret i barnehagesektorens styringsdokumenter. En lærende barnehage er en barnehage som klarer å endre seg og omstille seg i takt med den utviklingen som finner sted i samfunnet. Ledere i barnehagen skal utvikle egen organisasjon når det gjelder struktur, prosesser og systemer, samt kultur som bidrar til organisasjonslæring. I emnet sees temaene veiledning og barnehagen som lærende organisasjon i sammenheng med hverandre.