Programplaner og emneplaner - Student
OPERA6100 Theatre Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
I dette emne skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar og ofte akutt og livstruende fase. Studenten skal tilegne seg avansert kunnskap om forebyggende, lindrende, behandlende og rehabiliterende tiltak både i elektive og akutte situasjoner. Studenten skal tilegne seg avansert kunnskap om infeksjonsforebygging og om klargjøring, kontroll og bruk av medisinsk utstyr.
Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forsknings -og kvalitetsarbeid (fagutvikling) knyttet til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og slik forstå betydningen av dette arbeidet i klinisk utførelse av operasjonssykepleie.
Studenten skal ha inngående kunnskap om hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker spesialisthelsetjenesten, og se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve operasjonssykepleie, lede eget fag og organisere og koordinere et kirurgisk behandlingsteam. Kunnskap om spesialavdelingens arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelse om kirurgisk undersøkelse og/ eller behandling
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor operasjonssykepleie
- kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte innen operasjonssykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i sin egen praksis
-
Content
Eksamen vår 2021 pga Covid-19:
Skriftlig digital hjemmeeksamen på fem timer.
Eksamen påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
[Eksamen tidligere:]
Skriftlig skoleeksamen på fem timer.
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
-
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
-
Course requirements
Emnet handler om faglig og personlig læring og utvikling, om oppdragelse, undervisning og sosialisering. Temaene som helhet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft. Emnet skal danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:
- læreren, eleven og opplæringen
- læreren og eleven i organisasjonen
- læreren, eleven og skolen i samfunnet
Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.
-
Assessment
Opptak til studiet.
-
Permitted exam materials and equipment
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- sentrale styringsdokumenter for opplæring
- yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
- teori om barn og unges læring og utvikling
- klasseledelse og lov og prinsipp om likeverdig og tilpasset opplæring
- skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
- likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
- sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge, og vold og seksuelle overgrep
- barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og kjennskap til forebyggende og helsefremmende tiltak i skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
- reflektere over noen etiske dilemmaer knyttet til egen profesjonsutøvelse
- legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra skolens verdigrunnlag og overordnede mål
- er bevisst sin rolle som leder av læringsprosesser og er i stand til å legge til rette for et trygt og stimulerende læringsmiljø
- kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
-
Grading scale
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
-
Examiners
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- En skriftlige individuell oppgave (1500-2000 ord).