Programplaner og emneplaner - Student
BVUH3000 Decision Making in Child Protection Work and Specialization Course description
- Course name in Norwegian
- Beslutninger i barnevernet og fordypning
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet består av to deler:
- 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
- 3.4 Fordypningsverksted
I 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet, tilegner studentene seg bred kunnskap om vurderinger og beslutninger som må gjøres når barn må flytte i offentlig regi. Studentene skal tilegne seg grundig kunnskap om det rettslige rammeverket for de beslutninger som treffes i barnevernet, fylkesnemnda og de ordinære domstolene. Likedan skal studentene tilegne seg grundig kunnskap om ettervern, fosterhjem og institusjon og om oppfølging av barn samt ungdoms overgang til voksentilværelsen.
I 3.4 Fordypningsverksted gis studentene muligheter til å fordype seg i et aktuelt tema som hører til barnevernspedagogens arbeidsområder. Studentene velger mellom ulike verksteder med relevante barnevernfaglige temaer. Fordypningsverkstedenes innhold vil bli beskrevet nærmere i undervisningsplaner i god tid før studentene foretar sine valg.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Læringsutbytte i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser ibarnevernet:
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha ervervet seg
- grundig kunnskap om vurderinger og beslutninger knyttet til barns flytting i offentlig regi
- inngående kunnskap om hvordan fysiske og psykiske krenkelser kan påvirke/skade barns utvikling på kort og lang sikt
- kunnskap om barnevernsarbeiderens mandat og rolle i fylkesnemnda
- god kunnskap om ulike sider av fosterhjemsarbeidet
- kunnskap om ungdoms overgang til voksenlivet og ettervern
- kunnskap om regler for omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tilbakeføring
- kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep og barns rett til beskyttelse
- kunnskap om rettsikkerhet i barnevernssaker
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- vurdere mulighetene for barns medvirkning i barnevernssaker og kunne legge til rette for slik medvirkning
- vurdere ulike utfordringer ved inngrep uten samtykke
- drøfte og vurdere rettssikkerheten i barnevernssaker
- forstå skillet mellom faktum og juss og kunne skille mellom bestemmelsenes beviskrav og vilkår for inngrep
- bidra til god håndtering av konflikter som kan oppstå ved barnevernets inngrep
Generell kompetanse
- Studenten skal ha grundig kompetanse i å utrede og vurdere barnets situasjon
· kunne presentere, formidle og begrunne egne faglige valg ved inngripende beslutninger
- kunne følge opp disse valg og beslutninger
Læringsutbytte i 3.4 Fordypningsverksted:
Kunnskaper
Etter gjennomført verksted skal studenten ha ervervet seg kunnskap om
- sentrale teorier og aktuell forskning innenfor det valgte fagområde
- sentrale profesjonsetiske utfordringer innenfor fagområdet
Ferdigheter
Ved avsluttet verksted kan studenten
- finne frem litteratur og forskning innen fagområdet
- formidle sentralt innhold fra fordypningsverkstedet til andre
Generell kompetanse
Studenten skal
- kjenne til nytenkning innenfor fagområdet
- ha bred og grundig kunnskap om sentrale temaer innen fagområdet
- ha god innsikt i profesjonsetiske utfordringer innen fordypningsverkstedet og kunne reflektere over disse
Teaching and learning methods
I dette emnet lærer du om menneskets grunnleggende fysiologiske og psykososiale behov og ressurser og om menneskets psykologiske utvikling. Faktorer som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behovene er sentralt i emnet. Du skal studere smittekjeden og hvordan tiltak kan iverksettes for å bryte hvert ledd av kjede for å forhindre smitte. Videre studeres hygiene relatert til miljøet som omgir pasientene og hvordan basale smittvernsrutiner kan forbygge smitte og infeksjoner. Du skal også sette deg inn i aktuelle lover og forskrifter. Hensikten er å sette sykepleieren i stand til å utføre oppgaver i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Kunnskap om kommunikasjonsferdigheter og etikk i sykepleie vektlegges.
En uke med inspirasjonspraksis gjennomføres i høstsemesteret og synliggjøres i timeplanen. Selve godkjenning av inspirasjonspraksis registreres i emne SYKK/SYKPPRA10 i vårsemesteret.
Course requirements
Opptak til studiet.
Assessment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Individuell oppgave, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
- Gruppeoppgave, 3-5 studenter, 1500 ord (+/- 10 %).
- 80 % tilstedeværelse av timeplanlagt aktivitet merket obligatorisk.
- Deltakelse på workshop i smittevern.
Permitted exam materials and equipment
Hjemmeeksamen i gruppe.
- Gruppe på 3-5 studenter.
- 3 dager.
- Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
- Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppen legges ved oppgaven, 350 ord (+/-10 %).
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor under muntlig eksamen.