Studieinfo programplan VERA 2018 HØST
Videreutdanning i ergoterapi innenfor allmennhelse Programplan
- Engelsk programnavn
- Further Education in Occupational Therapy in Primary Health Care
- Gjelder fra
- 2018 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet går på deltid over ett år og tilsvarer ett semesters fulltidsstudium. Det er inndelt i to emner. Bestått studium gir 30 studiepoeng.
Gjennom helsereformer og lovverk er krav og forventninger til offentlige tjenester, og dermed også til de ansattes kunnskaper og handlingskompetanse, skjerpet. Kommunene har fått ansvar for mer komplekse og spesialiserte oppgaver. Samtidig er det stort press på helsetjenesten som konsekvens av økt levealder og større mangfold i befolkningen. Politiske føringer legger vekt på at helsetjenester i størst mulig grad skal dreies fra behandling til helsefremmende og forebyggende arbeid. Alle har rett til å leve et verdig liv med mulighet for meningsfull aktivitet og mestring av hverdagslivet i eget hjem eller institusjon og kunne delta i samfunnslivet. Utviklingen fører til mange og til dels nye faglige utfordringer for alle helseprofesjonene.
Studiet skal bidra til å følge opp myndighetenes satsing på høy kvalitet i et helhetlig og sammensatt tjenestetilbud basert på kunnskapsbasert praksis. Dette gir nye tilnærminger som må implementeres med etablert praksis og anvendes i tjenestetilbudene. Hovedfokuset i studiet er ergoterapeuters spesifikke fagkompetanse i et tverrprofesjonelt samarbeid både på individ- og systemnivå. Ergoterapeuter utfordres på å jobbe på ulike arenaer for å fremme aktivitet og deltakelse i befolkningen. Ergoterapeuter må prioritere, planlegge, gjennomføre og evaluere tjenesteutøvelsen i tråd med politiske føringer og samfunnsmessige rammebetingelser.
Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Målgruppe
Målgruppen er ergoterapeuter som ønsker å styrke sin ergoterapifaglige kompetanse og fremme utvikling og innovasjon i kommunehelsetjenesten.
Opptakskrav
Søkere må ha offentlig godkjenning som ergoterapeut i Norge.
Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter oppnådde konkurransepoeng. Konkurransepoeng er summen av karakterpoeng fra ergoterapeutstudiet, tilleggspoeng for relevant høyere utdanning utover minstekravet og tilleggspoeng for praksis.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om teorier, vurderingsmetoder og intervensjoner som muliggjør aktivitet og deltakelse i hverdagslivet
- bred kunnskap om helsepolitiske, faglige, juridiske, økonomiske, organisatoriske og lokale rammebetingelser som styrer kommunal virksomhet på individ- og systemnivå
- inngående kunnskap om empowerment, brukermedvirkningsprosesser og tverrprofesjonell og -sektoriell samhandling
- inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige tradisjon og vurdering av kildebruk
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teorier og kritisk analysere vurderingsmetoder knyttet til aktivitet og deltakelse i menneskers hverdagsliv på individ- og systemnivå
- kritisk analysere og initiere intervensjoner rettet mot helsefremmende, forebyggende og re/habiliterende arbeid på individ- og systemnivå
- analysere, vurdere og delta i tiltak i nærmiljøet som påvirker innbyggernes aktivitet og deltakelse
- bidra til kvalitetsforbedring og endring i organisasjoner gjennom kunnskapsbasert praksis
- initiere og gjennomføre et avgrenset og selvstendig kvalitetsforbedrende arbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere, begrunne og formidle faglige problemstillinger og intervensjoner overfor aktuelle aktører
- selvstendig iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte og helhetlige pasientforløp og brukermedvirkning
- begrunne, kritisk analysere og formidle etiske spørsmål og dilemmaer
Innhold og oppbygging
Studiet kombinerer fellessamlinger ved universitetet med selvstudier og nettbasert studentsamarbeid. Det er totalt 4 ukesamlinger av 5 dagers varighet. De er sammensatt av forelesninger, gruppearbeid, veiledet gruppearbeid og seminarer.
Studiet er basert på stor grad av egenaktivitet, og studentene må strukturere sin egen læreprosess. Studieåret er på 40 uker, og det forventes en samlet arbeidsinnsats på 20 timer pr. uke.
I mellomperiodene skal studentene arbeide med skriftlige og praktiske oppgaver. Det forventes at de samarbeider om oppgaver og deltar i diskusjoner på nettet. Studentene får oppgaver som kan leveres innen fastsatte frister for å få tilbakemelding fra faglærer.
1. studieår
Internasjonalisering
Internasjonalisering er viktig i universitetets strategi for å forbedre kvalitet i utdanning og forskning. OsloMet har et stort nettverk av internasjonale samarbeidspartnere og avtaler som sikrer mobilitet og samarbeid for studenter og tilsatte. Både studieansvarlige lærere og faglærere på videreutdanningen deltar i prosjekter sammen med utenlandske kolleger. Utveksling av gjesteforelesere er en viktig del av dette. Studentutveksling er ikke aktuelt på videreutdanninger av 30 studiepoengs omfang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen.
Obligatoriske tilstedeværelse
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på fellessamlinger. Det er studentens ansvar å påse at kravet om tilstedeværelse oppfylles.
Dersom studenten ikke oppfyller arbeidskrav om tilstedeværelse i et emne, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.
Skriftlige arbeider
Studiet har skriftlige arbeider som arbeidskrav. Et skriftlig arbeid som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen.
Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredje gangs innlevering ikke godkjennes, må studenten gjennomføre emnet med neste kull.
Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige arbeider, frister mv. fremgår av emne- og undervisningsplanen.
Vurdering og sensur
Vurderingene gjennomføres i henhold til gjeldende bestemmelser i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Emnene avsluttes med eksamen. I tillegg har emnene arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Det vises til emneplanene for nærmere bestemmelser.
Detaljert informasjon om eksamen gis i retningslinjer for den enkelte eksamen i god tid før eksamen.
Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-3 punkt 2. Det er ikke mulig å klage på karakterfastsetting ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppe-eksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle medlemmene i en gruppe behøver delta i en klage.
Øvrig informasjon
Informasjon om programplan:
Godkjent av studieutvalget ved fakultet for helsefag 23.5.2012
Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 23.05.2017
Gjelder for studentkull 2018 Høst