EPN-V2

One Year Programme in Organisation and Management Programme description

Programme name, Norwegian
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Valid from
2024 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Årsstudiet i organisasjon og ledelse er et praksisnært studium samtidig som det har en teoretisk og forskningsbasert forankring. Kombinasjonen av praksisrelevans og teori bidrar til at studentene oppøver evne til analyse og refleksjon og blir i stand til å løse varierende oppgaver i et yrkesliv som er i stadig endring. Studiet er særlig innrettet mot arbeid i offentlig sektor, men studentene vil også ha relevant kompetanse for næringslivet og frivillige organisasjoner.

Årsstudiet i organisasjon og ledelse har i hovedsak samme emnesammensetning og felles undervisning med tredje studieår ved bachelor i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet. Studiet kan inngå som en del av en bachelorgrad eller ses på som et supplement for studenter som allerede har en bachelorgrad, for eksempel innen ulike profesjonsstudier.

Programplanen gir en oversikt over mål, innhold, organisering, arbeidsmåter og vurderingsformer i programmet og de enkelte emnene som studiet består av.

Target group

After completing the programme, the graduate should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The graduate has

  • advanced knowledge of social science theories and legal understanding of relevance to the work of the child welfare service and other welfare services.
  • in-depth knowledge of children’s and families’ rights in dealings with the child welfare service
  • in-depth knowledge of ethical issues encountered by the child welfare service
  • an understanding of theory of science, with a particular focus on understanding of the profession and the child welfare service’s heterogeneous knowledge base
  • in-depth knowledge of analytical perspectives on professional practice, institutions and social policy interventions
  • specialised knowledge of the exercise of discretionary judgement in child welfare assessments and decisions

Skills

The graduate can

  • analyse and take a critical approach to different sources of knowledge and use them when making assessments and decisions in the best interests of the child
  • carry out care assessments by analysing and considering what would be in the child’s best interests in light of the child’s and family’s situation and the context
  • reflect on the child welfare service’s complex social remit and role in society
  • analyse and assess the child welfare service’s methodological procedures
  • carry out professional child welfare work in a metropolitan context

General competence

The graduate can

  • apply relevant research-based knowledge in the field of child welfare
  • critically assess social policy measures and professional recommendations concerning children and families in child welfare and associated services
  • critically assess the opportunities and limitations of new research-based knowledge in the field of child welfare
  • assess ethical issues related to research and development in the field of child welfare

Admission requirements

The programme is taught as a full-time course of study over two years and a part-time course of study over three years. The full-time work load is 30 ECTS credits per semester.

In addition to the master’s thesis, the programme option comprises nine compulsory courses. The courses build on each other. It is therefore recommended that students take the courses in the order in which they are listed in the table. The master's thesis is an independent work of 30 credits. Ongoing research projects that the student can link up to will be presented in the second semester at the Mastertorg. In the second semester, the student will prepare a project outline for the master's thesis and then be assigned a supervisor. The master's thesis is submitted in the fourth semester.

Progress requirements

Students must have passed all the programme courses before they can submit their master’s thesis for assessment.

Learning outcomes

En kandidat med fullført Årsstudium i organisasjon og ledelse har følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har

· brede kunnskaper om ledelse av organisasjoner, spesielt i offentlig sektor

· forståelse for utfordringer i administrativt og ledende arbeid

· kunnskap om temaer knyttet til organisasjon og ledelse, avhengig av kandidatens valg av fagsammensetning

Ferdigheter

Kandidaten kan

· formulere, strukturere og analysere problemstillinger knyttet til organisasjon og ledelse, og har ervervet seg et grunnlag for å løse slike oppgaver

· finne, vurdere og bruke relevante faglige kilder i tilknytning til slikt arbeid

· anvende kunnskap innen tema som er relevante for organisasjon og ledelse

Generell kompetanse

Kandidaten

· har utviklet sine forutsetninger for samhandling og samarbeid på ulike nivåer på bakgrunn av breddekunnskap og helhetsforståelse

· kan arbeide selvstendig og sammen med andre om faglig problemløsning

Content and structure

The programme should impart knowledge of international matters of relevance to children’s development and the legal status of children and parents. Several of the courses deal with international matters with a bearing on the development of social problems as well as possible solutions to these problems. The UN Convention on the Rights of the Child is a document that forms the basis for discussion. Different ways of understanding the concept of the child’s best interests are analysed in light of cultural diversity. Child welfare services are also considered in light of majority and minority perspectives relating to othering, among other things. These perspectives are represented both in the course literature and in the topics taught.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Pursuant to the Regulations relating to studies and examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University, compulsory requirements may be stipulated that must be met before students can take an exam. Any coursework requirements set (including compulsory attendance) are given in the course descriptions. Required coursework must be approved before the student can take the exam. If required coursework has not been submitted or has not been approved, the student will lose the right to take the exam in the course in question.

