Programplaner og emneplaner - Student
Master of Aesthetic Practices in Society Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i estetiske fag
- Valid from
- 2022 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
This education is for you who want to contribute to ongoing national and international design research projects, connected to institutions and industry. During the study, you will be involved in design processes that are synthesized from the research front in design for complexity, culture, and aesthetics in contexts along with beautiful international and Norwegian students and staff.
Target group
Sentrale målgrupper er studenter med bachelor fra relevante fagområder (se opptakskrav). Det blir lagt vekt på å rekruttere studenter med variert utdannelses- og yrkesbakgrunn for å stimulere til faglig utvikling på tvers av fag- og profesjonsgrenser.
Karrieremuligheter
Master i estetiske fag gir ulike karrieremuligheter, avhengig av valgt studieretning. Eksempler kan være undervisning på ulike utdanningsnivå, kunstfaglig og/eller designfaglig arbeid i institusjoner, organisasjoner og det frie feltet, samt ulike former for formidling. Master i estetiske fag gir også mulighet til å arbeide med kulturelle og sosiale problemstillinger på ulike felt. Masterstudiet legger særlig vekt på utdanning samt institusjonelle og organisatoriske perspektiver.
Studieretningen Teater og samfunn kvalifiserer for undervisning av drama i skolen, og til arbeid med ulike former for teaterproduksjon som anvendt teater i sosiale og helsefaglige sammenhenger, performance og drama, både på det frie feltet og ved teaterinstitusjonene.
Studenter som har praktisk-pedagogisk utdanning med fagdidaktikk innen det aktuelle fagfeltet, tilsvarende minimum 60 stp., kvalifiserer for tittelen Lektor, etter fullført masterutdanning.
Studiet kvalifiserer til å søke PhD-program.
Studieretningen Fagdidaktikk: kunst og design kvalifiserer for lektor i det offentlige skoleverket. Studiet kan også kvalifisere for undervisningsstilling i lærerutdanning i universitets- og høgskolesystemet.
Studiet kvalifiserer til å søke PhD-program.
Studieretningen Kunst i samfunnet kvalifiserer til arbeid på samtidskunst- og kulturfeltet, med formidling, organisering, forvaltning, kuratering og kritikk som del av en sosial, anvendt og samfunnsrettet praksis.
Studenter som har praktisk-pedagogisk utdanning med fagdidaktikk innen det aktuelle fagfeltet, tilsvarende minimum 60.stp., kvalifiserer for tittelen Lektor, etter fullført masterutdanning.
Studiet kvalifiserer til å søke PhD-program.
Studieretningen Mote og samfunn kvalifiserer til motefaglig arbeid i og utenfor næringslivet, enten som del av moteproduksjonssystemet eller som del av en forskende praksis i ulike kontekster.
Studenter som har praktisk-pedagogisk utdanning med fagdidaktikk innen det aktuelle fagfeltet, tilsvarende minimum 60 stp., kvalifiserer for tittelen Lektor, etter fullført masterutdanning.
Studiet kvalifiserer til å søke PhD-program.
Admission requirements
Det vises til forskrift om opptak til masterstudier ved OsloMet.
25 % av studieplassene er forbeholdt søkere som konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng.
Det kreves et minimum antall studenter for at en studieretning igangsettes.
Opptakskrav til de enkelte studieretningene
Til studieretningen Teater og samfunn
- Bachelorgrad i drama / teater eller tilsvarende.
Til studieretningen Fagdidaktikk: kunst og design
- Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
- Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
- Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.
Til studieretningen Kunst i samfunnet
- Bachelorgrad i praktiske og teoretiske kunst- eller kulturfag eller tilsvarende.
Til studieretningen Mote og samfunn
- Bachelorgrad i praktiske klesdesign- og moteteoretiske fag eller tilsvarende som vurderes i sammenheng med annen erfaring eller praktisk kompetanse innen klesfaget.
Learning outcomes
Kandidaten tilegner seg avansert kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings- og utviklingsoppgaver (FoU-oppgaver) og videreutvikler profesjonell virksomhet og fagkritisk refleksjon.
Etter endt studium skal kandidaten ha spesialiserte kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor valgt studieretning: Teater og samfunn, Fagdidaktikk: kunst og design, Kunst i samfunnet eller Mote og samfunn.
Etter gjennomført master i estetiske fag beskrives kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
En kandidat med fullført utdanning:
- har inngående kunnskap om diskurser og problemstillinger innen eget studieretningsområde
- har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder og om kunstfagenes og/eller designfagenes egenart som forskningsområde
- har kunnskap om det norske og internasjonale kunstfeltet og/eller designfeltet
- har avansert kunnskap innenfor det estetiske fagfeltets praksis, profesjoner og roller
- har kunnskap om og evne til å analysere perspektiver på det flerkulturelle og globale, kjønn og likestilling
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning:
- kan analysere, vurdere og anvende teorier, metoder og fortolkninger som er relevante for det estetiske feltet
- har praktisk estetisk kompetanse på høyt faglig nivå og kan bruke metoder for forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kan anvende og kritisk reflektere over kunnskap fra studieretningsemnet i praktisk og teoretisk problemløsning
- kan vurdere og kontekstualiserer estetiske praksiser i et samfunnsperspektiv
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning:
- kan benytte tilegnet kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte oppgaver og prosjekter innenfor det estetiske feltet
- kan forvalte kunstfaglig og/eller designfaglig kompetanse og kulturell dannelse i ulike institusjoner
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor institusjoner, organisasjoner og utdanning
Content and structure
All courses in Design in Complexity are project based in which workshop learning is emphasized. Workshop learning may be arranged in the various labs (physical and virtual) and workshops at OsloMet. However, all teaching methods involve learning in real life contexts by for example field studies, in accordance with research, industry, and public sector which describe complex settings. Project/problem based learning involves a further development of verbal and visual communication as a facet of reflection, exploration, cooperation, adjustment and alterations of methods. There will be lectures, exercises with individual and group supervision, coursework requirements (compulsory assignments), group projects, contact with the business community (including guest lectures) and self-study to mention some of the most common working methods.
