EPN-V2

BVUH3000 Decision Making in Child Protection Work and Specialization Course description

Course name in Norwegian
Beslutninger i barnevernet og fordypning
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Dette emnet består av to deler:

    • 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
    • 3.4 Fordypningsverksted

    I 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet, tilegner studentene seg bred kunnskap om vurderinger og beslutninger som må gjøres når barn må flytte i offentlig regi. Studentene skal tilegne seg grundig kunnskap om det rettslige rammeverket for de beslutninger som treffes i barnevernet, fylkesnemnda og de ordinære domstolene. Likedan skal studentene tilegne seg grundig kunnskap om ettervern, fosterhjem og institusjon og om oppfølging av barn samt ungdoms overgang til voksentilværelsen.

    I 3.4 Fordypningsverksted gis studentene muligheter til å fordype seg i et aktuelt tema som hører til barnevernspedagogens arbeidsområder. Studentene velger mellom ulike verksteder med relevante barnevernfaglige temaer. Fordypningsverkstedenes innhold vil bli beskrevet nærmere i undervisningsplaner i god tid før studentene foretar sine valg.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Læringsutbytte i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser ibarnevernet:

    Kunnskaper

    Etter fullført emne skal studenten ha ervervet seg

    • grundig kunnskap om vurderinger og beslutninger knyttet til barns flytting i offentlig regi
    • inngående kunnskap om hvordan fysiske og psykiske krenkelser kan påvirke/skade barns utvikling på kort og lang sikt
    • kunnskap om barnevernsarbeiderens mandat og rolle i fylkesnemnda
    • god kunnskap om ulike sider av fosterhjemsarbeidet
    • kunnskap om ungdoms overgang til voksenlivet og ettervern
    • kunnskap om regler for omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tilbakeføring
    • kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep og barns rett til beskyttelse
    • kunnskap om rettsikkerhet i barnevernssaker

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne

    • vurdere mulighetene for barns medvirkning i barnevernssaker og kunne legge til rette for slik medvirkning
    • vurdere ulike utfordringer ved inngrep uten samtykke
    • drøfte og vurdere rettssikkerheten i barnevernssaker
    • forstå skillet mellom faktum og juss og kunne skille mellom bestemmelsenes beviskrav og vilkår for inngrep
    • bidra til god håndtering av konflikter som kan oppstå ved barnevernets inngrep

    Generell kompetanse

    • Studenten skal ha grundig kompetanse i å utrede og vurdere barnets situasjon

    · kunne presentere, formidle og begrunne egne faglige valg ved inngripende beslutninger

    • kunne følge opp disse valg og beslutninger

    Læringsutbytte i 3.4 Fordypningsverksted:

    Kunnskaper

    Etter gjennomført verksted skal studenten ha ervervet seg kunnskap om

    • sentrale teorier og aktuell forskning innenfor det valgte fagområde
    • sentrale profesjonsetiske utfordringer innenfor fagområdet

    Ferdigheter

    Ved avsluttet verksted kan studenten

    • finne frem litteratur og forskning innen fagområdet
    • formidle sentralt innhold fra fordypningsverkstedet til andre

    Generell kompetanse

    Studenten skal

    • kjenne til nytenkning innenfor fagområdet
    • ha bred og grundig kunnskap om sentrale temaer innen fagområdet
    • ha god innsikt i profesjonsetiske utfordringer innen fordypningsverkstedet og kunne reflektere over disse
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i

    barnevernet består av forelesninger og andre undervisningsformer etter behov.

    I 3.4 Fordypningsverksted legges undervisningen opp som et arbeidsseminar. Dette innebærer en god del selvstudium, arbeid i grupper og ulike øvelsesoppgaver, avhengig av verkstedets tema. Det forutsettes at studentene er aktive både individuelt og i mindre grupper, og det forventes at de legger fram og formidler kunnskap til hverandre. Lærernes rolle er å tilrettelegge, inspirere og veilede, i tillegg til å bidra med faglig kunnskap.

  • Course requirements

    3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet:

    Det er ingen arbeidskrav i 3.3.

    Det er ikke obligatorisk undervisning i 3.3.

    3.4 Fordypningsverksted:

    Det er ingen arbeidskrav i 3.4.

    Det er obligatorisk undervisning i 3.4.

    Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 prosent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

  • Assessment

    Det er muntlig eksamen i 3.3 og 3.4.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og / eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Studenter som ikke består muntlig eksamen kan gjennomføre ny muntlig eksamen. Denne blir arrangert i løpet av vårsemesteret.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor under muntlig eksamen.