Programplaner og emneplaner - Student
Advanced Programme in Theatre Nursing Programme description
- Programme name, Norwegian
- Videreutdanning i operasjonssykepleie
- Valid from
- 2021 FALL
- ECTS credits
- 90 ECTS credits
- Duration
- 3 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet ”Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse” er en videreutdanning på bachelornivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.
Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.
Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.
Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.
Target group
Se emneplaner BLH3320 og BLH3310
Admission requirements
Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i skolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Studenter som innvilges studieplass må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisning. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på for å få fullført sin lærerutdanning.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- realkompetanse i et samfunnsperspektiv
- realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
- lover, regler, føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor realkompetansevurderingsfeltet
- fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten kan
- veilede søkere til å dokumentere kompetanse
- bygge relasjoner basert på tillit og aksept
- velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
- utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
- vurdere helhetlig kompetanse
- samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
- veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
- reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
- anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
- har forståelse for sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav
Content and structure
Studiet i programmering for trinn 1-7 (15 studiepoeng) er organisert i følgende to emner à 7,5 studiepoeng:
- Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7.
- Programmering for lærere for trinn 1-7.
Det første emnet gir en grunnleggende innføring i analog og visuell programmering og algoritmisk tenkning med fokus på elevers introduksjon til programmering. Det andre emnet tar for seg mer avansert programmering og har større fokus på didaktiske tilnærminger til programmering. Studiet forutsetter at studentene har en micro:bit med tilleggsutstyr som det opplyses om ved studiestart.
1st year of study
1. semester
2nd year of study
Teaching and learning methods
Students can apply for an exchange one semester (up to 30 credits). Exchange is possible primarily in the 2nd semester for full-time study, but exchange in the 3rd semester will also be possible, if the student chooses to postpone courses for this semester. The study is based on a large degree of freedom of choice, and the two compulsory courses are in the 1st semester (for full-time study).
To meet the requirement of a minimum of 10 credits in the fields of study in addition to the master's thesis (60 credits), the student can, for example, take one course in the field of study in the 1st semester in addition to the two compulsory courses, and then travel on exchange and take 30 credits. other educational institution in the 2nd semester.
The study program proposes that the students are to a large extent responsible for their own learning development towards the work on the master's thesis. The relevance of exchange stays for the master's thesis will therefore be decisive in the assessment of applications for exchange.The Department of Journalism and Media Studies has agreements within the Erasmus program and the Nordplus program, and students can also apply via OsloMet - the metropolitan university's agreements outside Europe.International perspectives are also safeguarded by the fact that several of the learning outcome descriptions at both program and course level are oriented towards international conditions, and by offering a number of courses in English. Both Norwegian and foreign students participate in these courses, and the students use experiences from their respective home countries in the pedagogical program.
Practical training
Hovedformålet med vurdering og veiledning er å forbedre den faglige og didaktiske utviklingen hos den enkelte student. Vurdering og veiledning skal skje fortløpende gjennom hele året. Skriftlige arbeider følges opp av faglærere med veiledning og muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding. Etter hvert halvår skal studenter og faglærere oppsummere og evaluere undervisningen og andre læringsaktiviteter.
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se emneplanene.
Sensorordning
Se emneplanene.
Internationalisation
Programming in Education, Level 1-7
Videreutdanning for lærere, deltid
Studieprogramkode: PROSO
Emnekoder:
Emne 1: PROS6100
Emne 2: PROS6200
Godkjent av utdanningsutvalget 25. januar 2019
Siste revisjon utført 2022, høst
Gjeldende fra høstsemesteret 2023
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Work requirements
Personer som har godkjenning som trafikklærer, pedagogisk utdanning som tilsvarer kravene til lærere i offentlig skoleverk og førerrett i klasse B.
Assessment
Students will encounter different forms of assessment during the programme. The forms of assessment are intended to ensure a continuous process towards a twofold objective: to promote learning and document the competence achieved by the students as sufficient in relation to the applicable learning outcomes. By giving the student qualified and frequent feedback in relation to both processes and products, the information about the competence achieved can motivate the student¿s further efforts and show whether the forms of learning should be adjusted.
Each course concludes with a summative assessment. The assessment is based on the learning outcomes for the course, and what is assessed is whether the student has achieved the stipulated learning outcomes.
The assessments are carried out in accordance with the Act relating to Universities and University Colleges, the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet, and the Guidelines for Appointment and Use of Examiners.
AssessmentThe grading system in use is pass/fail or a grade scale with letter grades from A to F, where A is the highest grade, E is the poorest pass grade and F is a fail. In connection with group exams, all students in the group are awarded the same grade.
