Programplaner og emneplaner - Student
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling Programme description
- Programme name, Norwegian
- Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Learning and Teaching Forms
The course is held each semester.
- The course language is English throughout.
- The course will include task-based teaching, focusing on problems typical for Norwegian writers of academic English.
- In each session the group will work on two draft documents submitted by participants. The group works together on improvements.
- The rest of the session will focus on analytical and short writing and thinking tasks, aimed at rooting writing conventions in participants¿ disciplinary knowledge
Participants are expected to work on their papers between sessions, assimilating into their own work topics raised during class.
Participants will be responsible for distributing their manuscripts to the group at least a week before the session dealing with their work.
Target group
På samlingene får studenten undervisning gjennom forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Mellom samlingene forventes det at studenten arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom deltakelse i nettbaserte diskusjoner. Undervisningen i emnet Menneske og teknologi gjennomføres sammen med studenter ved videreutdanning i velferdsteknologi - bachelornivå.
Forelesninger
Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike tema og formidle relevante problemstillinger. Undervisningsspråket er i hovedsak norsk, men eventuelle utenlandske forelesere vil bruke engelsk i sin undervisning.
Seminarer
Det arrangeres seminarer der studentene presenterer fagstoff som utgangspunkt for diskusjon, og hvor også faglærer deltar. Slike fagdebatter skal utfordre studentene til å tydeliggjøre egen fagforståelse og gir dem mulighet til å se gyldigheten av egen og andres kunnskapsforståelse. Det gir studentene trening i å formulere seg, gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne holdninger og handlinger.
Gruppearbeid
Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode for å fremme samarbeid mellom studentene, understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid og samspill. Gruppearbeidet foregår på samlingene, men også mellom samlingene gjennom samarbeid og deltakelse i nettbaserte diskusjoner.
Selvstudier
Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning, og det forventes at studentene tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium. Studentene kommer til studiet med ulike læreforutsetninger og gjennom selvstudium får de anledning til å prioritere temaer og områder de ønsker å arbeide mer med. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.
Skriftlige oppgaver
For å støtte selvstudiene legger faglærer ut skriftlige og praktiske oppgaver på nettet. Studentene kan sende inn besvarelsene sine og få tilbakemelding fra faglærer. Tilbakemelding forutsetter at oppgaven er levert innen fastsatt frist.
I emnet VETEK6100 skal studentene også arbeide med et prosjekt som strekker seg over hele semesteret, jf. emneplanen.
Admission requirements
OsloMet - storbyuniversitetet har et stort nettverk av internasjonale samarbeidspartnere og avtaler som sikrer mobilitet og samarbeid for studenter og tilsatte. Faglærerne ved studiet deltar i ulike internasjonale samarbeidsprosjekter, og utveksling av gjesteforelesere er en viktig del av dette. Student- utveksling er ikke aktuelt på videreutdanninger av 30 studiepoengs omfang.
Learning outcomes
Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent.
I dette studiet er det krav om minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger. Dette kravet må være oppfylt for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.
Dersom studenten ikke oppfyller arbeidskrav om tilstedeværelse på samlinger, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.
Teaching and learning methods
Target Group
The target group for this course is PhD candidates and researchers among the academic staff at OsloMet, who are actively engaged in writing articles, papers or dissertations in English.
Admission
- A completed Master¿s Degree.
- Employment at OsloMet.
Admission of PhD candidates and academic staff employed at other higher educational institutions and/or research institutions in Norway can be considered subject to the available places on the course.
Admission of internal and external candidates is based on individual application approved by the applicant¿s Head of Studies or Head of Division.
Participants should be reasonably fluent in written and oral English and familiar with academic conventions and requirements.
Ranking
- PhD candidates and academic staff at OsloMet.
- PhD candidates and academic staff employed at other higher education and/or research institutions in Norway.
Work requirements
Participants will develop a sophisticated awareness of the conventions of academic writing, and how they vary between different disciplines. Participants throughout the course will apply this awareness to their own projects, refining their writing and increasing their likelihood of publication. Moreover, the analytical tools each participant develops during the course will keep on working after the course: each participant will continue to develop their awareness of academic writing and improve their own writing long after the course has finished.
Among the topics covered by the course are:
- Variations in academic style
- Audience, purpose and style
- The writing process
- Disciplinary identity
- Academic language
- Vocabulary, grammar, sentence, paragraph and text
- Coherence and cohesion
- Directness and formality
- Avoiding common errors: e.g. digression, lack of thesis statement, misunderstanding one¿s audience
- Analysing, discussing and responding to academic texts
- Article structures, including IMRAD
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
For informasjon om bruk av sensorer, se de enkelte emneplanene.
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jfr også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Ved klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt ny karakter gjelder for den studenten/de studentene som har klaget.
Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Other information
- Studiet er godkjent av sytret for Hgskolen i Akershus 14.12.2004
- Utvidet studieplan godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 03.09.2010
- Endringer godkjent av prodekan 07.03.2019
- Endringer godkjent av Udanningsutvalget ved LUI 22.02.2021