Du er til god hjelp som fadder for nye studenter på ingeniør- og datastudiene

Nye studenter som følger etter faddere med gule t-skjorter ute på Campus Pilestredet.

Du er til god hjelp som fadder for nye studenter på ingeniør- og datastudiene

Fadderne legger grunnlag for et godt læringsmiljø for de nye studentene. Nå trenger TKD flere av dem, og som fadder kan du virkelig få gjort noe nyttig.

Andreårs dataingeniørstudent Olav Axelsen er leder for fadderstyret for ingeniør- og datastudiene på Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD), som til liks med alle de andre fakultetene trenger flere faddere til høsten.

Sammen med åtte andre studenter planlegger han fadderaktivitetene til høsten, og de engasjerer seg sterkt i rekrutteringen av faddere. 200 faddere håper de på når mange hundre studenter skal ønskes velkommen.

– Nå vil vi komme inn i alle klasserom og ha presentasjoner for å rekruttere faddere. Litt markedsføring på sosiale media og på nettsider skal vi også ha, forteller Olav.

– Vi er også i ferd med å legge en plan for fadderordningen til høsten. Det blir ulike arrangementer fordelt på en ukes tid etter studiestarten.

Mange og varierte aktiviteter

– Vi skal ha aktiviteter på dagtid, og en del arrangementer om kvelden på forskjellige utesteder.

– Vi har leid båt en dag, og da kan de nye studentene velge om de vil være med på båttur eller grille og bade på Hovedøya.

Han legger til at de også har et arrangement i samarbeid med OsloMet Gaming, hvor man kan spise frokost og spille brettspill, slappe av og kose seg på en lørdag.

De skal ha en aktivitetsdag òg, da håper de å få booket Ekebergsletta.

– Der kan vi spille for eksempel boblefotball og ha litt forskjellige leker om det er fint vær. Vi vil sjekke om vi kan få grille litt.

– Vi håper å rekruttere mange nye faddere. Fram til nå har vi fått en del færre enn det vi trenger, men det er først nå vi setter inn støtet på rekrutteringen.

– Vi ønsker cirka 10 faddere per 100 studenter.

Hva gjør en fadder?

– En fadder er ansvarlig for en faddergruppe. Det kommer litt an på hvor mange faddere man har, og hvor store grupper man får.

– Så skal de ta med «fadderbarna», vise dem rundt på universitetet og introdusere dem for ting der. Og ta dem med på de forskjellige arrangementene.

Olav Axelsen oppfordrer viderekomne studenter til å stille opp som faddere.

Viktig å bygge miljø

Hvorfor er det viktig å ha faddere?

– Det er jo for å bygge et miljø. Og uten fadderne har man ikke noen som kan ta ansvar for de nye studentene, slik at de kommer i gang med å få seg et miljø.

– Og fadderuken er viktig for studiemiljøet framover i studiet. For det er da man har muligheten til å bli kjent med folk, da alle er i en slik modus.

– Hvis man har et bra studiemiljø, er det større sjanse for at man klarer å fullføre studiet.

Selv opplevde Olav at arrangementene han var med på i fadderuken hjalp han til å finne den kollokviegruppa han fortsatt studerer sammen med. Og bli kjent med de han fortsatt har mest kontakt med på universitetet.

Moro også for fadderne

Men hvorfor bør studenter som har kommet lenger i studiene bli faddere, for sin egen del?

– Det er jo moro også for fadderne, selv om det er et ansvar man tar på seg.

– Vi har jo lagt det opp sånn at det ikke skal være kjipt eller kjedelig for en fadder.

– Det er også noen faddergoder man får. Det kan bli aktuelt med gavekort, blant annet.

– Og så får du får et forhold til noen av de nye, og du kan lære dem ting, og gi dem gode opplevelser.

Hvor lenge er man fadder?

– I seks dager, fra tirsdagen til søndagen. Da skal du ha god kontakt med dem du skal være fadder for.

– Senere er det frivillig om du har lyst til å henge med dem.

Fadder-kurs forbereder deg

Hvordan forbereder man seg på å bli fadder?

– Vi skal ha to kurs i løpet av sommeren for å forberede dem på arrangementene.

– Kursene er også en bli-kjent-lek i for fadderne, så de kan bli mer kjent med hverandre når de skal samarbeide som faddere.

– Og så er det en gjennomgang av hva de skal gjøre de forskjellige dagene i uka, så de er litt forberedt og kan gi svar til de nye studentene.

– Ikke minst vil vi ta for oss hvordan du skal håndtere situasjoner som kan oppstå.

– Som hvis nye studenter ikke har en faddergruppe, hvordan du kan hjelpe dem, om du kan ta dem til deg til din faddergruppe, og litt sånne ting.

Ut over kortvarige fadderkurs er det egentlig ikke noe forberedelser man trenger å gjøre for å bli fadder.

Viktig å få med alle

Basert på din egen erfaring som ny student, har du noe råd å gi til nye faddere?

– Det er å prøve å bli med på alle arrangementer. Se hva gruppen din har lyst til, og få de med samlet. Prøve å forhindre at gruppen splittes opp.

– Og hvis de vil forskjellige ting, så kan du prøve å inngå kompromisser. For det er fint å være flere om noe.

Er det noen spesielle krav til oppførsel?

– Du må jo være litt åpen og lett tilgjengelig. Du må passe på at folk får bli med. At folk ikke havner utenfor, tenker jeg, sier Olav Axelsen.

Har du spørsmål? Kontakt gjerne fadderstyret for ingeniør- og datastudiene (e-post).

Meld deg som fadder.