EPN-V2

ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Human Resource Management
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I de fleste virksomheter er styring og ledelse av menneskelige ressurser en sentral lederoppgave. Det har i det praktiske lederarbeidet nær sammenheng med økonomisk styring, organisering og strategisk ledelse. Emnet bygger særlig på organisasjonsteori, ledelse og foretaksstrategi i bachelorstudiet, samt på samfunnsvitenskapelig metode, mikroøkonomi og økonomisk styring. Ny forskning og dagsaktuelle tema vil ha en sentral plass i emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen krav til forkunnskaper.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
    • inngående kunnskap om styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
    • forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • drive strategisk og helhetlig personalarbeid
    • analysere kompetanse og kompetansebehov
    • vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
    • forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping
    • reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk
  • Innhold

    Gradert skala A-F.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Entreprenørskapsprosjekt: Studenten gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med en relevant oppstartsbedrift. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved en IT-oppstartsbedrift tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

    HiOA vil tilrettelegge for å koble en eller flere studenter i gruppe med et egnet prosjekt i en oppstartsbedrift. Forutsetningen for at bedriften kan delta er å stille med et godkjent IT-entreprenørskapsprosjekt og en kompetent veileder i bedriften. Videre vil HiOA stille med en intern veileder ved HiOA. Studentene vil utvikle en prototype for et produkt som er relevant for oppstartsbedriften, eller utvikle og implementere ny funksjonalitet i oppstartsbedriftens teknologi.

    Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret. Prosjekt kan utføres på sommeren.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten skal:

    • bli kjent med sentrale problemstillinger knyttet til innovasjon og entreprenørskap.
    • forstå forretningsprosesser og organisatoriske strukturer i en oppstartsbedrift.
    • ha grunnleggende oversikt over muligheter for finansiering og støtte til oppstartsbedrifter
    • ha innsikt i innovasjonsprosesser og utvikling av teknologi fra idé til prototype

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • ta et produkt eller en tjeneste gjennom de forskjellige fasene fra ide, design og utvikling til implementasjon og evaluering av prototype
    • selvstendig gjennomføre et IT-prosjekt innenfor rammene av et oppstartsselskap og behersker grunnleggende problemstillinger som kjennetegner entreprenørskapsprosesser
    • kommunisere skriftlig og muntlig de tekniske og forretningsmessige problemstillingene relevante til prosjektets temaområde, inkludert prosjektplan, prosjektaktiviteter og resultater til både en tekniskkyndig og ikke tekniskkyndig publikum

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet.
    • definere et problem og foreslå mulige innovative løsninger
    • være i stand til å evaluere viktigheten av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner i oppstartsselskaper
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Veiledningstimer med intern og ekstern veileder. Studentene vil arbeide alene eller i grupper på 2-5 studenter ved å gjennomføre et IT-prosjekt i en oppstartsbedrift.

    Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.

    Oppstartsselskaper vil bli rekruttert igjennom eksisterende nettverk. Disse selskapene spiller inn konkrete prosjektforslag som blir evaluert og kvalitetssikret av HiOA og utvalgte eksterne ressurser. Studentene kobles med konkrete prosjekter basert på egnethet og interesse. Samtlige prosjekter skal ha intern og ekstern veileder.

  • Vurderingsuttrykk

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å få en karakter i faget:

    Det skal inngås en avtale mellom oppstartsselskapet og studenten(e) og denne må godkjennes av veileder ved HiOA før prosjektet kan begynne.

  • Sensorordning

    Prosjektrapport på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av entreprenørskapssprosesser og metodene som har blitt benyttet.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Emneansvarlig

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.