Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4250 Knowledge Management and Information Behavior Course description
- Course name in Norwegian
- Knowledge Management and Information Behavior
- Study programme
-
Library and Information Science, CoursesMaster Programme in archival, library and information sciencesMaster Programme in archival, library and information sciences – Part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course focuses on individuals' and groups' information-related activities at work as well as tools and strategies by organisations to manage their information resources.
The teaching language is in English when there are foreign exchange students present.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om både samfunnsvitenskapelige og humanistiske metoder og analysemåter i journalistikk- medie-, kommunikasjons- og sakprosaforskningen
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
- forstår sammenhengen mellom forskningstema og valg av forskningsdesign
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig planlegge og gjennomføre datainnsamling og analyse
- kan foreta forskningsetiske vurderinger
- kan utforme et prosjektdesign, som kan gå inn i en prosjektskisse for masteroppgave
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere egen og andres forskningsmetode kritisk
- har forståelse for den vitenskapelige prosessen, inkludert forholdet mellom teori og empiri
Learning outcomes
Undervisningen består av forelesninger og seminarer. I seminarene vil studenten få praktisk trening i metoderefleksjon og akademisk skriving. Tilnærmingen er tverrvitenskapelig og det vil bli gitt eksempler på hvordan ulike metoder kan kombineres. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet i form av presentasjoner, kritisk lesning av andres tekster, oppgaveløsing og studentarbeid.
Teaching and learning methods
Det er to arbeidskrav knyttet til emnet:
- Deltakelse på seminarene. Formålet med arbeidskravet er å få studentene i gang med metodefaglig og etisk refleksjon gjennom individuell skriving og gruppearbeid. For at dette arbeidskravet skal godkjennes, aksepteres fravær på kun ett seminar.
- En foreløpig skisse til forskningsdesign og metodevalg til et mulig masterprosjekt. Formålet med arbeidskravet er å bruke pensum i planlegging av eget prosjekt. Dette arbeidskravet kan gjerne bygge videre på arbeidskrav 2 i emnet MED4000 Medieutvikling og medieforskning. Lengde: 3-5 sider.
Arbeidskravene må godkjennes før studenten kan gå opp til eksamen. Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved ikke godkjent muntlig presentasjon, kan studenten holde en ny, forbedret presentasjon innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen. Ved fravær på mer enn ett seminar uten gyldig grunn (sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn) mister studenten retten til å gå opp til eksamen.
Course requirements
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- An individually written short paper (approximately 1,500 words, equals with about 3 pages) on freely chosen concepts related to the topics of the course and based on course literature.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by the given deadline.
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A - F.
Grading scale
Det benyttes to sensorer på alle besvarelser, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket danner grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Examiners
An internal and external examiner make the assessment of all exams.
Course contact person
Katriina Byström