EPN-V2

Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education, Electricity and Electronics Programme description

Programme name, Norwegian
Yrkesfaglærerutdanning i elektrofag, nettbasert
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Programplanen for Bachelor - yrkesfaglærerutdanning i elektrofag er utarbeidet ved Høgskolen i Oslo og Akershus etter forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning for trinn 8-13, fastsatt av Kunnskapsdepartementet, 18. mars 2013. Studiet gir grunnlag for tildeling av graden bachelor - yrkesfaglærer i elektrofag i henhold til forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

     

     

    Yrkesfaglærerutdanningen skal kvalifisere og sertifisere for arbeid som yrkesfaglærer på ungdomstrinnet og i videregående opplæring (trinn 8-13). Utdanningen skal være profesjonsrettet, relevant og praksisnær slik at studentene opparbeider et godt grunnlag for utøvelse av lærerrollen. Dannelse er et sentralt mål med utdanning generelt, og blir løpende integrert i yrkesfaglærerutdanningen. Undervisningen skal gi studentene mulighet til å ta i bruk forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutvikling slik at studentene opparbeider en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og utdanningssystemet som helhet. Videre skal studentene settes i stand til å arbeide med endrings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon. Yrkesfaglærerutdanningen vil også være nyttig i forhold til ledelse av opplæringsaktiviteter i bedrifter, fagskolesystemet og innen voksenopplæring.

     

    Læreryrket er mangfoldig og krevende, interessant og engasjerende. Det er et viktig yrke med stor betydning for enkeltmennesket og samfunnet som helhet. Lærerrollen forutsetter derfor solid kompetanse på flere områder. Yrkesfaglærerutdanningen er bygget opp rundt følgende kompetanseområder  

    • skolen i samfunnet
    • ledelse av læringsprosesser
    • pedagogikk og yrkesdidaktikk
    • faglig kompetanse
    • etikk
    • samhandling og kommunikasjon
    • endring og utvikling
  • Target group

    Admission to this study program is processed in accordance with current Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programs at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences.

    Applicants must have a bachelor's degree or the equivalent from an accredited university or college. The Admissions office makes the decisions on applications for admission.

    Additional points are awarded for relevant education beyond the minimum academic requirement. Relevant education includes all higher education. Additional points are also awarded for relevant vocational experience beyond the minimum academic requirement. Relevant vocational experience includes all vocational experience.

    Some courses are offered as freestanding courses with admission requirements. Applicants to freestanding courses in the master's program must have a bachelor's degree or the equivalent from an accredited university or college.

    For more information, see Forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus (in Norwegian) or Regulations related to Admission to Studies at Oslo and Akershus University College (in English).

    The use of face-covering clothing is not compatible with participation in this study program.

  • Admission requirements

    • fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen elektrofag
    • minimum to års yrkespraksis etter avsluttet utdanning
    • generell studiekompetanse eller vurdert realkompetanse

    Opptak på bakgrunn av realkompetanse reguleres av retningslinjer for opptak på bakgrunn av realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus fastsatt av høgskolestyret 8.12.2011. Søkeren må være over 25 år, dokumentere relevant fag-/svennebrev/offentlig godkjent sertifisering og ha minimum 2 års relevant yrkeserfaring. For fag-/yrkesområder der det ikke finnes relevant fag-/svennebrev må søkeren dokumentere minst 8 års relevant yrkeserfaring.

    Opptakskravene er regulert i nasjonal forskrift om opptak til høyere utdanning.

  • Learning outcomes

    A graduate of this program has acquired the following learning outcomes defined as knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The graduate

    • can demonstrate thorough familiarity with basic and advanced principles of experimental, conceptual and applied behavior analysis
    • can discuss the relationship between theoretical knowledge, experiments, and applied science
    • can analyze and state the difference between description and explanation
    • can generalize knowledge over settings and phenomena
    • can demonstrate theoretical and working knowledge of the ethical principles that govern scientific research

    Skills

    The graduate

    • can analyze practical problems in terms of applied behavior analysis; Organizational Behavior Management; complexity, and systems dynamics, and argue for the analysis with reference to relevant scientific literature
    • can conduct experiments and demonstrate working knowledge of the natural scientific method
    • can demonstrate appropriate strategies for measuring effects of interventions by using different designs and inferential statistics
    • can critically assess various sources of information
    • can conduct a supervised research project in accordance with research ethical guidelines and regulations

    Competence

    The graduate

    • can contribute to the development of evidence-based methods for intervention and change
    • can manage complexity in projects and processes of change, and promote the development of learning in complex systems
    • can share knowledge and skills with public and peers according to the standards of professional scientific communication, including the current APA standards
    • can justify his/her professional behavior with reference to relevant professional and ethical guidelines, general ethical considerations, and assessment of the situation
    • can enhance processes of individual and organizational change by optimizing human, technological and economic resources
  • Content and structure

    Program Structure

    The master's program comprises 120 ECTS credits, or a workload of two years full time study. Classes and projects are organized for student flexibility, making it possible to complete the program as a part-time student over maximum 4 years (minimum 50% progression).

