EPN-V2

Bachelor Programme in Child Care and Welfare Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i barnevern
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Studieretning journalistikk

    Målgruppen for studieretning journalistikk er personer som har bachelorgrad med fordypning i journalistikk, fotojournalistikk eller mediefag, med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen journalistikk. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor journalistikk, og som ønsker profesjonsfaglig utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.

    Studieretning medier og kommunikasjon

    Målgruppen for studieretning medier og kommunikasjon er personer som har bachelorgrad med fordypning i medier og kommunikasjon, medievitenskap, journalistikk, fotojournalistikk eller lignende med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen medier og kommunikasjon. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor medier og kommunikasjon, og som ønsker fordypning og utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.;

    Studieretning sakprosa

    Målgruppen for studieretning sakprosa (master i medieutvikling) er personer som har en bachelorgrad og to års relevant yrkespraksis og som ønsker å oppnå spesialisert teoretisk og metodisk kunnskap om sakprosafeltet, samt å utvikle evne til refleksjon og kommunikasjon rundt historiske, etiske og metodiske sider ved sakprosafeltet. Dette kommer i tillegg til den generelle kunnskapen om mediefagenes teorigrunnlag, vitenskapsfilosofi, forskningsetikk og forskningsmetode som ligger i masterprogrammets fellesdel. Studieretningen retter seg mot personer som ønsker å skrive masteroppgaven som en forskningsoppgave om sakprosa eller å lage en produksjonsoppgave i sakprosa med tilhørende teoretisk og metodisk analyse.

  • Target group

    Studieretningene journalistikk og medier og kommunikasjon

    Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet. Grunnlaget for opptak på studieretningene journalistikk og medier og kommunikasjon er en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende grad med en faglig fordypning i journalistikk, fotojournalistikk eller medier og kommunikasjon på minimum 80 studiepoeng.

    Studieretning sakprosa

    Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet. Grunnlaget for opptak på studieretning sakprosa (Master i medieutvikling) er bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende grad, samt to års relevant praksis.

    ·;;;;;; Med relevant praksis menes for eksempel informasjons- og kommunikasjonsarbeid, formidling, journalistikk, forlagsarbeid, forskning, undervisning, utredningsarbeid og erfaring som sakprosaforfatter. Det er mulig å kombinere ulike former for relevant praksis.

    ·;;;;;; Relevant praksis dokumenteres med attest(er) fra arbeidsgiver(e), publikasjoner, ev. bekreftelse fra forlag/tidsskrift/annen publiserende eller kvalitetssikrende institusjon. Frilansere må dokumentere en inntekt fra relevant praksis tilsvarende til sammen 4G på heltid, eller tilsvarende inntekt på deltid. Omfang av produsert sakprosatekst er minst 200 sider tekst eller 400;000 tegn med mellomrom, utgitt ved ordinære forlag eller i ordinære tidsskrift, eller ved andre institusjoner som har lignende kvalitetskontroll.;

    Felles for studieretningene

    For opptak til alle tre studieretningene kreves det gjennomsnittskarakter C eller bedre (omregnet til 2,5 eller bedre) fra det faglige grunnlaget.;

    Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1 poeng) for relevant utdanning innenfor humaniora, samfunnsvitenskap eller realfag utover minstekravet.

    Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1 poeng) for relevant yrkespraksis utover minstekravet. Relevant yrkespraksis er yrkespraksis som journalist i trykte medier, radio, fjernsyn eller nettredaksjon.

    For 50 prosent av studieplassene konkurreres det kun på grunnlag av karakterpoeng.

    Rangering av søkere reguleres av forskrift om opptak til studier ved OsloMet – Storbyuniversitetet.

  • Learning outcomes

    Yrkesfaglærerutdanningen retter seg mot yrkesutøvere med fag-/svennebrev og relevant praksis fra yrkesområdet. Aktuelle yrkesområder er knyttet mot korresponderende utdanningsprogram i videregående opplæring (Kunnskapsløftet). Yrkesfaglærerutdanningen retter seg også mot yrkesutøvere som til daglig arbeider med yrkesopplæring i bedrift eller annen yrkesfaglig kompetanseheving. 

