Studieinfo emne SP306110 2022 HØST
SP306110 Rådgivning og samarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Counselling and collaboration
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk 2, 30 sp
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individnivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører. Endringsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring endringsarbeid, i tillegg til selv å initiere endringstiltak.
Forkunnskapskrav
For å kunne ta eksamen i emnet må eksamen i emne SP3062110 være fullført og bestått
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
- bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
- oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
- bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
- anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ- og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ- og systemnivå
- kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og læringsmiljø
Innhold
- rådgivningsteorier og modeller
- utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
- etikk i rådgivningsarbeid
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og til økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene varierer mellom:
- Forelesninger
- Arbeid i læringsgrupper
- Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i læringsgrupper
- Arbeid med kasusoppgaver
- Studentfremlegg
Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i læringsgrupper som ledd i egenutvikling. Studentene skal også forholde seg aktivt til innovasjonsarbeid som foregår ved eget arbeidssted.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav 1:
Utarbeide en prosjektplan for den individuelle semesteroppgaven (eksamen). Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart. Omfang 500 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 2:
Individuelt refleksjonsnotat, omfang 1500 ord +/- 10 %.Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen gjennomføres i form av individuell semesteroppgave (4000 ord +/- 10%). Oppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling som er relevant for studiets overordnede emner.
Ny/utsatt eksamen
- ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny semesteroppgave
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men det forutsettes korrekt bruk av kildehenvisning
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A - F
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.