EPN-V2

MBIB4230 Information Retrieval Course description

Course name in Norwegian
Information Retrieval
Study programme
Library and Information Science, Courses
Master Programme in archival, library and information sciences
Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Se studiets emneplan

Required preliminary courses

Se studiets emneplan

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kjennskap til det teoretiske grunnlaget for og de algoritmiske realiseringene av ulike modeller for automatisert gjenfinning
  • har avansert kjennskap til brukerorienterte tilnærminger til gjenfinning, både kognitivt og sosialt baserte, og deres betydning for f. eks. grensesnittutvikling, relevans-vurdering og støtte for interaktivitet i gjenfinningsprosessen
  • har avansert kjennskap til linked data og andre semantiske verktøy som metode for strukturering og tilgjengeliggjøring av data, og hvordan slike data kan utnyttes
  • har inngående kjennskap til det teoretiske grunnlaget for evaluering av gjenfinningssystemer og gjenfinningsmetoder
  • har inngående kjennskap til de praktiske eksperimentene med evaluering av gjenfinningssystemer og gjenfinningsmetoder
  • har avansert kjennskap til datalingvistiske modeller for grammatikalsk og semantisk analyse, og disse metodenes anvendelse i automatiserte gjenfinningssystemer

Ferdigheter

Studenten:

  • kan delta i og har praktisk erfaring med utvikling og implementering av brukervennlige gjenfinningssystemer og systemmoduler
  • kan evaluere slike systemer for anskaffelse eller bruk

Teaching and learning methods

Forelesninger, øvelser og oppgaveseminarer, herunder fremlegging og diskusjon av en større semesteroppgave, løst enten individuelt eller som gruppearbeid.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Assessment

Vurderingsformen er todelt, en semesteroppgave og en individuell skriftlig 6-timers eksamen under tilsyn. Semesteroppgaven kan skrives individuelt - omfang skal da være på ca 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2-3 studenter - omfang skal da være på ca 20 sider.

De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Semesteroppgaven teller 40 prosent og eksamensbesvarelsen 60 prosent av den samlede og avsluttende vurdering av emnet. Delkarakterer oppgis på vitnemålet.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i de(n) delene som ikke er bestått. Dersom semesteroppgaven gjøres som gruppe, må alle i gruppa framstille seg til ny/utsatt eksamen ved ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Til skoleeksamen er pensumlitteratur og egne notater tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.