EPN-V2

BALV3600 Facility Management (FM) in organizations Course description

Course name in Norwegian
Fasilitetsstyringen i organisasjoner
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Modules in Administration and Management, and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir forståelse av ulike posisjoner og perspektiver i det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til faget KRLE i den offentlige skolen og hvordan disse posisjonene er relatert til forskningsretninger innen kultur- og samfunnsfag. Debattene om skolefagets identitet og legitimitet står sentralt. Videre blir ulike syn på kunnskap, danning, læring og sosialisering undersøkt med henblikk på hva de innebærer for fagutøvelsen. Sentrale arbeidsformer i KRLE-undervisningen blir belyst.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt om FM-organisasjonen og dens kontekst, FM-organisering, inkludert interessenters behov, krav og forventninger
  • innsikt om lederskap og krav i forbindelse med etablering av et FM-ledelsessystem
  • kunnskap om planlegging av et FM-ledelsessystem, forberede tiltak for å håndtere risiko og ta hensyn til muligheter samt å fastsette FM-mål og planlegge for å oppnå målene
  • kunnskap om å velge ut og skaffe til veie ressursene som er nødvendige for å etablere, iverksette, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre FM-ledelsessystemet
  • innsikt om planlegging og styring av drift for å håndtere risiko samt å se og ta hensyn til mulighetene
  • kunnskap om overvåking, måling, analyse og evaluering knyttet til organiseringen av og rapporteringen om FM-organisasjonens ytelser
  • kunnskaper om avviksanalyse og styring av korrigerende tiltak for derigjennom kontinuerlig å forbedre FM-ledelsessystemet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre analyser i organisasjonen til kjernevirksomheten for å avdekke behov med betydning for FM
  • utforme aktuelle krav til god ledelse av FM
  • vurdere og formulere mål, herunder analysere og konsekvensvurdere aktuelle risikoområder
  • bruke analyseresultater og foreta valg av ressurser
  • styre valg av ressurser gjennom egne rutiner og kommunikasjonsrutiner med alle som har behov og interesse i at valgte mål nås
  • velge og anvende metoder som er egnet til oppfølging og måling av ytelser
  • anvende aktuelle former for håndtering av avvik og forbedring av kravformuleringer og gjennomføringsrutiner

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i FM-profesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
  • har innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
  • kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangre

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
  • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
  • kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
  • kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
  • kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet

Course requirements

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Partikkel- og astrofysikk: Skrive forsøksrapport basert på et forsøk eller demonstrasjon knyttet til partikkelfysikk eller astronomi. Rapporten skal være en sammensatt tekst og følge oppgitte retningslinjer.
  • HMS og praktisk arbeid
    1. Undersøkelse av HMS-situasjonen på en skole (10 minutters individuell presentasjon).
    2. Forberede og presentere et interessevekkende forsøk (10 minutters individuell presentasjon).

Permitted exam materials and equipment

Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave, i form av en fagartikkel, på 6000 ord +/- 10 %. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt.

Examiners

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Admission requirements

Naturfag og naturfagdidaktikk 1 behandler tre hovedtemaer: Partikkel- og astrofysikk, vitenskapsskepsis og HMS og praktisk naturfagundervisning. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk.

Partikkel- og astrofysikk

I dette temaet er det overordnet fokus på:

  • Den moderne fysikkens beskrivelse av fundamentale vekselvirkninger og partikler samt hvordan vi i dag beskriver universets utvikling og strukturer i lys av denne kunnskap.

Det skal arbeides med problemstillinger som:

  • Kvantemekanikkens grunnideer
  • Hva er naturens fundamentale vekselvirkningen og elementærpartikler
  • Fysikkens naturvitenskapelige metode - vekselvirkning mellom matematisk teori og eksperiment
  • Moderne forståelse av tid, rom og gravitasjon
  • Universets utvikling - kosmologiens standardmodell
  • Aktuelle spørsmål i forskningsfronten knyttet til høyenergi- og astrofysikk

Det skal være overordnet didaktisk fokus på:

  • Gi en enkel innføring i moderne verdensbilde og forskning innen fysikk på mikroplan og universet som helhet
  • Knytte sammen disse ulike kunnskapsområdene
  • Kunne følge med på og formidle aktuell forskning på disse fagområder, samt kritisk vurdere populærvitenskapelige oppslag

Regifag: FysikkStøttefag: Astronomi

Vitenskapsskepsis

Forståelse av naturvitenskapens egenart er viktig fagovergripende tema. Kurset tar opp vitenskapsskepsis i forhold til noen aktuelle felt:

  • Klima
  • Medisin
  • Evolusjon
  • Ernæring

Regifag: Biologi, kjemiStøttefag: Geofag, fysikk

HMS og praktisk naturfagundervisning

Emnet handler om praktisk arbeid i naturfaget, og om kjemikalier og utstyr som benyttes under forsøk og feltarbeid i grunnskolen.

Hovedpunkter:

  • Innhold i og drift av en naturfagssamling på barnetrinnet og på ungdomstrinnet
  • Praktisk arbeid og læringsutbytte

Kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og rutiner ved en skole med ungdomstrinn. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn (45 minutter per studentgruppe på 2 studenter).

Regifag: KjemiStøttefag: Fysikk, teknologi, biologi

Course contact person

Intern og ekstern sensor.