Programplaner og emneplaner - Student
BALV3600 Facility Management (FM) in organizations Course description
- Course name in Norwegian
- Fasilitetsstyringen i organisasjoner
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorModules in Administration and Management, and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir forståelse av ulike posisjoner og perspektiver i det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til faget KRLE i den offentlige skolen og hvordan disse posisjonene er relatert til forskningsretninger innen kultur- og samfunnsfag. Debattene om skolefagets identitet og legitimitet står sentralt. Videre blir ulike syn på kunnskap, danning, læring og sosialisering undersøkt med henblikk på hva de innebærer for fagutøvelsen. Sentrale arbeidsformer i KRLE-undervisningen blir belyst.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt om FM-organisasjonen og dens kontekst, FM-organisering, inkludert interessenters behov, krav og forventninger
- innsikt om lederskap og krav i forbindelse med etablering av et FM-ledelsessystem
- kunnskap om planlegging av et FM-ledelsessystem, forberede tiltak for å håndtere risiko og ta hensyn til muligheter samt å fastsette FM-mål og planlegge for å oppnå målene
- kunnskap om å velge ut og skaffe til veie ressursene som er nødvendige for å etablere, iverksette, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre FM-ledelsessystemet
- innsikt om planlegging og styring av drift for å håndtere risiko samt å se og ta hensyn til mulighetene
- kunnskap om overvåking, måling, analyse og evaluering knyttet til organiseringen av og rapporteringen om FM-organisasjonens ytelser
- kunnskaper om avviksanalyse og styring av korrigerende tiltak for derigjennom kontinuerlig å forbedre FM-ledelsessystemet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre analyser i organisasjonen til kjernevirksomheten for å avdekke behov med betydning for FM
- utforme aktuelle krav til god ledelse av FM
- vurdere og formulere mål, herunder analysere og konsekvensvurdere aktuelle risikoområder
- bruke analyseresultater og foreta valg av ressurser
- styre valg av ressurser gjennom egne rutiner og kommunikasjonsrutiner med alle som har behov og interesse i at valgte mål nås
- velge og anvende metoder som er egnet til oppfølging og måling av ytelser
- anvende aktuelle former for håndtering av avvik og forbedring av kravformuleringer og gjennomføringsrutiner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i FM-profesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- har innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
- kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangre
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
- har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
- kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
- kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
- kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
- kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet
Course requirements
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Partikkel- og astrofysikk: Skrive forsøksrapport basert på et forsøk eller demonstrasjon knyttet til partikkelfysikk eller astronomi. Rapporten skal være en sammensatt tekst og følge oppgitte retningslinjer.
- HMS og praktisk arbeid
- Undersøkelse av HMS-situasjonen på en skole (10 minutters individuell presentasjon).
- Forberede og presentere et interessevekkende forsøk (10 minutters individuell presentasjon).
Permitted exam materials and equipment
Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave, i form av en fagartikkel, på 6000 ord +/- 10 %. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt.
Examiners
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Admission requirements
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 behandler tre hovedtemaer: Partikkel- og astrofysikk, vitenskapsskepsis og HMS og praktisk naturfagundervisning. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk.
Partikkel- og astrofysikk
I dette temaet er det overordnet fokus på:
- Den moderne fysikkens beskrivelse av fundamentale vekselvirkninger og partikler samt hvordan vi i dag beskriver universets utvikling og strukturer i lys av denne kunnskap.
Det skal arbeides med problemstillinger som:
- Kvantemekanikkens grunnideer
- Hva er naturens fundamentale vekselvirkningen og elementærpartikler
- Fysikkens naturvitenskapelige metode - vekselvirkning mellom matematisk teori og eksperiment
- Moderne forståelse av tid, rom og gravitasjon
- Universets utvikling - kosmologiens standardmodell
- Aktuelle spørsmål i forskningsfronten knyttet til høyenergi- og astrofysikk
Det skal være overordnet didaktisk fokus på:
- Gi en enkel innføring i moderne verdensbilde og forskning innen fysikk på mikroplan og universet som helhet
- Knytte sammen disse ulike kunnskapsområdene
- Kunne følge med på og formidle aktuell forskning på disse fagområder, samt kritisk vurdere populærvitenskapelige oppslag
Regifag: FysikkStøttefag: Astronomi
Vitenskapsskepsis
Forståelse av naturvitenskapens egenart er viktig fagovergripende tema. Kurset tar opp vitenskapsskepsis i forhold til noen aktuelle felt:
- Klima
- Medisin
- Evolusjon
- Ernæring
Regifag: Biologi, kjemiStøttefag: Geofag, fysikk
HMS og praktisk naturfagundervisning
Emnet handler om praktisk arbeid i naturfaget, og om kjemikalier og utstyr som benyttes under forsøk og feltarbeid i grunnskolen.
Hovedpunkter:
- Innhold i og drift av en naturfagssamling på barnetrinnet og på ungdomstrinnet
- Praktisk arbeid og læringsutbytte
Kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og rutiner ved en skole med ungdomstrinn. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn (45 minutter per studentgruppe på 2 studenter).
Regifag: KjemiStøttefag: Fysikk, teknologi, biologi
Course contact person
Intern og ekstern sensor.