EPN

ØAADM1000 Markedsføring og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management / Bachelorstudium i økonomi og administrasjon / Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring og etikk. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og formidle verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt og forståelse for grunnleggende etiske problemstillinger, og dermed gjøre dem i stand til å reflektere over moralske dilemma med utgangspunkt i økonomisk virksomhet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
  • bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
  • kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
  • kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
  • kunnskaper om etiske og moralske problemstillinger knyttet til personlige og samfunnsmessige forhold med utgangspunkt i økonomisk virksomhet
  • kunnskaper om de sentrale tankeretningene innen moralfilosofien, herunder pliktetikk, konsekvensetikk, dydsetikk og nærhetsetikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
  • identifisere og klassifisere etiske relevante verdier (mål) og handlemåter (midler) for økonomisk virksomhet i lys av ulike moralteorier
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
  • kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Innhold

ETIKK

·         Vitenskapelige påstander og logisk argumentasjon

·         Deskriptive og normative utsagn

·         Samfunnsvitenskapelige begreper

·         Samfunnsvitenskapelig metode og økonomisk verditeori

·         Verdivalg i etiske perspektiver

·         Moralsk opptreden

 

MARKEDSFØRING

·         Innhenting av markedsinformasjon

·         Segmentering på forbrukermarkedet

·         Segmentering på bedriftsmarkedet

·         Posisjonering og merkevarebygging

·         Markedsføring som fag og yrke

·         Markedsførerens omgivelser

·         Produkter og tjenester

·         Prising av produkter og tjenester

·         Distribusjon av produkter og tjenester

·         Markedskommunikasjon

·         Samhandlingsøkonomi (colloborative consumption)

·         Digital markedsføring

·         Tjenestemarkedsføring og CRM

·         Serviceledelse og serviceledelsesystemet

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, seminarer, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsning og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene må ha godkjent de to første arbeidskravene for å gå opp til eksamen i etikk, og alle tre arbeidskrav for å gå opp til eksamen i markedsføring.

Det første arbeidskravet er en individuell skriftlig innlevering via Canvas i starten av semesteret. Her skal studentene angi mål for semesteret, studiet og karrieren. Omfang er ca 1 side, skriftstørrelse 12 i Times New Roman, linjeavstand 1,5.

Det andre arbeidskravet er gjennomføring av en e-læringsmodul med innføring i kildehenvisning, kildekritikk og søk av kvalitetssikrede kilder.

Det tredje arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring. Det vil bli arrangert et obligatorisk heldagsseminar der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.

Studenter som ikke får arbeidskravene godkjent, får mulighet til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister.

Vurdering og eksamen

Etikkdelen avsluttes med en skriftlig skoleeksamen på 3 timer i midten av semesteret og teller 40% av karakteren i emnet.

Markedsføringsdelen arrangeres som en skriftlig skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret og teller 60% av karakteren.

De to eksamener kan tas opp separat. Det er ikke nødvendig å ta opp begge deler.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Eksamen sensureres av intern og ekstern sensor.

Emneansvarlig

Line Christoffersen