  • Content and structure

    The media field is developing at a rapid pace. New media, platforms and forms of communication are introduced, old ones are changing, or disappearing. The structural conditions for media practices such as journalism, communication work, non-fiction and other media production are changing, due to technological and economic developments.

    The master's programme in media development provides the necessary in-depth knowledge, specific skills and new competencies to better understand, analyze and practice various tasks and professions in the media field. The "media field" includes journalism, communication, non-fiction and other media production.

    The programme consists of three fields of study: journalism, media and communication, and non-fiction. The fields of study have a common orientation towards development, which is understood to be:

    • Development in the media field at a structural level, including political, economic, social, cultural and technological developments (historical and in the present/future, nationally and internationally)
    • Development of new genres, formats, work areas and working methods in the professions and practices of the media field (historically and in the present/future).
    • Development in an educational sense: the students develop their own media productions and academic projects where it is the actual development process that provides learning (process-oriented learning / project-based pedagogy)

    The programme emphasizes practical production and facilitates cooperation with the sector. Students are encouraged to develop practical and/or analytical projects together with partners in the media field, both in individual courses and in connection with the master's thesis, which constitutes the main specialization in the field of study. At the same time, the program provides specialized insight into scientific methods, as well as advanced knowledge of philosophy of science and research ethics.

    The master's programme is interdisciplinary, and is based on humanistic and social science approaches.

    The students achieve the degree Master of Media Development. It will be stated in the diploma which field of study the candidate has chosen.

    Journalism

    Internationally, the journalism profession has in recent decades undergone a development and academicization that is expressed in the media industry, in research and in new educational offers at master's and PhD level. The field of study journalism is both practical and research-oriented, and represents an important contribution to the industry and to journalism research through emphasis on innovation, development and a combination of theoretical and practical knowledge.

    Media and communication

    Media, information and communication technology constitute significant cultural, social and political resources in society and are important frameworks for the exercise of many different professional and professional functions. Within media and communication, there is a great technological development and it is a field that is constantly changing. The field of study is both practical and research-oriented, and represents an important contribution to the industry through emphasis on innovation and a combination of theoretical and practical knowledge for research in the field of media and communication.

    The field of study includes theoretical, analytical and practical-aesthetic approaches to the field of media and communication. The study provides an opportunity for in-depth study of cultural, social, technological and political aspects of new and traditional media expressions, where emphasis is placed on the students acquiring knowledge of and ability to reflect on different media's uniqueness, use and social significance. Throughout the course of study, emphasis is placed on creativity, innovation and development. The field of study offers teaching in more specialized subjects, with emphasis on media design, media production and project development, strategic management of organizational communication, media use, user participation, digitization and media and the importance of the communication field in society.

    Non-fiction

    Quality-assured non-fiction is a cornerstone of the democratic public. It contains a multitude of genres and publication channels, from journalism to the research monograph, from the essay to the website. The field of study shall provide students with knowledge of the field of non-fiction and its development in a Norwegian and international context. The student develops knowledge and skills in academic writing, as well as about the most relevant methods in the subject, both for research assignments and production assignments. The methods must be able to be used actively both in own non-fiction work and in research on non-fiction. During the study, students must have acquired broad knowledge of the field of non-fiction both in Norway and internationally, including genre theory, which is very important both theoretically and as a skill. They must also have solid skills in source criticism and relevant qualitative and quantitative methods, and they must be able to prepare longer texts within the subjects the study provides. After completing their studies, students must have broad competence in non-fiction and in the development of non-fiction.

    Relevance to working life and further studies

    Working life in the media field is characterized by little stability, loose boundaries between different professions, a large degree of interdisciplinarity and a constant need for new knowledge, skills and competencies in step with the technological and economic development of the field. The need for education at master's level is therefore increasing, and in-depth knowledge and skills in and about "development" are central.Developments in the media field also create a need for the formulation of new policies and for new competence in public administration related to media regulation, media information, media analysis, media use and other relevant areas. The master's program in media development will educate students who are well suited for work in public administration related to such areas.The major changes by and in the media field combined with the media's significance for the public and thus for the development of democracy and society, creates an increased need for research on changes in the media field's social significance. The master's program in media development is also relevant for further studies at PhD level in media studies and other, relevant subject areas.

