Studieinfo emne ØAADM4000 2019 HØST
ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Strategic Human Resource Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST
2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I de fleste virksomheter er styring og ledelse av menneskelige ressurser en sentral lederoppgave. Det har i det praktiske lederarbeidet nær sammenheng med økonomisk styring, organisering og strategisk ledelse. Emnet bygger særlig på organisasjonsteori, ledelse og foretaksstrategi i bachelorstudiet, samt på samfunnsvitenskapelig metode, mikroøkonomi og økonomisk styring. Ny forskning og dagsaktuelle tema vil ha en sentral plass i emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen krav til forkunnskaper.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
- inngående kunnskap om styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
- forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet
Ferdigheter
Studenten kan
- drive strategisk og helhetlig personalarbeid
- analysere kompetanse og kompetansebehov
- vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
- forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping
- reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk
Innhold
- HRMs strategiske og økonomiske rolle
- Verdiskaping og konkurranseevne
- Strategisk planlegging og iverksetting
- Kontrakter og tilknytningsformer
- Organisasjonsutforming og jobber
- Belønningssystemer og motivasjon
- Interne og eksterne arbeidsmarkeder
- Institusjonelle rammebetingelser og samfunnsansvar
- Internasjonal og komparativ HRM.
- Kompetanseanalyse og kompetanseutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen og studentpresentasjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene må levere to skriftlige gruppeoppgaver på inntil 12 sider til sammen som må være godkjent og presentert for klassen for å kunne gå opp til eksamen. Presentasjonen vil være på inntil 25 minutter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere en forbedret oppgave én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrist.
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen under tilsyn på fem timer avholdes i slutten av semesteret. Studenter som stryker eller er syke på eksamen, har rett til å melde seg opp til ny/utsatt eksamen i emnet i tråd med forskrift om studier og eksamen ved HiOA.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern sensor vil i tillegg til å godkjenne eksamensoppgaven sensurere besvarelsene sammen med intern sensor.
Emneansvarlig
Erik Døving