EPN

RAD1300 Grunnleggende radiografi Emneplan

Engelsk emnenavn
Projectional Radiography
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Grunnleggende radiografi betegner undersøkelser som utføres ved hjelp av konvensjonell røntgenapparatur uten bruk av kontrastmidler. Skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av de undersøkelsene som radiografer utfører. Nyutdannede radiografer forventes å utføre disse undersøkelsene selvstendig i samsvar med faglige kriterier noe som innbefatter å ivareta pasientens omsorgsbehov, forholde seg til pasientens sykdom eller skade og kunne framstille og beskrive et bildemateriale som gir et godt diagnostisk grunnlag.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2
  • 1E - Strålebiologi og strålevern 0,5
  • 2F - Yrkesetikk 1
  • 3A - Pasientomsorg og sykepleie 1
  • 3C - Apparatlære 1
  • 3D - IT i helsetjenesten 0,5
  • 3E - Radiografi: bildefremstilling, bildebehandling og analyse 1
  • 3F - Metodiske prinsipper og teknikker 3

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om generelle patologiske prosesser (1B)

  • kan forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader knyttet til undersøkelser i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet (1B)

  • har kjennskap til ulike behandlingsformer ved aktuelle sykdommer og skader (1B)

  • kan forklare de vanligste mikroorganismers forekomst og vekst, og hvordan sykehusinfeksjoner kan forbygges (1B)

  • kan gjenkjenne tydelig patologi i skjelett- og thoraxbilder (1B, 3F)

  • har kunnskap om norske retningslinjer for strålevern (1E)

  • kan forklare ALARA-prinsippet (As Low As Reasonably Achievable) (1E)

  • har kjennskap til sentrale yrkesetiske utfordringer (1E)

  • har innsikt i hvordan ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer (3A)

  • har innsikt i observasjon som ledd i pasientomsorg (3A)

  • har kunnskap om bildekriterier ved skjelett- og thoraxundersøkelser (3F)

  • kan forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av gjennomlysingsapparatur (3C)

  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemer fungerer, RIS og PACS (3D)

  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemene RIS og PACS fungerer (3D).

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende medisinsk nomenklatur (1B)

  • beskrive hvordan ergonomiske teknikker anvendes (3A)

  • bruke av konvensjonell røntgenapparatur (3C)

  • anvende kunnskap om eksponeringsteknikk (3E)

  • anvende kunnskap om faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet (3E)

  • vise ferdigheter innen enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser og gi faglige begrunnelser for hvordan disse utføres (3F)

  • anvende fagterminologi som benyttes i skjelett- og thoraxprotokoller (3F)

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Ferdighetstreningene omhandler i hovedsak thorax- og skjelettundersøkelser, bildebehandling, bildeanalyse, ergonomi/forflytningsteknikk og en test hvor studenten skal kunne vise og forklare utførelsen av en røntgenundersøkelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Det kreves:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger

For å fremstille seg til eksamen må kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer  

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.