    Optional course Spans multiple semesters
  • Internationalisation

    • fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen elektrofag
    • minimum to års yrkespraksis etter avsluttet utdanning
    • generell studiekompetanse eller vurdert realkompetanse

    Opptak på bakgrunn av realkompetanse reguleres av retningslinjer for opptak på bakgrunn av realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus fastsatt av høgskolestyret 8.12.2011. Søkeren må være over 25 år, dokumentere relevant fag-/svennebrev/offentlig godkjent sertifisering og ha minimum 2 års relevant yrkeserfaring. For fag-/yrkesområder der det ikke finnes relevant fag-/svennebrev må søkeren dokumentere minst 8 års relevant yrkeserfaring.

    Opptakskravene er regulert i nasjonal forskrift om opptak til høyere utdanning.

  • Work requirements

    Studieretning journalistikk

    Målgruppen for studieretning journalistikk er personer som har bachelorgrad med fordypning i journalistikk, fotojournalistikk eller mediefag, med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen journalistikk. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor journalistikk, og som ønsker profesjonsfaglig utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.

    Studieretning medier og kommunikasjon

    Målgruppen for studieretning medier og kommunikasjon er personer som har bachelorgrad med fordypning i medier og kommunikasjon, medievitenskap, journalistikk, fotojournalistikk eller lignende med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen medier og kommunikasjon. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor medier og kommunikasjon, og som ønsker fordypning og utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.;

    Studieretning sakprosa

    Målgruppen for studieretning sakprosa (master i medieutvikling) er personer som har en bachelorgrad og to års relevant yrkespraksis og som ønsker å oppnå spesialisert teoretisk og metodisk kunnskap om sakprosafeltet, samt å utvikle evne til refleksjon og kommunikasjon rundt historiske, etiske og metodiske sider ved sakprosafeltet. Dette kommer i tillegg til den generelle kunnskapen om mediefagenes teorigrunnlag, vitenskapsfilosofi, forskningsetikk og forskningsmetode som ligger i masterprogrammets fellesdel. Studieretningen retter seg mot personer som ønsker å skrive masteroppgaven som en forskningsoppgave om sakprosa eller å lage en produksjonsoppgave i sakprosa med tilhørende teoretisk og metodisk analyse.

  • Assessment

    Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.

    Studenter som oppfyller nærværsplikten og har fått godkjent obligatoriske arbeidskrav, har rett til å fremstille seg til eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

    Eksamensoppgavene tar utgangspunkt i emner det er undervist i, i litteratur (obligatorisk og selvvalgt pensum) og praksisstudiet. Relevante lover skal være tilgjengelig i eksamenslokalene ved muntlig eksaminering. Ved bachelorutdanningen i barnevern avholdes i hovedsak integrerte eksamener, og det er derfor ikke grunnlag for å innvilge fritak for deler av eksamen.

    Studenten melder seg opp til eksamen ved å bekrefte utdanningsplanen for inneværende semester. Ved ny/utsatt eksamen må studenter selv melde seg opp via Studentweb.

    Det vises til generell informasjon om eksamen.

    Vurderingsformer

    Vurderingsformer som benyttes er individuell skriftlig eksamen under tilsyn, individuell hjemmeeksamen, eksamen i gruppe, individuell muntlig eksamen og individuell oppgaveskriving over en lengre periode.

    Vurderingsuttrykk

    Som vurderingsuttrykk brukes enten en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått eller vurderingsuttrykket "Bestått/ Ikke bestått". Praksis blir vurdert med "Godkjent/ Ikke godkjent" etter regler i «Reglement for praksis».

    Eksamensspråk

    Eksamen skal normalt besvares på bokmål eller nynorsk. Studenter som har prosjektperiode i utlandet, unntatt de skandinaviske land, må skrive sin prosjektrapport på engelsk.

    Sensorordninger

    Det benyttes både interne og eksterne sensorer på hver eksamen. Hvordan sensorer benyttes, beskrives nærmere under hvert emne.

    Tillatte hjelpemidler til eksamen

    Tillatte hjelpemidler som kan benyttes er presisert under de ulike emnene.

    Begrunnelse og klageadgang

    Kandidaten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2, 5-3 og 3-9 og i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus §§ 7-3 og 7-4.

    Vitnemål

    Etter fullført studium får studenten tildelt vitnemål med alle sluttkarakterer på de emnene som danner grunnlaget for graden.