SAM har fått egen konferanse for masterstudentene

Studenter og forelesere sitter rundt et stort bord.

Masterstudenter ved SAM.

SAM har fått egen konferanse for masterstudentene

Den 10. mars 2023 piloterte Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM) OsloMets første masterkonferanse på tvers av sine fire institutter med tittelen «Kløkt».

Konferansen ble opprettet som svar på bekymringer for det psykososiale studentmiljøet fremhevet av masterstudentene selv i SHoT22-undersøkelsen.

– Vi undervisere og veiledere har erfart at mange masterstudenter sliter i sitt andre studieår ettersom mye av den timeplanlagte undervisningen da er ferdig og de i større grad blir overlatt til seg selv og arbeidet med oppgaven, forteller Nathalie Hyde-Clarke, prodekan ved Fakultet for samfunnsvitenskap.

– Å sitte alene med en stor oppgave kan både gi en følelse av ensomhet og motløshet, og i verste fall føre til frafall helt på innspurten av en mastergrad. Her får de mulighet til å tenke sammen med andre som er på samme sted i masterløpet, sier førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag, Åsmund Hermansen.

Konferansen mottok finansiering fra OsloMets prosjekt Den gode studentopplevelsen (DGS).

Er det jeg skriver bra nok?

– Vi har skrevet og forkastet og skrevet igjen helt til vi med bevrende hjerte har levert inn våre masteroppgaver og selvfølgelig tenkt: Er dette bra nok? Gir mine funn mening, sier Ellen Nygard, universitetslektor ved Handelshøyskolen.

Konferansen ble arrangert på et tidspunkt i læringsprosessen til masterstudenten der de har mulighet til å forbedre sitt eget forskningsbaserte arbeid.

Arbeidslivet er tverrfaglig

Det langsiktige målet for konferansen er å tilrettelegge for at masterstudenter møter medstudenter fra andre program og profesjoner, kan dele forskning med hverandre og bygge nettverk.

– Arbeidsplassen er sammensatt av mennesker som har ulike ferdigheter og kompetanse som vi må kunne forstå og samarbeide effektivt med. Vi vet også at personer med én type utdanning ofte søker arbeid på tvers av en rekke sektorer, sier Hyde-Clarke.

Konferansen lar studentene møte andre som de mest sannsynlig aldri ellers ville ha møtt, og å presentere sin egen forskning slik måte at folk utenfor sine umiddelbare fagmiljøer kunne forstå, sette pris på og kommentere på den.

Når blir neste konferanse?

Neste konferanse blir 20 oktober 2023.

Oppdateringer kommer fortløpende på konferansens nye hjemmeside (uni.oslomet.no).