Samarbeid med arbeidslivet via utdanningen
OsloMet – storbyuniversitetet samarbeider tett med kommunal sektor og privat næringsliv i storbyregionen.
Les mer om universitetets samarbeid her (oslomet.no).
Institutt for estetiske fag har lang tradisjon for å samarbeide tett med arbeidslivet via byen og regionens mange arenaer innen utdanning, formidling, drama, kunst og design. Undervisningen i studieprogrammene skal gi studentene koblinger til arbeidslivet og arbeidslivsrelevant ferdighetstrening for fremtidig yrkesutøvelse. Samarbeid med arbeidslivet via studieprogrammene på instituttet, skal oppleves givende og som en gjensidig styrke for alle parter i samarbeidet.
Instituttet samarbeider tett med partnere og praksissteder i Oslo og Akershus, men også ved profesjonsrelevante arenaer i nærliggende fylker, utover andre landsdeler og internasjonalt.
-
Våre universitetssamarbeid
Instituttet samarbeider med praksissteder og profesjonsrelevante arenaer i studieprogrammene via ulike partnerskapsavtaler. Via enkelte studieprogram gjennomføres internasjonal praksisutveksling.
Universitetssamarbeid med skoler og bedrifter praktiseres via både flerårige samarbeidsavtaler over seks år, årlige praksisavtaler over ett år, samt enkeltstående oppdragsavtaler med praksislærere eller veiledere ved ulike arenaer.
Merk at formen på samarbeidet og antall studenter og aktører som gjennomfører samarbeid kan variere fra år til år. Her er faglige fokusområder, studenttall og ressurser ved samarbeidsarenaen og universitetet avgjørende.
Under følger en oversikt over arenaer instituttet jevnlig samarbeider med.
NB: Siden er under arbeid og listen er under oppdatering.
Kunst-, design- og dramaformidling
Mote- og tekstilindustri
Skaperverksted- og aktivitetsarenaer
Terapeutiske arenaer
-
Info kommer.
Kulturskoler og folkehøyskoler
Grunnskoler
Videregående skoler
-
Rolleavklaring ved samarbeid – forventninger til studenter, samarbeidsarena og OsloMet
Via samarbeid mellom arbeidsliv og studier på instituttet, forventes det at de ulike aktørene involvert både bidrar med kunnskap og ferdigheter innen sitt felt, samt utvikler sin faglighet og kompetanse. Videre følger generelle retningslinjer for forventninger til de ulike rollene i et samarbeid på tvers av studieprogrammene på instituttet. Se Informasjon om praksis i studieprogrammene ved EST for informasjon rettet mot det enkelte studieprogram.
Studentens rolle
-
Studenten skal gå inn i et samarbeid for læring via profesjonsrollen. Når studenten er på en praksisarena eller en annen samarbeidsarena, øver studenten på å være en profesjonell aktør i fagfeltet og skal opptre i henhold til de retningslinjer og føringer som foreligger via det avtalte samarbeidet og ved samarbeidsarenaen som en arbeidsplass.
-
Studenten skal bidra aktivt i veiledning for egen og medstudenters læring.
-
Ved praksisopplæring skal ikke studenten ha praksis på et sted der egne barn går, der foreldre/ektefelle/samboer jobber, eller der de selv har/har hatt et ansettelsesforhold eller vært elev. Studenten har ansvar for å melde fra til instituttet dersom slike situasjoner kan forekomme. Unntak gjelder ved de studieprogrammene der studenten skal gjennomføre praksis på egen arbeidsplass.
Praksissted og samarbeidsarenaens rolle
-
Studenter er under opplæring via samarbeidet, både på campus OsloMet og på samarbeidsarenaen som ekstern campus. Studentene skal kunne motta støtte og veiledning fra både samarbeidsarenaen og universitetet, gjennom et universitetssamarbeid.
-
Innholdet i det faglige arbeidet og samarbeidet ved arenaen må være relevant for studieprogrammet og rettes mot læringsutbyttene i program- og emneplan.
-
Via praksisopplæring må studentene bli inkludert i praksisstedets arbeidsmiljø via interne planleggings- og samarbeidsmøter, pausetid og annet kollegialt samarbeid. Dersom det ikke passer at studentene deltar, må studentene få informasjon om årsaken.
Instituttet EST og universitetets rolle
-
OsloMet – storbyuniversitetet og Institutt for estetiske fag har det overordnede ansvaret for kvalitet i innhold, veiledning og eventuell vurdering via studentenes samarbeid med arbeidslivet i løpet av studiene.
