Klage på praksissted, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Av og til oppstår det utfordringer på praksisstedet. Disse kan ofte løses i dialog med praksislærer og/eller skoleleder, og det er viktig at du ikke venter til praksisperiodens slutt med å ta opp eventuelle problemer. Hvis du vurderer å sende en formell klage på praksisstedet, anbefaler vi at du først ser gjennom nettsidene om utfordringer ved praksisstedet og ofte stilte spørsmål om praksis.
Hvis du ønsker å levere klage på praksisstedet ditt, følger du rutinen som er beskrevet under, enten for klage underveis i praksisperioden eller for klage etter praksisperiodens slutt.
-
Klage på praksissted - underveis i praksisperioden
Forsøk først å ta opp problemet direkte med praksislærer, eventuelt skoleleder med ansvar for praksis på praksisstedet. Du kan be om hjelp fra praksiskoordinator eller kontaktlæreren din til dette.
Hvis situasjonen ikke bedres etter å ha tatt opp saken med praksisstedet, kan du levere formell klage. Klagen formuleres skriftlig, gjerne med hjelp av praksiskoordinator. Husk at klagen må være saklig, konkret og helst med eksempler og beskrivelser av konkrete situasjoner.
For å levere den skriftlige klagen, tar du kontakt med praksis-lui@oslomet.no og ber om lenke til nettskjema for å levere klage på praksissted. Ved behov kan du bli bedt om å bidra med mer eller utdypende informasjon etter at klagen er levert.
NB! Ikke oppgi sensitiv eller detaljert informasjon i e-posten. Av GDPR-hensyn skal slik informasjon kun oppgis i nettskjemaet.
Studieleder med ansvar for praksis har overordnet ansvar for den videre oppfølgingen av klagen, i samarbeid med praksisadministrasjonen. Praksisadministrasjonen lagrer alle saksdokumenter i OsloMets digitale arkivsystem.
-
Klage på praksissted - etter praksisperiodens slutt
I noen tilfeller kan det være aktuelt å levere klage på praksissted etter praksisperiodens slutt. Klager som leveres i etterkant, bør foreligge innen én uke etter gjennomført praksis.
Klagen formuleres skriftlig, gjerne med hjelp av praksiskoordinator. Husk at klagen må være saklig, konkret og helst med eksempler og beskrivelser av konkrete situasjoner.
For å levere den skriftlige klagen, tar du kontakt med praksis-lui@oslomet.no og ber om lenke til nettskjema for å levere klage på praksissted. Ved behov kan du bli bedt om å bidra med mer eller utdypende informasjon etter at klagen er levert.
NB! Ikke oppgi sensitiv eller detaljert informasjon i e-posten. Av GDPR-hensyn skal slik informasjon kun oppgis i nettskjemaet.
Studieleder med ansvar for praksis har overordnet ansvar for den videre oppfølgingen av klagen, i samarbeid med praksisadministrasjonen. Praksisadministrasjonen lagrer alle saksdokumenter i OsloMets digitale arkivsystem.