Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM3100 Strategic Analysis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Strategic Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange ProgrammePublic Administration and Leadership, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Læringsutbyttet på emnet omfatter kunnskaper om skolen som organisasjon og som lærende virksomhet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om skolen som lærende organisasjon - lærings- og endringsprosesser, systemteori og systemrettet arbeid
- har avansert kunnskap om betydningen av å etablere tolkningsfellesskap for å fremme likeverdige og inkluderende utviklings- og læringsvilkår
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere områder der det er behov for å iverksette forebyggende tiltak og tidlig innsats
- kan identifisere og analysere elementer som påvirker etablering av tolkningsfellesskap og kunnskapsdeling
- kan bidra i skolens kollektive samhandling om utvikling, endring og forbedring
- kan vurdere og planlegge organisasjonsutvikling og innovasjoner ut fra etiske perspektiver
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere muntlig og skriftlig med fagpersoner om problemstillinger knyttet til inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår som grunnlag for endringsarbeid
- kan identifisere og vurdere problemstillinger knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon
- kan anvende strategier for å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på skape inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- knowledge of theory about the business environment
- knowledge of the notion of strategic capability and purpose
- advanced knowledge of corporate, international and business-level strategy
- knowledge of innovation, entrepreneurship and strategic change
- knowledge of organizing, capabilities and resources
- knowledge of methods of strategy development and evaluation
Skills
The student can
- understand and analyze strategic competitive positions in relation to content and context as well as strategy processes
- engage professionally in strategy development, implementation and evaluation
General competence
The student
- has insight into relevant subjects and professional ethical issues
- can plan and execute varied work tasks and projects in accordance with ethical requirements and guidelines
- can communicate key subject matter such as theories and problems and solutions both in writing and orally
- can exchange views and experiences with others with background in the subject area and through this contribute to the development of good practice
- be familiar with innovative thinking and innovation processes
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatte.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1: A portfolio which includes hand-ins and presentations. Individual participation is a part of the portfolio evaluation. Specification of the portfolio:
- Group presentations of two cases and/or two journal articles
- Group projects during the semester: max 20 pages
- Individual process reflection: max 3 pages
- Individual participation in discussions
The purpose of the coursework is to provide good insight and abilities to work with various approaches to strategic analysis.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.
Vurdering og eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensur gjennomføres hvert tredje studieår.
Hjelpemidler ved eksamen
Se programplanen.
Vurderingsuttrykk
Emne 3 består av følgende tema:
Tema a: Organisasjonskunnskap
- Organisasjonskulturer og lærende organisasjoner
- Systemteori
Tema b: Skoleutvikling
- Skolen som organisasjon, skolens samarbeidspartnere og samhandlingen mellom disse
- Teamet som ressurs, nettverk og partnerskap
Tema c: Endringsprosesser og medvirkning
- Initiering av utviklings og endringsprosesser - utfordringer og barrierer
- Interprofesjonelt samarbeid, teamarbeid og foreldremedvirkning
Sensorordning
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.