Programplaner og emneplaner - Student
BVUH3000 Decision Making in Child Protection Work and Specialization Course description
- Course name in Norwegian
- Beslutninger i barnevernet og fordypning
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Dette emnet består av to deler:
- 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
- 3.4 Fordypningsverksted
I 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet, tilegner studentene seg bred kunnskap om vurderinger og beslutninger som må gjøres når barn må flytte i offentlig regi. Studentene skal tilegne seg grundig kunnskap om det rettslige rammeverket for de beslutninger som treffes i barnevernet, fylkesnemnda og de ordinære domstolene. Likedan skal studentene tilegne seg grundig kunnskap om ettervern, fosterhjem og institusjon og om oppfølging av barn samt ungdoms overgang til voksentilværelsen.
I 3.4 Fordypningsverksted gis studentene muligheter til å fordype seg i et aktuelt tema som hører til barnevernspedagogens arbeidsområder. Studentene velger mellom ulike verksteder med relevante barnevernfaglige temaer. Fordypningsverkstedenes innhold vil bli beskrevet nærmere i undervisningsplaner i god tid før studentene foretar sine valg.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Læringsutbytte i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser ibarnevernet:
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha ervervet seg
- grundig kunnskap om vurderinger og beslutninger knyttet til barns flytting i offentlig regi
- inngående kunnskap om hvordan fysiske og psykiske krenkelser kan påvirke/skade barns utvikling på kort og lang sikt
- kunnskap om barnevernsarbeiderens mandat og rolle i fylkesnemnda
- god kunnskap om ulike sider av fosterhjemsarbeidet
- kunnskap om ungdoms overgang til voksenlivet og ettervern
- kunnskap om regler for omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tilbakeføring
- kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep og barns rett til beskyttelse
- kunnskap om rettsikkerhet i barnevernssaker
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- vurdere mulighetene for barns medvirkning i barnevernssaker og kunne legge til rette for slik medvirkning
- vurdere ulike utfordringer ved inngrep uten samtykke
- drøfte og vurdere rettssikkerheten i barnevernssaker
- forstå skillet mellom faktum og juss og kunne skille mellom bestemmelsenes beviskrav og vilkår for inngrep
- bidra til god håndtering av konflikter som kan oppstå ved barnevernets inngrep
Generell kompetanse
- Studenten skal ha grundig kompetanse i å utrede og vurdere barnets situasjon
· kunne presentere, formidle og begrunne egne faglige valg ved inngripende beslutninger
- kunne følge opp disse valg og beslutninger
Læringsutbytte i 3.4 Fordypningsverksted:
Kunnskaper
Etter gjennomført verksted skal studenten ha ervervet seg kunnskap om
- sentrale teorier og aktuell forskning innenfor det valgte fagområde
- sentrale profesjonsetiske utfordringer innenfor fagområdet
Ferdigheter
Ved avsluttet verksted kan studenten
- finne frem litteratur og forskning innen fagområdet
- formidle sentralt innhold fra fordypningsverkstedet til andre
Generell kompetanse
Studenten skal
- kjenne til nytenkning innenfor fagområdet
- ha bred og grundig kunnskap om sentrale temaer innen fagområdet
- ha god innsikt i profesjonsetiske utfordringer innen fordypningsverkstedet og kunne reflektere over disse
-
Teaching and learning methods
Undervisningen i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i
barnevernet består av forelesninger og andre undervisningsformer etter behov.
I 3.4 Fordypningsverksted legges undervisningen opp som et arbeidsseminar. Dette innebærer en god del selvstudium, arbeid i grupper og ulike øvelsesoppgaver, avhengig av verkstedets tema. Det forutsettes at studentene er aktive både individuelt og i mindre grupper, og det forventes at de legger fram og formidler kunnskap til hverandre. Lærernes rolle er å tilrettelegge, inspirere og veilede, i tillegg til å bidra med faglig kunnskap.
-
Course requirements
I dette emnet blir du kjent med hvor og hvordan maskiningeniører arbeider, hvilke kunnskaper og ferdigheter de trenger, hvilke verktøy de bruker og hvordan de kommuniserer med andre yrkesgrupper og med samfunnet for øvrig. Du blir også kjent med sentrale maskintekniske begreper og du erfarer hvordan maskiningeniørene bruker digitale verktøy i arbeidet med å finne gode løsninger.
-
Assessment
Ingen ut over opptakskrav.
-
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har en grunnleggende forståelse for ingeniørprofesjonen og ingeniørens rolle i samfunn og arbeidsliv
- kjenner til hvordan fagstoff bør presenteres, skriftlig og muntlig
- kan identifisere vanlige maskindeler og gjøre rede for hva de brukes til
- kan regler for maskintegning
Ferdigheter
Studenten:
- kan modellere maskindeler digitalt i et 3D-modelleringsprogram og plukke ut standarddeler fra digitale bibliotek
- kan målsette maskindeler som skal samvirke i et maskineri
- kan sette sammen egenkonstruerte deler og standarddeler til samvirkende komponenter og produkter
- kan lage maskintegninger i henhold til gjeldende standarder, utfra egne digitale modeller
- kan dimensjonere egne deler ved bruk av digitale styrkeberegningsverktøy
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide systematisk og målrettet, individuelt og i grupper
- kan nyttegjøre seg digitale hjelpemidler og teori fra andre fag
- kan dele informassjon, kunnskaper og erfaringer med andre, både skriftlig og muntlig
-
Grading scale
Forelesninger og øvinger med veiledning.
Gruppeundervisning i 3D-modellering.
Laboratoriearbeid om mekanisk måleteknikk.
-
Examiners
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Individuell rapport med arbeidstegninger og sammenstilling av et eksisterende mekanisk produkt
- Individuell prosjektrapport med arbeidstegninger og beregninger av et maskinprosjekt
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge delene av mappen må være bestått for at studenten skal kunne få bestått emne.
Eksamensresultat kan påklages.