Practical training

Exams are held in each course, and various forms of assessment are used. The form of assessment, assessment, examiner arrangements and aids permitted for each course are specified in each course description.

Internationalisation

På grunn av studiets varighet åpnes det ikke for å ta deler av studiet ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon.

Flerkulturelt og internasjonalt perspektiv

Årsstudiet i Organisasjon og ledelse skal bidra til å øke studentenes flerkulturelle kompetanse og gjøre dem i stand til å forstå internasjonale forhold som berører de temaene som studiet omfatter. I tillegg undervises noen av emnene på engelsk. På disse emnene vil studentene møte studenter med internasjonal bakgrunn.

Work requirements

Alle arbeidskrav fastsatt i programplanen for hvert enkelt emne må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes av emneansvarlig ved oppstart.

Skriftlige arbeidskrav

Skriftlige arbeidskrav blir vurdert av en faglærer og/eller medstudenter. Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding på arbeidskravet. Ved ikke godkjent arbeidskrav gis studenten mulighet til å forbedre arbeidskravet innen en fastsatt frist. Dersom det foreligger særlige grunner kan en student etter søknad gis utsettelse på innlevering av arbeidskravet. Studenter som ikke har fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav, har ikke rett til å avlegge eksamen. Når en oppgave ikke godkjennes vil faglærer gi en skriftlig eller muntlig tilbakemelding om hva som bør forbedres. Studenten får så mulighet til å levere på ny innen en gitt frist.

Når det i et arbeidskrav stilles krav om deltakelse i et gruppearbeid, skal gruppen bekrefte at de enkelte medlemmene har fylt dette kravet gjennom en skriftlig erklæring som leveres sammen med arbeidskravet. Samme prosedyre gjelder ved underkjenning av gruppearbeidskrav som ved individuelle arbeidskrav.

Om gruppearbeid

Det forekommer at grupper endrer tema underveis i arbeidet. Det hender også at studenter forlater en gruppe og/eller knytter seg til en annen gruppe. Dersom noe av dette skjer skal studentene informere emneansvarlig faglærer.

Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppeoppgaven. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen mht. «likeverdig bidrag» og deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer/veileder.

Dersom kravet om likeverdig deltagelse og frammøte ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke møtt» til eksamen for den aktuelle studenten. I emner der gruppearbeid ikke er valgfritt gis det normalt ikke mulighet til å levere en individuell besvarelse. Ny/utsatt eksamen må da gjennomføres neste studieår.

Obligatorisk undervisning

I emner med obligatorisk undervisning kreves minst 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær utover 40 prosent medfører tap av eksamensrett i det enkelte emnet.

Studentene har selv ansvar for å notere inn sin tilstedeværelse på eget skjema utarbeidet for dette, og få den attestert av ansvarlig faglærer og/eller medstudenter. Studenter som ikke har fått attestert minimum tilstedeværelse får ikke godkjent arbeidskravet.

Det må foreligge helt spesielle grunner dersom en student skal kunne få dispensasjon i form av et alternativt arbeidskrav. Slik dispensasjon blir gitt av instituttleder i samråd med koordinator og faglærer. Med uttrykket "særlige grunner" menes for eksempel egen eller egne barns sykdom. Sykdom må dokumenteres med legeattest. I noen tilfeller vil det ikke være mulig å gi dispensasjon i form av et alternativt arbeidskrav

Assessment

Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Vurderingsformene varierer fra emne til emne, og omfatter skriftlig skoleeksamen, hjemmeeksamen, prosjektoppgave, utredning og semesteroppgave. Vurderingsformen er beskrevet i den enkelte emneplan.

Tillatte hjelpemidler og bruk av kalkulator ved eksamen

Tillatte hjelpemidler til eksamen vil fremgå av emneplanene.

Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

· Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat

· Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter

· Kalkulatoren tillates ikke koblet til et strømnett

· Kalkulatoren skal ikke avgi lyd

· Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.

Alle emner har graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått.