EPN-V2

YLEF1000 Communication, socialization and training, and vocational competency mapping/needs Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon, sosialisering og opplæring, samt yrkesfaglig plan for kompetanseutvikling
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    See programme description.

  • Required preliminary courses

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kjennskap til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
    • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid
    • har kjennskap til planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan bruke IKT og annen aktuell teknologi i sitt studiearbeid
    • kan legge til rette for at elever/lærlinger videreutvikler sine ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og å bruke IKT som del av sin yrkeskompetanse
    • kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere deltakerne i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov, kompetansekrav i de ulike yrkene og planene for opplæringen
    • kan analysere læreplaner og bidra til å utforme og implementere opplærings- og utviklingsplaner i relasjon til yrkene innenfor sitt område

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan arbeide i nettverksrelasjoner til skole/arbeidsliv
    • kan drøfte eget fag- og kunnskapssyn og forholdet mellom ulike syn på yrkeskunnskap, organisasjonens praksis, ledelsespraksis og mål for arbeid og læring
    • kan vurdere styringsdokumenter/læreplaner/organisasjonsplaner i et samfunnsmessig og etisk perspektiv
    • kan vurdere og bidra til aktiv utvikling av det fysiske og sosiale arbeids- og læringsmiljøet i skolen/arbeidsplassen i samarbeid med relevante samarbeidspartnere
  • Content

    Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

    • Automatiseringssystemer (YF)
    • Data- og elektronikksystemer (YF)
    • Elenergisystemer (YF)
    • Yrkesfaglig fordypning (YF)
    • Grunnleggende ferdigheter (YF)
    • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (YF/PF)
    • Yrkesfaglig kompetansekartlegging og eget læringsbehov (YF/PF)
    • Læringslogg og målregnskap (YF/PF)
    • Undervisning og opplæring (YF/PF)
    • Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
    • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (YF/PF)
    • Sosialisering og kommunikasjon (PF)
    • Gruppepsykologi og observasjon (PF)
    • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
    • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
    • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
    • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
  • Teaching and learning methods

    The final assessment of this module consists of a four hours written exam.

    New/postponed exam

    In case of failed exam or legal absence, the student can apply for a new or postponed exam. New or postponed exam is offered within a reasonable time span following the regular exam. Submission and assessment of this will be in accordance with the conditions originally applicable.

    The student is responsible for applying to sit for a new or postponed exam within the deadlines stipulated by OsloMet and the Faculty of Education and International Studies. The regulations governing examinations are set out in the document -Regulations relating to Studies and Examinations at Oslo and Akershus University College.

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav 1 (PF) Kommunikasjon og gruppedynamikk

    • Arbeidsform: gruppeoppgave med innlevering av dokumentasjon tilsvarende minimum 1500 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) fundert på om lag 600 sider litteratur. Etter avtale med faglærer kan individuell oppgave leveres.

    Arbeidskrav 2 (PF) Observasjoner fra videregående skole (Arbeidskrav for studenter uten relevant arbeidserfaring fra videregående skole)

    • Arbeidsform: beskrivelse og refleksjon rundt observasjon fra en uke observasjonspraksis fra videregående skole, individuelt. Omfang 700 til 1000 ord.

    Arbeidskrav 3 (PF/YF) Undervisningsøvelse med planlegging og analyse

    • Arbeidsform: dokumentasjon og refleksjon rundt erfaringer fra praktiske øvelser, individuelt. Omfang 1300 - 1700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) og fundert på om lag 400 sider litteratur

    Arbeidskrav 4YF/PF Kartlegging og utviklingsplan for egen yrkesfaglig kompetanseutvikling, Kartlegging og utviklingsplan av egen yrkesfaglig kompetanse (bredde og dybde) inkludert synliggjøring og bruken av grunnleggende ferdigheter innen eget yrke og programområde. Dokumentasjon av yrkesfaglig realkompetanse.

    • Arbeidsform: individuell skriftlig omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord og fundert på om lag 800 sider litteratur eller tilsvarende kilder

    Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere 1 gang

    Praksis

    • Yrkespraksis kan forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
    • Arbeidskrav 4 skal være godkjent før yrkespraksis kan påbegynnes.

    Krav til deltakelse

    Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglærer.

  • Assessment

    The following grading scale is used: A to E for pass and F for no pass.

  • Permitted exam materials and equipment

    The exam will be jointly marked by an internal and an external examiner. The external examiner will read a selection of the exam papers and collaborate with the internal examiner in a way that benefits all the students.

  • Grading scale

    The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at OsloMet or equivalent courses at other institutions of higher education in Norway or abroad.

  • Examiners

    The course will explore the migration process by giving an insight into historical causes of migration as well as various theories of migration. Further, the migrants will be seen as participants in social organisation and social networks that may have an impact on their ability to handle the migration process. The course will also discuss consequences at different levels for the sending and receiving communities as well as consequences for the individual migrant.

    The course is organised around two principal themes:

    1. Historical processes of migration

    • Dynamics between globalisation, development and migration
    • Theories of migration

    2. Migration and the migrants

    • Social organisation and social networks:

    Households, age groups, gender, ethnicity, clan, class, religion

    Diaspora, transnationality, nationalism and identity

    Individuals