Studieinfo emne YLDH2100 2019 HØST
YLDH2100 Yrkesretting, tilpasset opplæring og karriereveiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocationalisation, Adapted Education and Career Guidance
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om yrkesretting av programfag/fellesfag og ledelse av læringsprosesser med utgangspunkt i elevens læreforutsetninger og elevens, bransjens og samfunnets kompetansebehov. Dette innebærer også karriereveiledning og utvikling av lærerens kommunikasjons-, samhandlings- og relasjonskompetanse for å kunne utvikle en god, lærings- og skolekultur som bidrar til et godt læringsmiljø
Emnet består av 20 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 10 yrkesfaglig bredde
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandlingsprosesser og relasjonsbygging
- har kunnskap om elevens ståsted, hva som påvirker elevens personlighet, atferd og læring
- har kunnskap om betydningen av motivasjon for elevens læring
- har kunnskap om konflikthåndtering
- har kunnskap om læringskultur og læringsmiljø
- har kunnskap om profesjonskunnskapens betydning for læring
- har kunnskap om betydningen av yrkesrettet og tilpasset opplæring
Ferdigheter
- kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i forhold til ulike yrkesfag i eget utdanningsprogram
- kan tilrettelegge for og lede tilpasset opplæring ut fra elevens læreforutsetninger og yrkesinteresser
- kan veilede elever til å ta bevisste karrierevalg
- kan motivere til elevens læring
- kan utvikle et godt læringsmiljø og forebygge konflikter samt konflikthåndtering
- kan kommunisere og samhandle med elever, kollegaer, skolens ledelse, bransjen og bidra til nettverksbygging i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og håndtere yrkesestetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
- kan legge til rette for utvikling av elevers kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- kan analysere og vurdere behovet for, og utvikle en god læringskultur som skaper et godt læringsmiljø
- kan lede læringsprosesser som utvikler et godt læringsmiljø gjennom forebygging av konflikter, samt konflikthåndtering
- kan reflektere og vurdere eget kunnskapssyn og egen yrkesfaglig kompetanse
- kan legge til rette for opplæringsprosesser og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
- kan analysere yrkesutøvelse i ulike yrker i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring.
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
Innhold
- yrkesretting og yrkesdifferensiering
- læreplananalyse (Vg1)
- karriereveiledning og veiledning
- vurdering
- skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
- profesjonskunnskap (for lærerprofesjonen)
- undervisnings- og læringsteorier
- ulike lærings-/kunnskapssyn
- klasseledelse
- kommunikasjon, samhandlings og nettverksrelasjoner
- konfliktforståelse og - håndtering
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning / dialogbasert undervisning, rollespill, seminar, veiledning, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling.
Praksis
- 15 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 2 (jfr. praksisguiden)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene og pedagogisk praksis, og arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Praktisk eksamen, individuell eller i gruppe.
- Planlegging og gjennomføring av en reel undervisningssituasjon (ca. 45 minutter på praksisskole eller OsloMet) individuelt eller i små grupper (1-3 studenter), med individuell egenvurdering og begrunnelse som skrives umiddelbart etter gjennomføring på praksisskolen. Omfang maks 1000 ord, 120 min.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.