EPN-V2

Master Programme in archival, library and information sciences Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Valid from
2021 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag tilbyr masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap (120 stp.).

    Studiet skal blant annet kvalifisere for:

    • høyere stillinger innenfor dokumentrelatert virksomhet
    • forskning og utviklingsarbeid innenfor dokumentrelaterte emner
    • undervisningsstillinger innenfor arkiv-, bibliotek- og informasjonsfeltet
    • opptak til doktorgradsstudier

    Mastergraden oppnås i samsvar med departementets Forskrift om krav til mastergrad, § 3. [lenke]

    Fullført og bestått studium gir graden Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap. Gradens engelske tittel er Master of Library and Information Science.

  • Target group

    Samfunnsvitenskapelig metode er sentralt for å forstå og beskrive ulike sider ved mennesker og organisasjoner. Dette kurset gir innsikt i hvordan kvalitative og kvantitative metoder brukes for å forstå menneskers erfaringer og organisasjonsdynamikk, enten det er for å forbedre kommunikasjon, utvikle markedsstrategier eller lede endringsprosesser. Kvalitativ metode gir en dypere forståelse av menneskelige opplevelser og organisasjoners nå-situasjon, mens kvantitativ metode hjelper deg å identifisere mønstre og sammenhenger i data - begge avgjørende for å ta gode beslutninger.

    I løpet av kurset lærer du hvordan du utvikler problemstillinger, samler inn, analyserer og rapporterer kvalitativ og kvantitativ data innen økonomisk-administrative områder som kommunikasjon, markedsføring, finans, organisasjonsadferd og ledelse. Dette gir deg et solid grunnlag for å undersøke komplekse sosiale fenomener og organisasjonsdynamikk, samt for å gjennomføre en bacheloroppgave.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Admission requirements

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
    • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
    • kunnskap om ulike forskningsdesign for innhenting og analyse av kvalitative data
    • kunnskap om formålsutvelging, populasjon og utvalg
    • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • velge egnet forskningsdesign i kvalitative og kvantitative problemstillinger
    • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
    • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
    • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
    • kritisk vurdere kvaliteten på og premissene for kvalitative og kvantitative undersøkelser
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
    • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
    • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering
  • Content and structure

    Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

    Optional course Spans multiple semesters

    2nd year of study

    3. semester

  • Teaching and learning methods

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:

    • En gruppeoppgave med en kvalitativ og en kvantitativ del på inntil 12 sider totalt. Gruppene kan bestå av inntil 5 studenter.

    Formålet med arbeidskravet er at studentene med en praktisk og realistisk øvelse skal få ferdigheter i å bruke metodekunnskapene.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Internationalisation

    Eksamen i emnet er er skoleeksamen på 4 timer.

  • Work requirements

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
  • Assessment

    Gradert skala A - F