1st year of study
Teater og samfunn
Fagdidaktikk - Kunst og design
1. semester
Kunst i samfunnet
1. semester
Mote og samfunn
1. semester
2nd year of study
Teater og samfunn
3. semester
4. semester
Fagdidaktikk - Kunst og design
3. semester
4. semester
Kunst i samfunnet
3. semester
4. semester
Mote og samfunn
3. semester
4. semester
Teaching and learning methods
During the second semester, students will be required to complete practical training. This training has a value of 20 ECTS credits and is designed to give students real work experience in private business or the public sector. Students will acquire knowledge of relevant organisational models, decision-making mechanisms and gain experience of the methods used in the organisation. The goal is that students will be able to further develop their skills in the product design environment.
Individual cooperation agreements are entered into between the University College and relevant businesses, municipalities and other public sector bodies regarding the practical organisation of specific student assignments which can be completed at the cooperation partner's location within a period of three months. The assignments will tend to involve research and development tasks at the cooperation partner's location. Practice in public sector may be that students assign to ongoing research projects within the institution. The student is assigned a contact person with the cooperation partner or the research project for the agreed time period. Guidance will come from both the staff working at the place of practical training as well as the University College teaching staff.
As some businesses prefer that students complete a placement of between three to six months, the location of the practical training the study programme has been so positioned that students may extend their practical placement into the summer months. Placement that exceeds three months is a volunteer option, and is not a part of the formal study programme. Practice training more than three months do not account for more ECTS credits.
Internationalisation
2. semester er et internasjonalt semester på totalt 30 studiepoeng. Internasjonalt semester legger til rette for innveksling og utveksling og gir undervisning på engelsk. Master i estetiske fag tar opp både nasjonale og internasjonale perspektiv innen de ulike studieretningene.; Studentene analyserer, drøfter og reflekterer over ulike tendenser ved et mangfoldig og globalt samfunn. Gjennom studiet møter studentene aktive forskere og utøvere fra relevante felt; herunder kan det også være aktuelt med utenlandske gjesteforelesere. I den grad det er gjennomførbart gis studentene mulighet til å delta på internasjonale konferanser og/eller seminar.
Pensum ved studiet er sammensatt av nyere, relevant nasjonal og internasjonal faglitteratur. Deler av undervisningen er på engelsk.
Utenlandsstudiet godkjennes som en del av studentens norske utdanningsløp etter tid-for-tid-prinsippet. Utenlandsstudium som del av masterstudiet må godkjennes av fakultetet. Søknad om utveksling sendes fakultetsadministrasjonen.;
Work requirements
Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/ aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen i det enkelte emnet. Arbeidskrav kan for eksempel være skriftlig innlevering og innlegg eller presentasjon på seminar. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å sikre at studenten oppnår et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen. Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.
Studenter må ha minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning i det enkelte emnet for å kunne avlegge eksamen.
;
Ikke godkjente arbeidskrav
Gyldig fravær som f.eks. legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, vil så langt det er mulig, få et nytt forsøk før oppmeldingsfrist til eksamen. Dette må avtales med emneansvarlig. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk kan studenten ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.
Assessment
Coursework assignments
Coursework assignments are defined in the individual course descriptions and further requirements are described in the work and teaching plan for the course. Assignments are carried out individually and in groups.
Coursework assignments are given the assessment Approved/Not approved. In courses with coursework assignments, the students must receive an Approved assessment¿on the coursework assignments in order to be able¿to¿take examinations and be given a final assessment of the course.
Not approved¿coursework requirements
Legitimate absence based on e.g. a medical certificate, does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who due to illness or any other documented legitimate absence, who do not meet the coursework requirements within the appointed deadline, should as far as possible, be given a new attempt to meet the requirements, before the relevant examination.
Other information
Provisions governing examinations are laid down in the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet . The form of assessments will be approved/not approved for compulsory assignments, and Pass/Fail for the exam in the MAPD Practical Placement or in the other exams a graded scale from A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade. The grade achieved in each course will be stated on the diploma.
Assessment methods vary between courses. They include written reports, oral presentations, physical models, prototypes, videos, portfolio assessments and oral examinations.
A portfolio assessment provides an overall assessment awarding one grade for the whole portfolio. Students may only appeal against the determination of the examination grade awarded for the whole portfolio.
If the portfolio consists of elements such as an oral presentation, practical work etc., the examination result cannot be appealed against. The right to appeal is stated in the individual course descriptions.
If the examination in a course consists of more than one part, all parts of the examination must be passed in order to pass the course.
Normally each course has two internal examiners to assess students' work. Each semester one course will be chosen to include an external examiner, thus the students' work will be assessed by one external and one internal examiner. The Master's thesis is assessed by the two external examiners.