EPN-V2

ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Human Resource Management
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I de fleste virksomheter er styring og ledelse av menneskelige ressurser en sentral lederoppgave. Det har i det praktiske lederarbeidet nær sammenheng med økonomisk styring, organisering og strategisk ledelse. Emnet bygger særlig på organisasjonsteori, ledelse og foretaksstrategi i bachelorstudiet, samt på samfunnsvitenskapelig metode, mikroøkonomi og økonomisk styring. Ny forskning og dagsaktuelle tema vil ha en sentral plass i emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen krav til forkunnskaper.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
    • inngående kunnskap om styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
    • forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • drive strategisk og helhetlig personalarbeid
    • analysere kompetanse og kompetansebehov
    • vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
    • forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping
    • reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk
  • Innhold

    • HRMs strategiske og økonomiske rolle
    • Verdiskaping og konkurranseevne
    • Strategisk planlegging og iverksetting
    • Kontrakter og tilknytningsformer
    • Organisasjonsutforming og jobber
    • Belønningssystemer og motivasjon
    • Rekruttering og turnover
    • Interne og eksterne arbeidsmarkeder
    • Institusjonelle rammebetingelser og samfunnsansvar
    • Internasjonal og komparativ HRM.
    • Kompetanseanalyse og kompetanseutvikling

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og arbeid med oppgaver i klassen og studentpresentasjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studentene må levere to skriftlige gruppeoppgaver på inntil 12 sider til sammen som må være godkjent og presentert for klassen for å kunne gå opp til eksamen. Presentasjonen vil være på inntil 25 minutter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere en forbedret oppgave én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrist.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig skoleeksamen på fem timer avholdes i slutten av semesteret.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Erik Døving