    The languages of instruction are Norwegian and English. Textbooks and reading packages are in English.

    Elective courses are offered every Fall term. Students enroll for courses by deadlines each semester and the department reserves the right to cancel courses with insufficient enrolment. Depending on the number of students enrolled, changes may be made in the way the courses are conducted.

    The program constitutes a scientifically and pedagogically integrated whole; with mandatory and elective components (all comprising 10 ECTS).

    Mandatory courses (a total of 70 ECTS)

    These courses are mandatory for all students:

    • MALK4000-401 Complexity, Science and Society;
    • MALK4000-402 Relational Skills;
    • MALK4000-403 Introduction to Behavior Analysis;
    • MALK211 Introduction to Concepts;
    • MALK212 Refinement of Terms;
    • MALKA213 Laboratory and Practical Exercises
    • MALK214 Experimental Design and Functional Analysis.

    Elective courses (a total of 20 ECTS)

    Each student chooses two (2) of the following courses:

    • MALKA215 Complex Human Behavior;
    • MALKA218 Ethical Considerations in the Application of Behavior Analysis;
    • MALKA217 Early intervention for children with pervasive developmental disorders;
    • MALKA219 Organizational Behavior Management;
    • MALKA220 Behavioral Economics
    • MALKA221 Complex Systems and Risk Management.

    Master's thesis

    The individual thesis constitutes the final 30 ECTS credits and is usually a work in progress during the elective courses, when students participate in research projects with faculty.

    The 2 mandatory seminars on research ethics are open for students from all levels of the program, but must have been completed before submitting the proposal for the thesis. One seminar is held every semester; both must be completed.

    Note:

    To sit for the BACB-exam, students must complete MLAK4000-403, MALKA211-215 and MALKA218.

    MALKA 217 may be substituted for MALKA218.

    Fulltime students attend two of the elective courses during the Fall term of the second year of the program.

    Academic Content:

    Mandatory course sequence (MALK4000-401 to MALKA214)

    These courses provide basic insight and practical skills in behavior analysis.

    The philosophy of science that is fundamental to behavior analysis is introduced and placed in a wider context of philosophy of science. The status of various scientific approaches in modern society is discussed. The courses place the study of human behavior in a natural scientific tradition and emphasize a selectionist understanding of change processes. Basic ontological and epistemological questions are discussed: unity of knowledge; the relationship between natural sciences, social sciences and the humanities; determining and defining analytical units in research; and methodological approaches suitable for promoting effective action based on functional analyses. Behavior analysis - experimental, conceptual and applied - is introduced as a cumulative science of behavior. Laboratory techniques; experimental design, and scientific method in behavioral research conclude the mandatory course sequence.

    Elective courses

    In the elective courses, various behaviorally based approaches to initiating, facilitating and managing change processes in individual behavior repertoire, organizations and systems are studied. Behavioral technology comprises everything from basic self-control techniques to sophisticated tools for initiating and managing complex processes in large organizations. Important features in this methodology are operational measures of change and continuous data collection.

    Master's thesis

    The master's thesis is prepared from the start of the elective courses, at the latest. Students theses will usually be written with a basis in research projects run by faculty in the program, or projects in institutions with which the university college has a formal collaboration agreement. The program appoints a thesis advisor.

    The mandatory seminars in research ethics cover academic honesty; the work of Regional Ethics Committees; the guidelines of HiOA on research ethics and research fraud; current publication manuals and APA style manuscript preparation, and the use of electronic reference management tools.