-
Instituttet skal sikre at alle parter i et samarbeid skal ivaretas via forberedelser og informasjon i forkant, samt mulighet for tilbakemeldinger eller evaluering i etterkant av et samarbeid.
-
Studentene og samarbeidspartnere skal ivaretas med veiledning og oppfølging fra emneansvarlig eller en faglig kvalifisert veileder fra instituttet.
-
-
Samarbeidsavtale
-
Godtgjørelse ved praksissamarbeid
Godtgjørelse ved praksissamarbeid
Praksisrutiner ved Institutt for estetiske fag (EST) baserer seg på Rundskriv F-04-05: Nye avtaler for øvingslærere (regjeringen.no) og Øvingslæreravtalen for skole (regjeringen.no). Praksissamarbeid via lærerutdanningene LUPE og PPU godtgjøres. Praksissamarbeid via de øvrige studieprogrammene godtgjøres ikke.
Studenter mottar ingen godtgjørelse ved praksissamarbeid på instituttet, da de er i en veiledet og vurdert opplæringssituasjon og ikke har kontrakt som arbeidstakere via praksis.
Praksisarenaer som følger opp studenter fra lærerutdanningene LUPE og PPU ved instituttet mottar godtgjørelse etter avtalte satser per student per emne og praksisperiode. Praksis i lærerutdanningene er obligatorisk og har juridisk bindende rammeplaner og retningslinjer som presiserer at partnerskap skal godtgjøres. Dette fordi praksisstedet har en sentral rolle i veiledning, vurdering og kvalitetssikringen av lærerstudentenes ferdighetstrening via praksis.
Praksisarenaer som tar imot studenter fra de andre studieprogrammene på instituttet mottar ikke godtgjørelse. Instituttet har ansvar for og gjennomfører veiledning og vurdering av studentenes praksis.
To modeller for godtgjørelse av praksissamarbeid
- a) Godtgjørelse via faktura - praksisstedet fakturerer instituttet EST for praksislæreroppdraget og tar videre avlønning internt på praksisstedet.
- b) Godtgjørelse via oppdragsavtale - praksislærer signerer en oppdragsavtale og mottar utbetaling direkte. Oppdragsavtaler benyttes kun unntaksvis, etter avtale.
Universitetet oppretter hovedsakelig samarbeid med praksisstedet og ikke med enkeltansatte, og praksisstedet fakturerer Instituttet EST etter endt praksis. Ved praksissteder der fakturering ikke er mulig, vil praksisstedet måtte inngå dialog med praksisteamet på Institutt for estetiske fag.
Praksisstedet og instituttet inngår en skriftlig praksisavtale for samarbeid og godtgjørelsesmodell før praksis. Videre avklaring eller endringer av godtgjørelsesmodell gjøres videre skriftlig mellom ledelse ved praksisstedet og praksisteamet ved EST per e-post.
Praksislærere godtgjøres med betaling fra universitetet i tillegg til ordinær lønn fra arbeidsgiver. Godtgjørelsen omfatter et festet beløp per emne for praksisoppfølging per student.
Praksisstedet/praksislærer godtgjøres for praksissamarbeid som innebærer en ytre ramme på 10 timer veiledning/vurdering per praksisuke (2 timer per praksisdag) + 10 timer for kommunikasjon med instituttet, møtetid og eventuell veiledning i forkant av praksis. Det følger ikke et pålagt nedslag eller funksjonstillegg til avtalen med instituttet, for å kunne redusere potensiell sårbarhet for ansatte og fagteam ved de praktisk-estetiske fagene i skole og samfunn. Som kompensasjon er timesatsen per emne høyere enn i retningslinjer via Øvingslæreravtalen for skole. Det vil være opp til ledelsen ved praksisstedet å avgjøre hvorvidt praksislærere skal ha nedslag i ordinær arbeidstid ved godtgjørelse av praksissamarbeidet.
Ved avtale om faktura må praksisstedets ledelse/administrasjon:
-
Gjennomgå og signere en praksisavtale før praksisstart: Her inngår rutiner, rolleavklaring og generelle retningslinjer for praksissamarbeidet mellom partene. Dersom partene allerede har inngått en overordnet samarbeidsavtale over 6 år utgår dette punktet.
-
Etablere en intern fordelingsnøkkel for oppfølging av studenter. Praksisstedet ved leder/rektor må utarbeide en fordelingsnøkkel internt som tar hensyn til oppfølgingen av studentene via praksislærer(es) arbeid, tillegg for veilederkompetanse og eventuell arbeidsgiveravgift/sosiale omkostninger.
