EPN

VERA6110 Thesis Course description

Course name in Norwegian
Prosjektoppgave
Study programme
Videreutdanning i ergoterapi innenfor allmennhelse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Ny kunnskap kan innebære endring av praksis. Å kunne anvende forskningskunnskap i beslutninger om intervensjoner og tjenesteutvikling er krav som rettes mot alle yrkesutøvere. I emnet vektlegges metoder for implementering av ny kunnskap og evaluering av praksis.

Problemstilling til prosjektoppgaven knyttes til et kvalitetsforbedrings-, utviklings- eller innovasjonsarbeid som er relatert til egen praksis og arbeidsplass. Prosjektoppgaven skal dokumentere kunnskaper og ferdigheter til å stille relevante og presise faglige spørsmål, effektivt kunne søke etter og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap.

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
  • har inngående kunnskap om kritisk vurdering av ulike typer vitenskapelige artikler
  • har inngående kunnskap om ulike forskningsdesign relatert til forskjellige typer spørsmål og problemstillinger
  • kan gjøre rede for kunnskapstranslasjon og metoder for å omgjøre forskningsbasert kunnskap til relevante tiltak for praksis
  • har inngående kunnskap om kvalitetsforbedrings-, utviklings- og innovasjonsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk analysere utfordringer for implementering av evidensbasert praksis
  • identifisere, iverksette og gjennomføre kvalitetssikrings-, endrings- og innovasjonsarbeid og dokumentere dette skriftlig og systematisk
  • formulere en presis problemstilling, gjøre systematiske søk i relevante databaser og kritisk vurdere innhentet kunnskap
  • arbeide systematisk og prosjektorientert med en problemstilling fra egen arbeidsplass under veiledning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapstradisjoner og informasjonskilder
  • kritisk reflektere over hvordan forskjellige typer kunnskap påvirker praksis
  • identifisere områder i egen praksis som krever kvalitetsforbedring
  • anvende sine kunnskaper på aktuelle områder for å gjennomføre relevante prosjekter
  • kritisk vurdere etiske spørsmål knyttet til prosjektoppgavens tema

Teaching and learning methods

Utvikling av tema starter på første samling. Studentene velger om de vil arbeide individuelt eller to sammen. Undervisningen inkluderer forelesninger og seminarer hvor studentene legger frem og drøfter prosjektoppgavene. Studentene får veiledning på prosjektoppgaven.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på fellessamlinger.
  • Skriftlig prosjektskisse, inntil 1000 ord
  • Selvvalgt pensum tilknyttet prosjektoppgaven

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Prosjektoppgave, individuell eller i gruppe på to studenter, Omfang: Inntil 7000 ord for individuelle oppgaver og inntil 10 000 ord for gruppeoppgaver.

Tidspunkt: Slutten av 2. semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Bestått/ ikke bestått.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.