EPN-V2

Coaching and Relational Leadership Programme description

Programme name, Norwegian
Coaching og relasjonsledelse
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Target group

Arbeidskravene skal bidra til at læringsutbyttet for studiet blir ivaretatt og sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er), og vurderes til «godkjent/ikke godkjent». Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges. Studenten kan omarbeide arbeidskravene èn gang.

Arbeidskrav i begge emner omfatter både teoretiske og praktiske arbeider. Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne

Obligatorisk tilstedeværelse

Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig

Admission requirements

Emne 1 VEPRA6100

Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning

Vurderingsform: Semesteroppgave i gruppe. Omfang 5000 ord +/- 10 %, vurderes til bestått/ikke bestått

Emne 2: VEPRA6200

Profesjonsveiledning - Prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning

Vurderingsform: Prosjektoppgave, individuell. Omfang 3000 ord +/- 10 %, vurderes etter gradert karakter A - F

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/ utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuelt ny/utsatt eksamen i Studentweb. For nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen, se universitetets nettsider.

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har innsikt i grunnleggende teori, metoder, modeller og verktøy innen coaching og relasjonsledelse
  • har forståelse for hvordan coachende lederstil kan anvendes på individ-, team- og organisasjonsnivå
  • kan redegjøre for hvordan man hjelper medarbeiderne til å utvikle sitt talent og realisere sine mål i samsvar med dagens krav til empowerment (myndiggjøring) og selvledelse

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bidra til læring på individ-, team- og organisasjonsnivå gjennom praksisarbeid i studiet
  • kan utvikle evne til aktiv lytting, viser åpenhet for andres meninger og følelser, viser omsorg og er i stand til å håndtere konflikter på en konstruktiv måte.
  • viser evne og vilje til å løse oppgaver i fellesskap basert på gjensidig tillit og respekt

Generell kompetanse

Kandidaten

  • utviser moralsk og etisk ansvar samt toleranse for menings- og kulturforskjeller
  • har evne til å balansere rollen som coachende leder med andre lederroller
  • viser evne til egenrefleksjon og individuell utvikling av kompetanse i faget

Content and structure

Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium og består av tre emner: CORO7100: Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil - 15 studiepoeng CORO7200: Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching - 15 studiepoeng CORO7300: Coaching og relasjonsledelse lærende organisasjoner - 30 studiepoeng

Emnene må gjennomføres i rekkefølge slik at gjennomføring av CORO7100 eller tilsvarende er en forutsetning for å avlegge eksamen på CORO7200, og gjennomført CORO7200 eller tilsvarende er en forutsetning for CORO7300.

Studiet kan tilbys som oppdrag og tilpasses offentlige eller private virksomheter som ledd i kompetanseutvikling. Vektlegging og rekkefølge av temaer tilpasses studentgruppen og dagsaktuelle problemstillinger.

Innholdet i studiet tar utgangspunkt i studentenes arbeidspraksis og den nære sammenhengen mellom praksiserfaringer og relevant teori. Det legges vekt på at teori konkretiseres og utprøves som grunnlag for refleksjon og individuell utvikling av coachingkompetanse, med spesiell vekt på relasjonsledelse. Studentenes egen yrkesbakgrunn og arbeidslivserfaring er en vesentlig referanseramme for studiet.

Det faglige innholdet er ordnet i temaer. De skal være eksempler, skal konkretisere og være veiledende for å nå målene i emnene. Temaene er formulert slik at de skal gi handlingsrom for den enkelte lærer og kunne tilpasses kompetansen i studentgruppen. Temaene er derfor ikke vektet. Det utarbeides undervisningsplaner for hvert emne.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på studentenes egenutvikling. Arbeidsformene forutsetter at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen.

Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:

  • Undervisning i form av forelesning, dialog, problembasert læring og pedagogiske verksteder
  • Arbeid i grupper
  • Gi og motta coaching og veiledning, individuelt og i gruppe
    • Individuelt arbeid, litteraturstudier og refleksjoner
    • Skriftlige oppgaver i form av logger, prosjektdokumentasjon og refleksjonsnotater
    • Bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr i sammenheng med coaching og veiledning

Fagansvarlig gir tilbakemelding og veiledning på studentenes arbeid underveis i studiet.

Work requirements

Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Fravær ut over 20% må kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Other information

  • Godkjent av dekan Dato 27.6-2013
  • Redaksjonelle endringer 09.06.2015
  • Redaksjonelle endringer 13.05.2017