-
Fakturere instituttet etter gjennomført praksisperiode: Universitetet sender ut en innkjøpsordre med et fakturagrunnlag til praksisstedets eier etter praksisstart. Praksisstedet v/leder mottar en kopi av denne og har ansvar for å sikre at eventuelt beløp for formell veilederkompetanse tillegges ved fakturering. OsloMet plikter å gjennomføre saksbehandling for utbetaling innen 30 dager etter mottatt faktura fra praksisstedet. Ved spørsmål om faktura og fakturering av praksissamarbeid, kontakt rådgiver irfan.ashraf@oslomet.no
Ved avtale om oppdragsavtale må praksislærer:
- Oppgi personopplysninger via følgende nettskjema (nettskjema.no). Oppdragsavtale bestilles deretter av instituttet basert på opplysninger i skjemaet, for videre saksbehandling på OsloMet.
-
Signere avtale: Praksislærer mottar en individuell oppdragsavtale og signerer denne digitalt.
- Motta betaling etter oppdragsavtalens sluttdato: Når datoen for oppdraget som står i oppdragsavtalen er passert, vil en saksbehandler på OsloMet godkjenne utbetalingen. Når godkjenningen er utført, blir utbetalingen postert i lønnssystemet og utbetalt på første mulige lønnskjøring. For oppdragskontrakter er utbetaling to ganger i måneden, mellom den 16.-18. og den 27.-30. Ved spørsmål om din utbetaling, kontakt variabellonn@oslomet.no
Sats per praksisperiode på lærerutdanningene LUPE og PPU
Ved godtgjørelsesmodell a) Fakturering: Praksislærere godtgjøres med betaling i tillegg til ordinær lønn fra arbeidsgiver, dersom dette er mulig. Satsene per student inkluderer arbeidsgiveravgift og sosiale omkostninger, som universitetet dekker.
- Sats per praksisuke (5 dager) per student i grunnskole: 2060 kr
- Sats per praksisuke (5 dager) per student i videregående/kulturskole/formidlingsarena: 1970 kr.
Ved godtgjørelsesmodell b) Oppdragsavtale: Praksislærere godtgjøres direkte til oppgitt kontonummer i tillegg til ordinær lønn fra arbeidsgiver. Det vil legges til 12 % kompensasjon for tapt feriepengegrunnlag i honoraret. 14,3% ved oppdragstaker over 60 år.
- Sats per praksisuke (5 dager) per student i grunnskole: 1440 kr
- Sats per praksisuke (5 dager) per student i videregående/kulturskole/formidlingsarena: 1380 kr.
Satser er basert på rammer i Øvingslæreravtalen for skole (.pdf) og Rundskriv F-04-05: Nye avtaler for øvingslærer (regjeringen.no), og Vedlegg 3 Avtale om arbeidsvilkår for øvingslærere i praktisk pedagogisk utdanning (PPU) og i faglærerutdanningen i musikk, dans og drama(.pdf)
Tillegg for veilederkompetanse
Det gis en tilleggssats dersom praksislærer har formell veilederkompetanse via studiepoeng. Antall studiepoeng avgjør omfanget av tillegget. Praksisstedet legger til tillegget ved opprettelse av faktura. Instituttet EST legger til tillegget ved bestilling av oppdragsavtale.
- 1000 kr ved 15-29 studiepoeng per praksislærer per praksisperiode.
- 2000 kr ved 30-59 studiepoeng per praksislærer per praksisperiode.
- 2500 kr ved 60-XX studiepoeng per praksislærer per praksisperiode.
Fordelingsnøkkel
Fordelingsnøkkel
Praksisstedet ved leder/rektor må utarbeide en fordelingsnøkkel internt som tar hensyn til praksislærer(es) arbeid med veiledning og vurdering, eventuelt tillegg for formell veilederkompetanse, administrativ tilrettelegging og arbeidsgiveravgift/sosiale omkostninger. Vi anbefaler at midlene uavkortet går til praksislærer, der dette er mulig. Det vil kunne variere hvordan praksisstedene fordeler godtgjørelse via nedslag i arbeidstid og utbetalt lønn som praksislærer. Her må praksislærer og ledelse ved praksisstedet inngå dialog for nødvendige avklaringer.
Frist ved faktura
På bakgrunn av tilsendt innkjøpsordre med fakturagrunnlag sender praksisstedets eier betalingskrav til instituttet EST ved fakultetet TKD etter gjennomført praksis hvert semester.
Frist: innen 15. november i høstsemesteret og 15. mai i vårsemesteret.