EPN-V2

MBIB4000 Research Methods and Theory of Science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Library and Information Science, Courses
Master Programme in archival, library and information sciences
Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
FALL 2016
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er obligatorisk for alle studenter.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske syn på hva som konstituerer kunnskap
  • har avansert kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt
  • har spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning
  • har spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
  • har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige fagfeltets vitenskapsteoretiske grunnlag
  • kan formulere forskningsproblemer og forskningsspørsmål og relatere dem til aktuelle metodevalg
  • kan planlegge og utforme et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave

Teaching and learning methods

Emnet organiseres som en serie av fire samlinger over tre dager.

Course requirements

Det gis to arbeidskrav. Studentene skal gjennomføre et gruppearbeid knyttet til en kvalitetsmessig vurdering av bibliotek- og informasjonsfaglige forskningsprosjekter. Gruppearbeidet skal presenteres muntlig på 3. samling, der det gis veiledning av faglærer. I etterkant leverer gruppene et skriftlig arbeid på 6-7 sider. Arbeidskravet blir nærmere presentert på 1. samling.

Det er ellers et arbeidskrav at studentene presenterer sitt selvstendige forskningsprosjekt (se vurderingsform) muntlig på 4. samling og at de er opponenter for hverandre. I tillegg gis det veiledning av en faglærer.

Arbeidskravene skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid, før studenten kan gå opp til eksamen. Ved sykdomsfravær godkjennes det første arbeidskravet så sant studenten er delaktig i den skriftlige innleveringen. Ved sykdomsfravær på 4. samling, må opponentansvaret ivaretas ved at de berørte studentene kommuniserer direkte med hverandre utenom samlingen og bekrefter kommunikasjonen overfor faglærer. Det tilbys ikke veiledning fra faglærere utenom samlingene.

Assessment

Vurderingsformen er en individuell skriftlig oppgave (10-15 sider), der studenten skal utforme et selvstendig forskningsprosjekt. Oppgaven er å betrakte som en forberedelse til masteroppgaven, og vil bli nærmere presentert på 1. samling.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Bestått/ Ikke bestått.

Examiners

et benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.