EPN-V2

MEST5900 Master project Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

The master’s thesis is a major independent piece of work where the student chooses a research question to explore within the framework of the programme. The master's thesis must contain both a written and practical-aesthetic part, but may place different emphasis on the respective parts. In theses with a practical-aesthetic focus, emphasis can be given to a practical-aesthetic approach and an explanation of the thesis’s form, theoretical backdrop, method and result. In theses with particular emphasis on a theoretical approach, the practical-aesthetic component may help to elucidate the research question that is subject to theoretical discussion

Required preliminary courses

All previous courses must be passed before students can take the exam in MEST5900.

Learning outcomes

Emnet retter seg mot undervisning i de tverrfaglige temaene i grunnskoleopplæringen, valgfaget demokrati og praksis samt drama som læringsform i grunnskoleopplæringen. Faget drama/teater er både et kunst- og kulturfag, og et uttrykks- og danningsfag. Det er et estetisk fag med røtter i teaterkunst og dramatisk lek. Det er et innovativt og kollektivt skapende fag som fremmer bevissthet om viktige menneskelige og samfunnsmessige temaer. Faget har også en aktuell anvendelse som estetisk arbeidsform på tvers av skolens læreplaner for å utvikle kompetanse innen de tverrfaglige temaene: Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring. Drama og teaterfaget utvikler evner til å håndtere kompleksitet for å kunne bli en aktiv medborger i et demokratisk interkulturelt samfunn.

Gjennom utforskning av kropp og stemme, rom og relasjon, komposisjon og kreativitet, empati og perspektivskifter, dialog og samspill, skal studentene gjennom dette emnet lære grunnleggende ferdigheter om viktige sider ved det å være et menneske. Emnets bruk av dramatisk fiksjon og roller innebærer varierte og elevaktive læringsformer som kan anvendes kreativt på tvers av skolens tradisjonelle faggrenser for å utvikle kommunikasjon, sosial- og emosjonell kompetanse. I det praktiske arbeidet i emnet får studenten utvikle rollen som lærer, veileder og instruktør.

Teaching and learning methods

Emnet tilbys primært som en del av lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, som Fag II, 3.år.

Course requirements

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om hvordan dramaarbeid kan anvendes i skolens arbeid med tverrfaglige temaer
  • har innsikt hvordan dramarbeid kan skape aktive medborgere i et demokratisk interkulturelt samfunn
  • har kunnskap i drama som en bærekraftig læringsform gjennom elevaktiv læring og tilpasset undervisning
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon, innovative og kollektivt skapende prosesser for barn og unge
  • har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, folkehelse og livsmestring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teaterformer og dramapedagogiske undervisningsformer som aktiv medvirkning og skape reelle demokratiske estetiske prosesser med barn og unge
  • kan tilrettelegge for improvisasjon og utforskning på de unges premisser
  • kan lede demokratiske prosesser med bruk av dramaarbeid
  • kan anvende drama/teater i arbeid med identitetsutvikling og konfliktforebygging og - håndtering
  • kan fasilitere rolletaking og legge til rette for perseptivskifter og meningsbryting.
  • kan utforske tematikk unge er opptatt av ved bruk av kropp, stemme, rom, relasjon, koreografi, kreativitet og samspill
  • kan orientere seg i relevant faglitteratur og anvende relevant digital teknologi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve rollen sin som lærer, veileder og instruktør i dramafaglig arbeid.
  • kan planlegge for undervisning i drama/teater og reflektere didaktisk og etisk over eget arbeid.
  • kan selvstendig utvikle dramaforløp og tilrettelegge for estetisk kommunikasjon i skolen.
  • har utviklet innsikt om mellommenneskelige forhold og dramarbeidets betydning for undervisning i mangfoldige og flerkulturelle kontekster.

Assessment

Det benyttes ulike utforskende kollektive arbeidsformer i studiet. Teoretisk stoff formidles gjennom forelesninger, seminarer og praktisk arbeid på gulvet. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske workshops. Dramapedagogiske undervisningsformer vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Praktisk arbeid og visninger foregår i prosjektarbeidsform, med veiledning og instruksjon.

Studiet er i stor grad basert på at læringen er estetisk og kollektiv. En slik læreprosess krever forpliktende samvær og aktivt samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og medvirker i undervisning og gruppearbeid. Studiedager ofte brukes til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne. I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over ti dager i skole/alternativ formidlingsarena og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter.

Permitted exam materials and equipment

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Utvikling av ett anvendt teaterprosjekt rettet mot en spesifikk målgruppe, som utprøves på medstudenter. Prosjektet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
  • Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.

Grading scale

1. Individuell podcast som fordypningsoppgave

Podcasten skal ha fokus på en selvvalgt fagdidaktisk problemstilling, som eksemplifiseres i et selvstendig dramapedagogisk undervisningsøkt/teaterprosjekt. Podcasten skal vare i maks 30 minutter. Fordypningsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

2. Muntlig-praktisk gruppeeksamen (3-5 studenter)

Studentene skal i gruppe utvikle og spille et anvendt teaterprosjekt rettet mot en valgt målgruppe. Tre dager etter gruppeeksamen leveres skriftlig prosjektbeskrivelse med didaktiske refleksjoner rundt planlegging og gjennomføring. (Omfang 2000-2500 ord).

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Gruppeeksamen og prosjektbeskrivelse vurderes samlet og teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred innsikt i ulike forståelsesmåter og perspektiver knyttet til psykososiale vansker i skolen
  • har oppdatert kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk arbeid i et inkluderende læringsmiljø
  • har inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker og skolens læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk anvende hensiktsmessige kartleggingsstrategier i skolen for å avdekke utfordringer på individ- og systemnivå i skolen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
  • kan kritisk reflektere omkring strategier for samarbeid med eksterne miljøer rundt elever som viser psykososiale utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt og forståelse for ulike faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse i skolen
  • kan formidle kunnskap omkring miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av psykososiale vansker
  • kan planlegge og legge til rette for inkluderende praksiser i skolen, alene og som deltaker i en gruppe