EPN-V2

BVUH3000 Decision Making in Child Protection Work and Specialization Course description

Course name in Norwegian
Beslutninger i barnevernet og fordypning
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Dette emnet består av to deler:

  • 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
  • 3.4 Fordypningsverksted

I 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet, tilegner studentene seg bred kunnskap om vurderinger og beslutninger som må gjøres når barn må flytte i offentlig regi. Studentene skal tilegne seg grundig kunnskap om det rettslige rammeverket for de beslutninger som treffes i barnevernet, fylkesnemnda og de ordinære domstolene. Likedan skal studentene tilegne seg grundig kunnskap om ettervern, fosterhjem og institusjon og om oppfølging av barn samt ungdoms overgang til voksentilværelsen.

I 3.4 Fordypningsverksted gis studentene muligheter til å fordype seg i et aktuelt tema som hører til barnevernspedagogens arbeidsområder. Studentene velger mellom ulike verksteder med relevante barnevernfaglige temaer. Fordypningsverkstedenes innhold vil bli beskrevet nærmere i undervisningsplaner i god tid før studentene foretar sine valg.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Læringsutbytte i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser ibarnevernet:

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha ervervet seg

  • grundig kunnskap om vurderinger og beslutninger knyttet til barns flytting i offentlig regi
  • inngående kunnskap om hvordan fysiske og psykiske krenkelser kan påvirke/skade barns utvikling på kort og lang sikt
  • kunnskap om barnevernsarbeiderens mandat og rolle i fylkesnemnda
  • god kunnskap om ulike sider av fosterhjemsarbeidet
  • kunnskap om ungdoms overgang til voksenlivet og ettervern
  • kunnskap om regler for omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tilbakeføring
  • kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep og barns rett til beskyttelse
  • kunnskap om rettsikkerhet i barnevernssaker

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • vurdere mulighetene for barns medvirkning i barnevernssaker og kunne legge til rette for slik medvirkning
  • vurdere ulike utfordringer ved inngrep uten samtykke
  • drøfte og vurdere rettssikkerheten i barnevernssaker
  • forstå skillet mellom faktum og juss og kunne skille mellom bestemmelsenes beviskrav og vilkår for inngrep
  • bidra til god håndtering av konflikter som kan oppstå ved barnevernets inngrep

Generell kompetanse

  • Studenten skal ha grundig kompetanse i å utrede og vurdere barnets situasjon

· kunne presentere, formidle og begrunne egne faglige valg ved inngripende beslutninger

  • kunne følge opp disse valg og beslutninger

Læringsutbytte i 3.4 Fordypningsverksted:

Kunnskaper

Etter gjennomført verksted skal studenten ha ervervet seg kunnskap om

  • sentrale teorier og aktuell forskning innenfor det valgte fagområde
  • sentrale profesjonsetiske utfordringer innenfor fagområdet

Ferdigheter

Ved avsluttet verksted kan studenten

  • finne frem litteratur og forskning innen fagområdet
  • formidle sentralt innhold fra fordypningsverkstedet til andre

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kjenne til nytenkning innenfor fagområdet
  • ha bred og grundig kunnskap om sentrale temaer innen fagområdet
  • ha god innsikt i profesjonsetiske utfordringer innen fordypningsverkstedet og kunne reflektere over disse

Teaching and learning methods

I dette emnet lærer du om menneskets grunnleggende fysiologiske og psykososiale behov og ressurser og om menneskets psykologiske utvikling. Faktorer som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behovene er sentralt i emnet. Du skal studere smittekjeden og hvordan tiltak kan iverksettes for å bryte hvert ledd av kjede for å forhindre smitte. Videre studeres hygiene relatert til miljøet som omgir pasientene og hvordan basale smittvernsrutiner kan forbygge smitte og infeksjoner. Du skal også sette deg inn i aktuelle lover og forskrifter. Hensikten er å sette sykepleieren i stand til å utføre oppgaver i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Kunnskap om kommunikasjonsferdigheter og etikk i sykepleie vektlegges.

En uke med inspirasjonspraksis gjennomføres i høstsemesteret og synliggjøres i timeplanen. Selve godkjenning av inspirasjonspraksis registreres i emne SYKK/SYKPPRA10 i vårsemesteret.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Individuell oppgave, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
  • Gruppeoppgave, 3-5 studenter, 1500 ord (+/- 10 %).
  • 80 % tilstedeværelse av timeplanlagt aktivitet merket obligatorisk.
  • Deltakelse på workshop i smittevern.

Permitted exam materials and equipment

Hjemmeeksamen i gruppe.

  • Gruppe på 3-5 studenter.
  • 3 dager.
  • Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
  • Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppen legges ved oppgaven, 350 ord (+/-10 %).

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor under muntlig eksamen.