Programplaner og emneplaner - Student
VERA6010 Intervention and Development of Services Course description
- Course name in Norwegian
- Ergoterapeutisk intervensjon og tjenesteutvikling
- Study programme
-
Further Education in Occupational Therapy in Primary Health Care
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ergoterapeutisk intervensjon omfatter fordypning i ergoterapispesifikk fagkunnskap og handlingskompetanse. Dette inkluderer teorier, metoder og vurderingsredskaper som begrunner yrkesutøvelsen på individnivå for å fremme aktivitet og deltagelse i eget hjem, boenhet, institusjon, nærmiljø og lokalsamfunn. Ergoterapeutens rolle, samarbeid med brukere og pårørende og deres deltagelse i beslutningsprosesser er temaer som inngår i emnet.
Tjenesteutvikling har fokus på helsepolitikk og organisatoriske forhold på systemnivå. Kunnskap om samfunnsforhold og velferdsstatens rammebetingelser med aktuelt lovverk trekkes inn for å belyse utfordringer og påvirkninger av ergoterapifaglig yrkesutøvelse og tjenesteutvikling. Utvikling av differensierte og kostnadseffektive tjenester og tilbud for å fremme ulike befolkningsgruppers muligheter og behov for aktivitet og deltakelse i hverdagslivet løftes frem.
Required preliminary courses
Ingen info
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ergoterapiteori, aktivitetsvitenskap og aktivitetsanalyse
- inngående kunnskap om komplekse intervensjoner inkludert omgivelsesrettede og kompenserende tiltak
- inngående kunnskap om utvikling, etablering og vedlikehold av samarbeidsrelasjoner med brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- inngående kunnskap om velferdssamfunnets utviklingstrekk, endringer, organisering, forvaltningssystemer, helsepolitiske føringer og lovverk som påvirker ergoterapiutøvelsen
- bred kunnskap om demografiske endringer, sosial ulikhet og multikulturalitet
- inngående kunnskap om planleggings og beslutningsprosesser, prioriteringer og innovasjon på systemnivå
Ferdigheter
Studenten kan
- iverksette tiltak for å fremme retten til og å møte behov for meningsfull aktivitet og deltakelse for ulike grupper
- anvende forskningslitteratur om intervensjoner og argumentere for retten til aktivitet og deltakelse i samfunns- og hverdagsperspektiv
- kritisk analysere kvaliteten på og bruken av relevante vurderingsredskaper
- kritisk analysere og begrunne ulike tilnærminger til brukermedvirkning og samproduksjon på individ- og systemnivå
- anvende kunnskap om folkehelse-, helsefremmende og forebyggende- og re-/habiliterende arbeid i utvikling av kvalitetsforbedrende og effektive tjenestetilbud
- kritisk analysere, iverksette og begrunne intervensjoner som ivaretar befolkningens rett til aktivitet og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsepolitiske føringer og aktuelt lovverk i utvikling av relevante og aktuelle tjenestetilbud
- har inngående kunnskap om samhandling og koordinering for å sikre sammenheng i komplisert og sammensatte tjenester
- kan kritisk reflektere over egen praksis og profesjonsbidrag i tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer i koordinering av tjenester
- kan begrunne, kritisk analysere og formidle etiske dilemmaer knyttets til innbyggernes rett til aktivitet og deltakelse
Teaching and learning methods
Det veksles mellom forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid, seminarer og studentsamarbeid. I mellomperiodene skriver studentene oppgaver knyttet til ulike tema. Oppgavene legges frem og diskuteres med medstudenter og faglærere på ukesamlingene.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på fellessamlinger
- Én individuell skriftlig oppgave, inntil 2000 ord
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 35 minutter.
Tidspunkt: 2. semester.
Permitted exam materials and equipment
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGRL4100 RLE og RLE-didaktikk 1.
RLE og RLE-didaktikk 2 gir en avansert forståelse av det RLE-didaktiske feltet og går i dybden på noen ulike posisjoner i forskningsfeltet og noen sentrale perspektiver på læring, danning og kritisk tenkning i skolefaget. Praktisk KRLE-undervisning, arbeidsmåter i skolen og forankringen dette har i fagforståelse står også i fokus.
Grading scale
Ingen
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til religion og livssyn, etikk og filosofi og kan forstå dette i lys av generelle kunnskapsteoretiske og pedagogiske posisjoner
- har bred kunnskap om fagforståelser, kunnskaps- og danningsforståelser i KRLE-feltet
- har oppnådd omfattende kunnskap om god utøvelse av skolefaget KRLE, blant annet om literacy, arbeidsmåter og læringsressurser med relevans for KRLE-undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
- kan ta i bruk et stort tilfang av arbeidsmåter i undervisningen og bruke disse på en reflektert og adekvat måte, blant annet ulike utforskende arbeidsmåter, ekskursjoner, strukturert dialog i klasserommet, praktisk-estetiske arbeidsmåter m.m.
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
- kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet