Programplaner og emneplaner - Student
BAL1200 Leadership, Organization and Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse, organisasjon og kommunikasjon
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorOne Year Programme in Organisation and Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ledelse, organisasjon og kommunikasjoner er et flerfaglig emne. Ledelse, organisasjon og kommunikasjon setter søkelyset på en bred forståelse av organisasjoner som et strukturelt, kulturelt og politisk system. Emnet gir studentene kjennskap til hvordan organisasjoner fungerer og introduserer studentene for ulike teoretiske perspektiver innen ledelse og kommunikasjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske kommunikasjonsøvelser som skal øke forståelsen for betydningen av god kommunikasjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- organisasjoners visjoner, mål og strategier
- formell organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og organisasjoners omgivelser
- sammenhengen mellom de grunnleggende organisasjonsfaktorene og makt og atferd i organisasjoner
- kjennetegn ved offentlige versus private organisasjoner
- ledelse: trekk, ferdigheter og atferd
- lederrollen, makt og innflytelse
- ledelse som et samspill
- ledelse og kjønn
- kommunikasjonsteori
- dialog som kommunikasjonsform
- konflikthåndtering og etikk i praktisk arbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
- nyttiggjøre seg relevante organisasjons- og ledelseskunnskaper
- nyttiggjøre seg relevante kommunikative virkemidler
- reflektere over makt og innflytelse i organisasjoner
- bidra til konflikthåndtering i organisasjons- og arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egne verdier, normer og ferdigheter
- har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet organisasjon, ledelse og kommunikasjon
Teaching and learning methods
Undervisningen vil variere mellom forelesninger, kommunikative øvelser, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium.
Studentene vil ved oppstart av fagemnet kommunikasjon bli delt inn i grupper. I disse gruppene vil det blant annet bli gjennomført kommunikative øvelser over temaer, som belyses i denne fagdelen av kurset.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter:
- Obligatorisk aktivitet: Fem gruppeoppgaver i kommunikasjon med innlevering av et tilhørende refleksjonsnotat med et omfang på inntil 2 sider hver. Maksimum gruppestørrelse er fem personer. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse med aktiv deltagelse i gruppene. Ved manglende tilstedeværelse utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav. Manglende tilstedeværelse utover 40 prosent medfører tap av eksamensrett.
Formålet med den obligatoriske aktiviteten er at studentene skal få trening i å omsette teori til praksis i kommunikasjon.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.
Permitted exam materials and equipment
Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching i gruppe. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som stimulerer samspill og ressursutvikling hos gruppens medlemmer. Studentene forventes å praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen
Grading scale
Studenten må ha gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
- kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
- kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer, konflikter og motstand i veiledning og coaching
- kunnskap om gruppen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
- reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
- bidra til vekst og utvikling gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
- reflektere over etiske forhold i veiledning og coaching
Course contact person
Elin Berg