Studieinfo emne VERA6010 2018 HØST
VERA6010 Ergoterapeutisk intervensjon og tjenesteutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Intervention and Development of Services
- Studieprogram
-
Videreutdanning i ergoterapi innenfor allmennhelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ergoterapeutisk intervensjon omfatter fordypning i ergoterapispesifikk fagkunnskap og handlingskompetanse. Dette inkluderer teorier, metoder og vurderingsredskaper som begrunner yrkesutøvelsen på individnivå for å fremme aktivitet og deltagelse i eget hjem, boenhet, institusjon, nærmiljø og lokalsamfunn. Ergoterapeutens rolle, samarbeid med brukere og pårørende og deres deltagelse i beslutningsprosesser er temaer som inngår i emnet.
Tjenesteutvikling har fokus på helsepolitikk og organisatoriske forhold på systemnivå. Kunnskap om samfunnsforhold og velferdsstatens rammebetingelser med aktuelt lovverk trekkes inn for å belyse utfordringer og påvirkninger av ergoterapifaglig yrkesutøvelse og tjenesteutvikling. Utvikling av differensierte og kostnadseffektive tjenester og tilbud for å fremme ulike befolkningsgruppers muligheter og behov for aktivitet og deltakelse i hverdagslivet løftes frem.
Forkunnskapskrav
Ingen info
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ergoterapiteori, aktivitetsvitenskap og aktivitetsanalyse
- inngående kunnskap om komplekse intervensjoner inkludert omgivelsesrettede og kompenserende tiltak
- inngående kunnskap om utvikling, etablering og vedlikehold av samarbeidsrelasjoner med brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- inngående kunnskap om velferdssamfunnets utviklingstrekk, endringer, organisering, forvaltningssystemer, helsepolitiske føringer og lovverk som påvirker ergoterapiutøvelsen
- bred kunnskap om demografiske endringer, sosial ulikhet og multikulturalitet
- inngående kunnskap om planleggings og beslutningsprosesser, prioriteringer og innovasjon på systemnivå
Ferdigheter
Studenten kan
- iverksette tiltak for å fremme retten til og å møte behov for meningsfull aktivitet og deltakelse for ulike grupper
- anvende forskningslitteratur om intervensjoner og argumentere for retten til aktivitet og deltakelse i samfunns- og hverdagsperspektiv
- kritisk analysere kvaliteten på og bruken av relevante vurderingsredskaper
- kritisk analysere og begrunne ulike tilnærminger til brukermedvirkning og samproduksjon på individ- og systemnivå
- anvende kunnskap om folkehelse-, helsefremmende og forebyggende- og re-/habiliterende arbeid i utvikling av kvalitetsforbedrende og effektive tjenestetilbud
- kritisk analysere, iverksette og begrunne intervensjoner som ivaretar befolkningens rett til aktivitet og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsepolitiske føringer og aktuelt lovverk i utvikling av relevante og aktuelle tjenestetilbud
- har inngående kunnskap om samhandling og koordinering for å sikre sammenheng i komplisert og sammensatte tjenester
- kan kritisk reflektere over egen praksis og profesjonsbidrag i tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer i koordinering av tjenester
- kan begrunne, kritisk analysere og formidle etiske dilemmaer knyttets til innbyggernes rett til aktivitet og deltakelse
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid, seminarer og studentsamarbeid. I mellomperiodene skriver studentene oppgaver knyttet til ulike tema. Oppgavene legges frem og diskuteres med medstudenter og faglærere på ukesamlingene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på fellessamlinger
- Én individuell skriftlig oppgave, inntil 2000 ord
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 35 minutter.
Tidspunkt: 2. semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Notater på én A4 side per arbeidsoppgave studenten har jobbet med underveis i emnet.
Vurderingsuttrykk
Bokstavskala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 %, mens to interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.