VR-spill trener Parkinson-pasienter

Bildet er fra utprøving av spillet.

Fra utprøving av spillet.

VR-spill trener Parkinson-pasienter

Ingen medisiner kan kurere Parkinsons sykdom, men studentenes virtual reality-spill kan hjelpe pasientene å beholde muskelmasse.

I emnet Praktisk IT-prosjekt utviklet OsloMet-studentene Martin Bang, Daria Krivonos og Hanna Schimek et VR-spill for personer med Parkinsons sykdom.

Et VR-spill kan gi morsom og engasjerende trening av finmotorikk og hånd-øye-koordinering.

Det kan også gi tilbakemelding til fysioterapeuter og annet medisinsk personell, for å spore framgang.

Da studentene utviklet spillet, ønsket de å bidra til å ta vare på for eksempel grepstyrke, hånd-øye-koordinasjon og andre motoriske funksjoner i overkroppen.

Du kan ta Praktisk IT-prosjekt på bachelorstudiene i anvendt datateknologi og informasjonsteknologi.

Les mer på oslomet.no: VR-spill trener Parkinson-pasienter