Programplaner og emneplaner - Student
Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
- Valid from
- 2016 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 8 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag tilbys masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap (120 stp.).
Studiet skal blant annet kvalifisere for
- høyere stillinger innenfor dokumentrelatert virksomhet
- forskning og utviklingsarbeid innenfor dokumentrelaterte emner
- undervisningsstillinger innenfor arkiv, bibliotek- og informasjonsfeltet
- opptak til doktorgradsstudier
Mastergraden oppnås i samsvar med departementets forskrift om krav til mastergrad, § 3.
Fullført og bestått studium gir graden Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap. Gradens engelske tittel er Master of Library and Information Science.
Target group
Masterprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap retter seg mot søkere med bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap - bachelorgrad i arkiv og dokumentbehandling - bachelorgrad med faglig fordypning innen masterstudiets fagområder.
Admission requirements
Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
For masterstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap gjelder følgende opptakskrav utover det som fremgår av forskriften:
Det generelle grunnlaget for opptak er bachelorgrad med en faglig fordypning på minst 80 studiepoeng innenfor ett eller flere av masterstudiets fagområde/-r:
- Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning.
- Informasjon og samfunn.
- Litteratur og kulturformidling.
- Arkiv og dokumentbehandling.
Der søker har mer enn 80 studiepoeng i sin faglige fordypning innenfor ett eller flere av masterstudiets fagområde/-r, legges til grunn for beregning de emner/karakterer som gir størst uttelling for søker.
For søkere med bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap fra HiOA legges følgende emner til grunn for beregningen:
- BIB1200 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.1
- BIB1300 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.2
- BIBPRAK2 Undersøkelsesmetoder i teori og praksis
- BIB2000 Teori og analyse
- BIB3300 Moderne skandinavisk litteratur ELLER BIB3200 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3
- BIIB3900 Bacheloroppgave
For søkere med bachelorgrad i arkiv og dokumentbehandling fra HiOA legges følgende til grunn for beregningen:
- Alle emner første studieår
- ARK2000 Digitalt depot
- ARK3900 Bacheloroppgave
Gjennomsnittskarakteren for de eksamener som inngår i den faglige fordypningen på 80 studiepoeng må være C eller bedre. Der det faglige grunnlaget er vurdert med andre vurderingsuttrykk, er minstekravet for opptak gjennomsnittskarakteren 2,7 eller bedre ved en gradert skala, eller resultatet bestått ved ugradert vurderingsuttrykk. Ved blandet karakteruttrykk for opptaksgrunnlaget må snittet tilsvare tallverdien for C, slik det fremgår av poengtabellen i § 10 i forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Klage på opptak til masterstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap stiles til klagenemda ved Høgskolen i Oslo og Akershus og sendes Fakultet for samfunnsvitenskap.
Kvoter
Søkergruppe 1
75 prosent av plassene ved opptak forbeholdes søkere som kun konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng. Søkere som ikke når opp i søkergruppe 1 konkurrerer videre i søkergruppe 2.
Søkergruppe 2
forbeholdes søkere som tildeles tilleggspoeng for dokumentert relevant utdanning og/eller praksis ut over minstekravet. Med relevant utdanning menes fag innen masterstudiets fagområder.
Med relevant praksis menes heltidsarbeid i bibliotek, arkiv og beslektede virksomheter i minimum seks måneder sammenhengende etter endt utdanning.
Tilleggspoeng gis slik det fremgår av § 13 i forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Rangering av søkere reguleres av § 12 i forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Learning outcomes
Kandidatene skal etter gjennomført program ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Kandidaten
- har avanserte kunnskaper innen den delen av bibliotek og informasjonsvitenskap han/hun har valgt å spesialisere seg i
- har omfattende kunnskaper om teorier og tilnærminger innen bibliotek- og informasjonsvitenskap generelt
- har spesialisert kunnskap om forskningsmetoder som brukes i bibliotek og informasjonsvitenskap
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike teorier og metoder på et bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt
Ferdigheter
Kandidaten
- kan formulere problemstilling for et bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt, drive forskning på internasjonalt nivå og kunne håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap på fagområdet
- kan anvende den bibliotek- og informasjonsfaglige kunnskapen hun/han har tilegnet seg på nye problemfelt og i nye kontekster
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan identifisere forskningsetiske problemstillinger
- kan bidra i tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter
- kan formidle gjennom anerkjente faglige publikasjonskanaler, og kan formidle til praksisfelt og allmennhet
Content and structure
Studiet”Profesjonsrettet veiledning” som gir 30 studiepoeng (sp) ,er en videreutdanning på bachelornivå. Studiet kan inngå som del av en fri bachelor. Studiet skal styrke veiledningskompetansen blant personer som jobber med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede i profesjons- og yrkesutdanninger. Veilederen skal bidra til at (praksis)studenten og den nyutdannede utvikler sin egen praksisteori og profesjonsforståelse
Som veileder er det viktig å ha kunnskap om (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon og hvilke utfordringer som møter dem, både som enkeltindivid og som en del av en organisasjon og et kollegium. Kunnskap om ulike teknikker og verktøy innen veiledning står sentralt i studiet. Studiet skal bidra til å utvikle handlingskompetansen som veileder. Handlingskompetanse handler om å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og kritisk reflektere over en-til-en- og gruppeveiledning knyttet til profesjonsutviklingen hos den enkelte.
1st year of study
1. semester
2nd year of study
3rd year of study
6. semester
Teaching and learning methods
Målgrupper for studiet er personer som arbeider med eller skal/ kan tenke seg å arbeide med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede innen ulike profesjons- og yrkesutdanninger som for eksempel yrkesfaglærerutdanningene, praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (PPU Y), trafikklærerutdanningen, politiutdanningene, fengselsbetjentutdanningene og andre.
Internationalisation
Opptakskrav er to- eller treårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning, eller realkompetansevurdering.
Det er også mulig å søke opptak til hvert enkelt emne, da gjelder samme opptakskrav. For å få opptak til emne to (PROVY6200), må i tillegg emne en (PROVY6100) være gjennomført og bestått
Work requirements
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Kandidaten har
- innsikt i veilederrollen, både i individuell veiledning og gruppeveiledning
- innsikt i og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon
- kunnskap om profesjons- og yrkesutøverens rolle
- kunnskap om hvordan veiledning kan brukes i læreprosesser
- kunnskap om de ulike organisasjonene den enkelte kan jobbe i
- kunnskap om de ulike rollene man innehar i de ulike profesjons- og yrkesfagene
Ferdigheter
Kandidaten
- har kommunikative ferdigheter relatert til veilederrollen
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle veilednings- og gruppeprosesser, samt endrings- og utviklingsprosesser
- kan støtte og utfordre profesjonsutøveren (den nyutdannede og studenten) i sin profesjonsutvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
- kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
Assessment
Studiet utgjør til sammen 30 sp, og er delt inn i to emner på 15 sp hver. Studiet er organisert som et deltidsstudium med jevnlige samlinger, i hovedsak med ett emne pr. semester.
Emnet «Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen» (PROVY6100) omfatter grunnleggende kunnskap i veiledning. Fokus rettes mot veilederrollen som relasjonsbygger og prosessleder. Det legges også vekt på å utvikle kunnskap om og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon. Det er fokus på veiledning av individet.
Emnet «Veiledning av grupper» (PROVY6100) handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og gruppen som læringsarena. Emnet tar også for seg organisasjons- og systemkunnskap og det å være en del av et kollegium