EPN

ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Human Resource Management
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I de fleste virksomheter er styring og ledelse av menneskelige ressurser en sentral lederoppgave. Det har i det praktiske lederarbeidet nær sammenheng med økonomisk styring, organisering og strategisk ledelse. Emnet bygger særlig på organisasjonsteori, ledelse og foretaksstrategi i bachelorstudiet, samt på samfunnsvitenskapelig metode, mikroøkonomi og økonomisk styring. Ny forskning og dagsaktuelle tema vil ha en sentral plass i emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen krav til forkunnskaper.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
  • inngående kunnskap om styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
  • forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet

Ferdigheter

Studenten kan

  • drive strategisk og helhetlig personalarbeid
  • analysere kompetanse og kompetansebehov
  • vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
  • forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping
  • reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk

Innhold

  • HRMs strategiske og økonomiske rolle
  • Verdiskaping og konkurranseevne
  • Strategisk planlegging og iverksetting
  • Kontrakter og tilknytningsformer
  • Organisasjonsutforming og jobber
  • Belønningssystemer og motivasjon
  • Interne og eksterne arbeidsmarkeder
  • Institusjonelle rammebetingelser og samfunnsansvar
  • Internasjonal og komparativ HRM.
  • Kompetanseanalyse og kompetanseutvikling
  • Målstyring av HR

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen og studentpresentasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene må levere to skriftlige gruppeoppgaver på inntil 12 sider til sammen som må være godkjent og presentert for klassen for å kunne gå opp til eksamen. Presentasjonen vil være på inntil 25 minutter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere en forbedret oppgave én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrist.

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn på fem timer avholdes i slutten av semesteret. Studenter som stryker eller er syke på eksamen, har rett til å melde seg opp til ny/utsatt eksamen i emnet i tråd med forskrift om studier og eksamen ved HiOA.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern sensor vil i tillegg til å godkjenne eksamensoppgaven sensurere besvarelsene sammen med intern sensor.

Emneansvarlig

Erik Døving