Digitale vitnemål på OsloMet

Nyhetportlet

Grafisk illustrasjon av pc-skjerm med avgangslue på.

Digitale vitnemål på OsloMet

Avgangsstudenter får kun digitalt vitnemål. Her får du mer informasjon om hva det betyr for deg.

Studenter som fullfører sine studier får sitt vitnemål i Studentweb og i Vitnemålsportalen.

De som har søkt jobb eller utdanning i utlandet og trenger vitnemålet sitt på papir, kan søke om dette innen 9. juni dersom du trenger det før sommeren.

Hvem får digitale vitnemål?

I utgangspunktet får alle studenter digitalt vitnemål når de fullfører studiet sitt.

Noen studentgrupper vil få vitnemålet sitt tilsendt på papir. Først og fremst gjelder det studenter uten norsk fødselsnummer, som ikke har tilgang til digitalt vitnemål på lik linje med andre. PhD-kandidater får også vitnemålet sitt tilsendt på papir.

Kan jeg bestille vitnemål på papir?

Ditt digitale vitnemål er originaldokumentet. Det følger en internasjonal standard og skal godtas av alle.

Det kan likevel være institusjoner i utlandet som ikke godtar det digitalt signerte dokumentet. Du kan da bestille vitnemålet på papir. Du kan lese mer om vitnemål på papir vår informasjonsside om vitnemål.

Hva er et digitalt vitnemål?

Et digitalt vitnemål er et vitnemål i PDF med en digitalt sikret signatur. Signaturen er gyldig så lenge man ikke forsøker å endre dokumentet. Les mer om digitalt signerte dokumenter på vitnemålsportalen.no.

Hvor finner jeg vitnemålet?

Når ditt vitnemål blir utstedt vil det bli gjort tilgjengelig for deg  i Vitnemålsportalen og i Studentweb. Du vil alltid kunne hente vitnemålet ditt her, også etter at du er ferdig med studiene ved OsloMet.

Hvordan vet jeg at jeg har fått vitnemålet?

Når vitnemålet ditt er publisert digitalt vil du få beskjed på e-postadressen du har registrert i Studentweb. Vi sender også informasjonen til din e-postadresse ved OsloMet, men den vil du miste tilgang til etter 30 dager.

Hvordan bruker jeg det digitale vitnemålet mitt?

Du kan sende/dele/laste opp vitnemålet ditt til dem som har behov for det. Når man søker jobb i dag må man normalt laste opp en fil som viser vitnemålet sitt. I stedet for å scanne vitnemålet eller få en «rett kopi», kan du nå bare sende filen med vitnemålet ditt.

Har du søkt utdanning i Norge trenger du normalt ikke gjøre noe. De fleste utdanningsinstitusjonene henter vitnemålet (graden) din automatisk inn i systemet sitt sammen med alle karakterer. Du kan dele resultatene med arbeidsgivere direkte fra vitnemålsportalen.

Hvorfor digitale vitnemål?

Digitalt vitnemål gjør det enklere for deg å dele med potensielle arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner, som i dag krever at du leverer vitnemålet digitalt. Overgang til digitalt vitnemål bidrar også til at OsloMet når sine bærekrafts- og digitaliseringsmål.