EPN-V2

MBIB4250 Knowledge Management and Information Behavior Course description

Course name in Norwegian
Knowledge Management and Information Behavior
Study programme
Library and Information Science, Courses
Master Programme in archival, library and information sciences
Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Dette kurset fokuserer på individers behov for informasjon og deres informasjonssøkeadferd.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om menneskers informasjonsbehov, og bruk av informasjon og kunnskap i ulike kontekster som for eksempel hverdagsliv, arbeidsliv, forskning og utdanning mv
  • har god oversikt over og spesialisert kunnskap om de ulike kanalers rolle med hensyn til å fylle informasjonsbehov og betydningen i menneskers informasjonssøkeadferd og informasjons- og kunnskapsdeling
  • har avansert kunnskap om de teoretiske modellene for å forstå informasjonssøkeadferd og informasjons- og kunnskapsdeling
  • har avansert forståelse av sammenhengen mellom kunnskap om menneskers informasjonsadferd og metoder for praktisk informasjons- og kunnskapsforvaltning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke empiriske og teoretiske modeller til å designe forskningsprosjekter og informasjonssøkadferd og informasjonsformidlende institusjoners rolle i informasjonssøkeprosessen
  • kan reflektere over hvordan informasjonsbehov og informasjonsbruk påvirkes og endres av politiske, demografiske, kulturelle, teknologiske endringer, framveksten av nye former for læring og opplevelse mv
  • kan planlegge, utvikle og lede praktisk informasjons- og kunnskapsforvaltning med utgangspunkt i dyptgående kunnskap om informasjonsbehov og informasjonssøkeadferd

Teaching and learning methods

Emnet organiseres som en serie av tre/fire samlinger over tre dager.

Undervisningsspråkene vil i hovedsak være skandinaviske, men engelsk språk kan også forekomme.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Assessment

Vurderingsformen er todelt, en semesteroppgave og en individuell skriftlig 4-timers eksamen under tilsyn. Semesteroppgaven kan skrives individuelt, omfang skal da være på ca 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2-3 studenter, omfanget skal da være på ca 20 sider.

De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Semesteroppgaven teller 75 prosent og eksamensbesvarelsen 25 prosent av den samlede og avsluttende vurdering av emnet. Delkarakterer oppgis på vitnemålet.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i de(n) delene som ikke er bestått. Dersom semesteroppgaven gjøres som gruppe, må alle i gruppa framstille seg til ny/utsatt eksamen ved ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Til skoleeksamen er pensumlitteratur og egne notater tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.