Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1000 Markedsføring og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Marketing and Ethics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode kunnskaper om arkivteoretiske forutsetninger for arkivdanning
- har forståelse for dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver i virksomheter
- har gode kunnskaper om ISO 15489
- har grunnleggende forståelse av Noark-standardens oppbygning og funksjoner
- har kjennskap til funksjonene i elektroniske sak-/arkivsystemer
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for oppgaver i arkivdanningen
- kan analysere dokumentasjonsforvaltningens rolle i en organisasjon
- kan bruke Noark-standarden, og ISO15489 i en norsk kontekst
- kan drøfte utfordringer knyttet til elektronisk arkivdanning og bruk av elektroniske sak-/arkivsystem
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle faglig relevant stoff skriftlig
- kan kommunisere og reflektere over dokumentasjonsforvaltningens rolle på en arbeidsplass
Forkunnskapskrav
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske øvelser, selvstudium og studiebesøk/gjesteundervisning.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om etiske og moralske problemstillinger knyttet til personlige og samfunnsmessige forhold med utgangspunkt i økonomisk virksomhet
- kunnskaper om de sentrale tankeretningene innen moralfilosofien, herunder pliktetikk, konsekvensetikk, dydsetikk og nærhetsetikk
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
- identifisere og klassifisere etiske relevante verdier (mål) og handlemåter (midler) for økonomisk virksomhet i lys av ulike moralteorier
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Innhold
ETIKK
· Vitenskapelige påstander og logisk argumentasjon
· Deskriptive og normative utsagn
· Samfunnsvitenskapelige begreper
· Samfunnsvitenskapelig metode og økonomisk verditeori
· Verdivalg i etiske perspektiver
· Moralsk opptreden
MARKEDSFØRING
· Innhenting av markedsinformasjon
· Segmentering på forbrukermarkedet
· Segmentering på bedriftsmarkedet
· Posisjonering og merkevarebygging
· Markedsføring som fag og yrke
· Markedsførerens omgivelser
· Produkter og tjenester
· Prising av produkter og tjenester
· Distribusjon av produkter og tjenester
· Markedskommunikasjon
· Samhandlingsøkonomi (colloborative consumption)
· Digital markedsføring
· Tjenestemarkedsføring og CRM
· Serviceledelse og serviceledelsesystemet
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen hjelpemidler tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene må ha godkjent de to første arbeidskravene for å gå opp til eksamen i etikk, og alle tre arbeidskrav for å gå opp til eksamen i markedsføring.
Det første arbeidskravet er en individuell skriftlig innlevering via Canvas i starten av semesteret. Her skal studentene angi mål for semesteret, studiet og karrieren. Omfang er ca 1 side, skriftstørrelse 12 i Times New Roman, linjeavstand 1,5.
Det andre arbeidskravet er gjennomføring av en e-læringsmodul med innføring i kildehenvisning, kildekritikk og søk av kvalitetssikrede kilder.
Det tredje arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring. Det vil bli arrangert et obligatorisk heldagsseminar der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.
Studenter som ikke får arbeidskravene godkjent, får mulighet til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
Hilde Lange
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Eksamen sensureres av intern og ekstern sensor.
Emneansvarlig
Line Christoffersen