EPN

RAD1000 Helseprofesjonenes grunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
The Foundation of the Health Professions
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Helsefaglig yrkesutøvelse er basert på et felles verdigrunnlag. Et helhetlig syn på mennesket og respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse står sentralt. Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om helseprofesjonene, med hovedvekt på fag og temaer som danner en felles referanseramme for yrkesutøvelse innenfor de ulike profesjonene. Det gis også en introduksjon til radiografi som fag og til radiograffaglig yrkesutøvelse.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode: Felles for alle fakultets bachelorstudier 1.5

  • 2B Etikk Felles for alle fakultets bachelorstudier 1,5 Utdanningsspesifikt 1,5

  • 2C Stats- og kommunalkunnskap og sosialpolitikk Felles for alle fakultetets bachelortudier 0,5 Utdanningsspesifikt 1,0

  • 2D Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning Felles for alle fakultets bachelorstudier 1,5 Utdanningsspesifikt 2

  • 2F Yrkesetikk og faglig fundament Utdanningsspesifikt 0,5

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive kjennetegn ved vitenskapelig kunnskap (2A)

  • har grunnleggende innsikt i de faktorer som inngår i forskningsprosessen (2A)

  • kan beskrive kjennetegn ved naturvitenskapelige- og samfunnsvitenskapelige metoder (2A)

  • kan beskrive kjennetegn ved kunnskapsbasert praksis (2A)

  • har grunnleggende innsikt i etiske teorier og i profesjonsetikk (2B)

  • kjenner til de yrkesetiske retningslinjenes innhold og funksjon (2B)

  • har innsikt i helsepersonell- og pasientrettighetsloven (2C)

  • kan beskrive ulike syn på helse og sykdom (2D)

  • kan beskrive hva som kjennetegner profesjoner og profesjonell kompetanse (2B, 2D)

  • kan beskrive radiografers arbeidsområder og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid (2A, 2B, 2C)

  • kan beskrive ulike perspektiv på kommunikasjon (2D)

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre enkle kunnskapssøk (2A)

  • vise grunnleggende innsikt i formelle og faglige kriterier for skriftlige arbeid knyttet til emnet (2A)

  • reflektere over utfordringer knyttet til kommunikasjon (2D)

Generell kompetanse

Studenten har

  • innsikt i hva som kjennetegner læring og arbeidsformer i høyere utdanning (2A)

  • innsikt i ulike kunnskapskilder (2A)

Arbeids- og undervisningsformer

Fellesundervisningen kan foregå i forelesninger, eller i digitalisert form. På utdanningen er arbeidsformene forelesninger, seminar, skriftlig arbeidsoppgave og selvstudier. For å gi studentene et første innblikk i sitt framtidige yrke tilstrebes det å få til ekskursjon til bildediagnostiske avdelinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav:

  • minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på seminar

  • skriftlig oppgave i gruppe på 2-3 studenter, omfang inntil 1750 ord.

For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Alle studenter vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.