    Progression Requirements

    All coursework requirements must be approved to sit for the final course exam. Coursework requirements must be approved to participate and submit coursework requirements according to the following:

    • MALK4000-402: MALK4000-401 or equivalent
    • MALKA211: MALK4000-401 or equivalent
    • MALKA 212: MALK4000-401, MALK4000-402, MALKA 211 or equivalent
    • MALKA 213: MALK4000-401, MALK4000-402, MALKA 211, MALKA212, or equivalent
    • MALK4000-403: MALK4000-401, MALK4000-402, MALKA 211, or equivalent
    • MALKA214: MALK4000-401, MALK4000-402, MALKA 211, MALKA212, MALK4000-403, MALKA213, or equivalent
    • MALKA215: MALK4000-401, MALK4000-402, MALKA 211, MALKA212, MALK4000-403, MALKA213, MALKA 214, or equivalent
    • MALKA218, MALKA 217, MALKA219, MALKA220 and MALKA221: MALK4000-401, MALK4000-402, MALKA 211 and MALKA 212 or equivalent
    • MALK5000: All courses must be completed with pass grades and the coursework requirements must be approved before the candidate may submit the master¿s thesis

    Exemption from the provisions of progression requirements may in special cases and upon application by the student, be granted.

    Optional course Spans multiple semesters
  • Teaching and learning methods

    Studiet krever at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med sine refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Innhold og arbeidsmåter i studiet krever tilstedeværelse og deltakelse, derfor er det obligatorisk å være med på samlingene. Studiet tilbys også nettbasert.

     

    Arbeids- og undervisningsform vil gjennom studie ha en bred variasjon slik som;

    Entreprenørskap, praksisorientering, problemorientering, eksemplarisk læring, erfaringslæring, opplevelsesorientering, verdiorientering, målstyring, studentinnflytelse, ekskursjoner, kasusbeskrivelser, instruksjons- og undervisningsøvelser, forelesninger, gruppearbeider, basis-/kollokviegrupper, selvstudier, prosjekt- og temaarbeid, rollespill, studentframlegg, loggskriving og veiledning underveis, samt vurdering og tilbakemelding etter gjennomførte oppgaver.

     

    Faglærer og studenter velger og begrunner de forskjellige arbeidsformer i hvert enkelt emne ut fra pedagogisk- og/eller yrkesfaglig forankring.

     

    Følgende yrkespedagogiske prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold:

    • Praksisorientering

    Utgangspunktet for studiet er utfordringer og oppgaver i læreryrket. Dette betyr at studentenes erfaringer fra praksisfeltet og refleksjoner knyttet til dette har en sentral plass i studiet.

    • Problemorientering

    Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemstillinger og situasjoner. Problemorienteringen kan gjennomføres ved for eksempel observasjons-/feltstudier, problembasert læring og oppgaveløsning, prosjektarbeid og utviklingsarbeid.

    • Opplevelsesorientering

    Studentene skal bli bevisst og kunne gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også kunne tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine elever.

    • Erfaringslæring

    Det vil si å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre seg nye erfaringer med ulike former for pedagogisk arbeid. Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over ny praksis vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.

    • Eksemplarisk læring

    Studentene lærer ved at egnede eksempler analyseres, bearbeides, anvendes og generaliseres for bruk i egen praksis.

    • Verdiorientering

    Studentene skal bli bevisst og klargjøre sine normer og holdninger i forhold til yrkesetiske standarder og konsekvenser av egne valg.

    • Studentinnflytelse og målstyring

    Studentene skal utarbeide mål og planer for egen læring. De skal delta i planlegging av studieforløpet innenfor rammene i programplanen og trekkes med i en fortløpende vurdering av studieopplegg, undervisnings- og læringsprosesser.

    Studiet er planlagt med stigende krav til selvstendighet og ansvar for egne læreprosesser.

  • Practical training

    Praksisopplæringen skal bidra til at studentene oppnår relevant og god kompetanse for sin framtidige utøvelse av læreryrket. I praksisopplæringen skal studentene prøve ut og bearbeide egne relevante erfaringer og refleksjoner i forhold til læringsutbyttene i studiet. Praksisen deles i yrkesfaglig praksis og pedagogisk praksis:

    • Yrkesfaglig praksis skal være på minimum 60 dager, med veiledning fra instruktør/faglig leder og/eller faglærer. Målet med denne praksisen er at studenten får innsikt i det daglige arbeidet og yrkesprosesser på arbeidsplassen.
    • Pedagogisk praksis skal tilsvare totalt 70 dager med veiledning knyttet til profesjonsfaget. Praksisopplæringen består av de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag.

    Yrkesfaglig praksis

    Hensikten med yrkesfaglig praksis er at studentene får innsikt i de ulike yrkene som inngår i utdanningsprogrammet (breddekunnskap) og fordypning i eget yrke (dybdekunnskap).

    Alle yrkesfaglige praksisperioder skal dokumenteres, godkjennes og kommenteres av faglærer.

    Pedagogisk praksis

    Alle studenter skal gjennomføre pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, minimum 10 dager, og i videregående opplæring i eget programområde på ulike trinn i 60 dager. Totalt skal studentene gjennomføre 70 hele dager i pedagogisk praksis.