Resit and rescheduled examsResit and rescheduled exams are carried out in the same manner as the ordinary exam unless otherwise specified in the course description. In special cases, resit and rescheduled exams in courses with group exams may be held as individual exams.
Appeals against gradesGrades awarded for written exams can be appealed. It is not possible to appeal the grades awarded for oral and practical exams. In connection with a group exam, the result of an appeal will only have consequences for the candidate(s) who submitted the appeal. The other students will keep their original grade.
Assessment of written work
Written work, such as the required coursework and exam answer papers for ABIO6100 and OPERA6100, is assessed on the basis of the criteria of relevance, theoretical knowledge, in-depth study, ethical reflection, independence and how the work is presented.
Relevance:
The work must have a frame of reference that is relevant to the discipline and show that the student has applied theoretical and practical knowledge of relevance to the issue at hand. It must be linked to the theatre nurse¿s functions and areas of responsibility.
Theoretical knowledge:
The work must demonstrate knowledge in the independent and delegated functions of the theatre nurse (medicine). It must contain relevant documentation from the course literature and other relevant literature and research.
In-depth study:
The student must elaborate on and discuss different factors that have an effect on the issue at hand and discuss how the knowledge produced can be applied in a clinical setting. Experience from practical work and literature should be used as a basis for discussing the assignment. The work must answer the issue in question.
Ethical reflection:
Ethical factors relating to the issue must be discussed.
Independence:
The work must demonstrate independent assessment, and its content must be objective, critical and analytical with discussions of positions and claims.
How the work is presented:
The assignment must be well-organised with good written presentation, clear and unambiguous language with use of specialised terminology, and adhere to the prescribed structure and form.
Students are only entitled to feedback if their work is completed within the deadline stipulated.
Assessment of practical training
Students are subject to formativeassessment (continuous assessment) on a continuous basis throughout all the practical training courses. The assessment is intended to provide advice and guidance by determining progress, helping to improve strengths and drawing attention to areas the student needs to continue to work on. It should take account of the student's preconditions for learning, framework conditions at the practical training establishment, the learning outcomes in the course, the student¿s specification of the learning outcomes and the content of the supervision.
Both the student and the practical training supervisor shall prepare written assessments for each practical training course:
- The student must submit at least two written self-assessments per practical training course.
- The practical training supervisor submits written assessments of the student from days or periods of supervision.
Students are expected to show progress through the three practical training courses. The student is expected to demonstrate clear progress, take responsibility and, to an increasing extent, demonstrate the ability to make independent analyses and assessments in theatre nursing practice. The requirement for an increasing degree of independence is expressed in the learning outcomes through the use of the expressions ¿under supervision¿, ¿with some supervision¿ and ¿independently¿. The progress in the student¿s learning is also manifested in the expectation that students should master an increasing number of areas in theatre nursing. On completion of the final practical training course, Clinical Studies in Theatre Nursing, Level 3, the student is expected to have achieved theatre nursing action competence.
The summative assessment (product assessment) takes place at the end of each practical training course. The assessments are based on the learning outcomes for the course, the student's specification of the learning outcomes and the formative assessment made of the student during the course. The purpose of these assessments is to:
- check that the student has achieved the learning outcomes for the course
- discuss the possibilities and limitations that the student has encountered at the practical training establishment
- clarify strengths and weaknesses and the changes that have to be made in order for the student to achieve the learning outcomes when a student has failed the course
The lecturer plans the assessments together with the practical training supervisor. The student writes his/her own assessment based on the programme¿s assessment form. This assessment, together with the assessments from the lecturer and the practical training supervisor, forms the basis for the decision on whether or not the student has passed the clinical course.
External programme supervisor
An external programme supervisor scheme exists for the programme. The duties of the external programme supervisor are to:
- supervise the standard of the results in the programme compared with the standard of the results in corresponding programmes
- assess the connections between the programme description's learning outcomes, teaching and types of assessment
- give the academic environments/faculties feedback and advice that can be used in the ongoing work on programme quality.
Other information
Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:
1) Personlig og sosial kompetanse
- selvinnsikt og kommunikasjon
- oppmerksomhet på seg selv og andre
- være en god rollemodell
2) Trafikkfaglig kompetanse knyttet til læreplanens kjerneelementer: Samhandling i trafikken
- ansvar og risikoforståelse
- folkehelse og miljø
Andre temaer:
- førstehjelp og tiltak ved ulykke
- barn, oppmerksomhet og sykling - en opplæringsmodell med betydning for trafikk
- trafikal kompetanse
- vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler
- trafikkpsykologi
- kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer
- øvelseskjøring og mengdetrening
3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse
- analyse av læreplanenes mål, innhold, arbeidsmåte og vurdering
- begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk
- refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter
- undervisningsplanlegging