EPN-V2

YLEF2000 Differentiation, specially adapted and customized training and vocational skills development Course description

Course name in Norwegian
Differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om teknologi innen eget fagfelt og programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan med utgangspunkt i de yrkesdidaktiske prinsippene involvere elevene/lærlingene i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov
    • kan anvende dybdekompetanse i eget fagområde i utøvelsen som yrkesfaglærer

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan dokumentere kunnskapsgrunnlaget i eget fagområde og bidra til didaktisk utvikling av egen dybdepraksis
    • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde
    • kjenner til retningslinjer for utdanning, forskning og yrkesetiske bruk i forsknings- og utviklingsarbeid
  • Required preliminary courses

    Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kapittel 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

  • Learning outcomes

    Praksis

    • Gjennomført og bestått 20 dager pedagogisk praksis
    • Gjennomført og bestått 20 dager yrkesfaglig dybdepraksis innen eget programområde
    • Yrkesfaglig praksis kan være forskuttert tidligere i studiet, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent

    Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav 17 YF Dokumentasjon av yrkesfaglig dybdekompetanse del 2

    • Arbeidsform: Fortsettelse av oppgave 16 med individuell skriftlig dokumentasjon av dybdekompetanse gjennom prosjektarbeid. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg, fundert på ca. 1100 sider litteraturhenvisning eller tilsvarende (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

    Arbeidskrav18 YF/PF Tverrfaglig undervisningsoppgave innen dybde og ny teknologi

    • Arbeidsform: Individuell skriftlig undervisningsoppgave og refleksjon, omfang tilsvarende 2500-2800 ord + kilder og faglitteratur, kilder tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 500 - 700 ord.

    Arbeidskrav 19 YF/PF Refleksjonsnotat over pedagogisk praksis

    • Arbeidsform: skriftlig individuell oppgave i form av refleksjonsnotat over pedagogisk praksis i studiet, omfang 1000-1200 ord + vedlegg i form av to selvvalgte undervisningsplaner fra veiledet pedagogisk praksis. Eget læringsutbytte skal i refleksjonsnotatet belyses i forhold til nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) for livslang læring (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

    Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

    Krav til deltakelse

    Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren

  • Content

    Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

    • Automatiseringssystemer (YF)
    • Data- og elektronikksystemer (YFElenergisystemer (YF)
    • Yrkesfaglig fordypning (YF)
    • Internkontroll (helse, miljø og sikkerhet), dokumentasjon og kvalitetssikring innen yrker og programområder (YF)
    • Historisk og teknologisk utvikling innen eget yrke (YF)
    • Utvikling og identitet (YF/PF)
    • Samarbeid og veiledning (YF/PF)
    • Spesialpedagogikk og betingelser for læring (PF)
    • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (YF/PF)
    • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (YF/PF)
    • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF/PF)
    • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (YF/PF)
    • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter og skolen som organisasjon (PF)
    • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
    • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
  • Teaching and learning methods

    Individuell muntlig eksamen ca. 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent dokumentasjon av dybdekompetanse i arbeidskravene 17, 18 og refleksjonsnotatet i arbeidskrav 19 (Dokumentasjonen danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert til fastsatte frister, samt være godkjent før studenten kan gå opp til muntlig eksamen).

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Course requirements

    Praksis

    • Gjennomført og bestått 10 dager pedagogisk praksis i grunnskolen, trinn 8-10
    • Gjennomført og bestått 2 ganger 10 dagers yrkesfaglig praksisopplæring fra bredde i programområdet
    • Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent

    Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav 8 (PF/YF) Lokale- og sentrale styringsdokumenter, tilrettelagt opplæring og læreren som leder i profesjonsutøvelsen som yrkesfaglærer.

    • Arbeidsform: Individuell skriftlig oppgave, omfang tilsvarende 3000 - 3500 ord, fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 9 (PF) Særskilt tilrettelagt opplæring, individuelle opplæringsplaner og spesialpedagogikk

    • Arbeidsformer: Del 1 er et gruppearbeid som skal belyse temaet - særskilt tilrettelagt opplæring gjennom erfaringsutveksling gjennom skriftlig dokumentasjon, tilsvarende minimum1200 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder. Del 2 er en skriftlig individuell oppgave der studenten skal beskrive en elev med utfordringer og konsekvenser for opplæringen, omfang tilsvarende 2300 - 2700 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 10 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 3

    • Arbeidsform: individuell dokumentasjon tilsvarende 1300-1700 ord med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 11 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybde del 1 Beskrivelse av teknologisk utvikling i eget fagbrevområde

    • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 12 (PF) Ungdomskulturer, klasseledelse, differensiering og tilpasset opplæring. Gjennomføre og dokumentere 10 dagers observasjonspraksis i ungdomsskolen, og vise innsikt i ungdomskultur og klasseledelse.

    • Arbeidsform: praksisen kan gjennomføres i gruppe eventuelt individuelt. Skriftlig dokumentasjon skal være individuell med et omfang på 1500-2000 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan om arbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

    Krav til deltakelse

    Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren

  • Assessment

    Gradert skala A-F

  • Permitted exam materials and equipment

    Det benyttes to interne sensorer (YF/PF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet

  • Grading scale

    Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

    • Yrkesfaglig fordypning (YF)
    • Teknikk og teknologisk utvikling i eget fagbrevområde (YF/PF)
    • Anvende dybdekompetanse som yrkesfaglærer (YF/PF)
    • Yrkesdidaktisk utviklingsarbeid i eget yrke (YF/PF)
    • Dokumentasjon av pedagogisk, didaktisk og faglig yrkesutøvelse (YF/PF)
    • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
    • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (YF/PF)
    • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (YF/PF)
    • Praktisk bruk av IKT i yrkesopplæringen (YF/PF)
  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer (YF/PF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.