    Den pedagogiske praksisen skal være veiledet, variert og vurdert. De 4 ulike periodene er knyttet til 4 ulike emner og vurderes til bestått/ikke bestått etter hver periode. Praksisen skal ha gradvis progresjon fra observasjonspraksis til individuell undervisningspraksis. Det vil derfor bli stilt strengere krav for å bestå en praksisperiode på slutten av studiet enn i begynnelsen av studiet. Den enkelte praksisperiode må bestås før neste periode kan påbegynnes.

    Det er utarbeidet en egen praksisguide for pedagogisk praksis i yrkesfaglærerutdanningen https://student.hioa.no/praksis-ylu

    Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jf. § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

  • Internationalisation

    All courses except MALKA 213 have one or more coursework requirements. Each assignment is graded Approved/Not approved. All assignments must be approved before the student can sit for the exam in each course. The assignments are submitted digitally, and written feedback is delivered in the same electronic platform. When the coursework requirement is delivered according to deadlines in the course schedule the student has the right to receive feedback on the assignment.

    A student may submit the same obligatory assignment a maximum of three times. Failed assignments must be reworked before resubmission. If the second submission fails, the student is not eligible for the regular examination. The student is entitled to a third attempt before new/deferred exam.

    If one or more assignments are not approved after three attempts, the student must attend the course the next time it is arranged, usually the subsequent year. Application for a fourth and final attempt to complete the assignment to sit for the exam are decided on an individual basis by the Head of the Department.

    Two research ethics seminars are 100 % attendance required before submitting the thesis outline. The seminars are held annually, one each semester.

  • Work requirements

    For all courses except MALKA213 Laboratory and practical exercises and MALK5000 Master's thesis there is a final individual written exam with invigilation. Exams are tailored to the learning outcomes, course content and teaching and learning methods. The exam in MALKA213 is an empirical article based on experiments and lasts for 3 weeks (hjemmeeksamen).

    Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English. All ordinary exams are held in the same term as the corresponding course.

    All exams are evaluated and graded by two examiners; one from program faculty and one external to the program. The grading scale on all exams is: A (highest) to F (lowest) where A to E are pass grades and F is a fail grade.

    All examinations taken are specified on the diploma, as is the title of the master's thesis.

    Assessments are carried out in accordance with the Act Relating to Universities and University Colleges, Regulations Relating to Studies and Examinations at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences and Guidelines for Appointment and Use of Examiners at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences. See http://www.hioa.no/eng/Programs/Acts- and-regulations.

    In accordance with Regulations Relating to Appointment and Use of Examiners at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences, external program supervisors are affiliated with this study program. The external program supervisors shall through feedback and advice contribute to ensuring that:

    • the Master's Degree program is a high-quality program judged by the standards for equivalent degrees at other national and international higher education institutions
    • there is a coherence between the learning outcomes, teaching and forms of assessment
    • there is a coherence between the different courses of the program
    • the students knowledge and skills are tested and assessed in an impartial and satisfactory way.

    The external program supervisors prepare a report that will be included in the department's quality assurance work.

  • Assessment

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer samt forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

     

    Utvikling av vurderingskompetanse er en sentral del av studiet og kontinuerlig vurdering er en integrert del av læreprosessen. Vurderingen har som formål å gi studentene tilbakemelding på egen utvikling i forhold til studiets læringsutbytte, og å gi studentene erfaring i fremtidig vurderingsarbeid som yrkesfaglærere.

     Faglærer, praksislærer og medstudenter gir tilbakemelding på arbeid og utvikling gjennom studiet. Studentene skal også vurdere seg selv gjennom loggskriving, refleksjonsnotater og samtaler. På denne måten kan studentene utvikle bevissthet og metodekompetanse om vurderingsarbeid i egen lærerjobb.

    Skikkethetsvurdering

    Med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10 punkt (6), er det fastsatt forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering innebærer at det foretas en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Yrkesfaglærerutdanningen omfattes av denne ordningen. 

    Hovedmålet med skikkethetsvurdering er å hindre studenter som utgjør en mulig fare for elevers liv, rettigheter, sikkerhet og psykiske og fysiske helse i å bli lærer. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studietiden av alle studenter. Særskilt skikkethetsvurdering foretas ved begrunnet tvil om en student er skikket for læreryrket. Både faglig personale, praksislærer, medstudenter og administrativt ansatte kan levere begrunnet tvilsmelding.

  • Other information

    • Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 06.04.2017
    • Revisjon godkjent av prodekan for studier 26.06.2017
    • Redaksjonelle endringer 31.11.2017