Studieinfo emne RAD1000 2018 HØST
RAD1000 Helseprofesjonenes grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Foundation of the Health Professions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Helsefaglig yrkesutøvelse er basert på et felles verdigrunnlag. Et helhetlig syn på mennesket og respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse står sentralt. Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om helseprofesjonene, med hovedvekt på fag og temaer som danner en felles referanseramme for yrkesutøvelse innenfor de ulike profesjonene. Det gis også en introduksjon til radiografi som fag og til radiograffaglig yrkesutøvelse.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
-
2A Vitenskapsteori og forskningsmetode: Felles for alle fakultets bachelorstudier 1.5
-
2B Etikk Felles for alle fakultets bachelorstudier 1,5 Utdanningsspesifikt 1,5
-
2C Stats- og kommunalkunnskap og sosialpolitikk Felles for alle fakultetets bachelortudier 0,5 Utdanningsspesifikt 1,0
-
2D Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning Felles for alle fakultets bachelorstudier 1,5 Utdanningsspesifikt 2
-
2F Yrkesetikk og faglig fundament Utdanningsspesifikt 0,5
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
kan beskrive kjennetegn ved vitenskapelig kunnskap (2A)
-
har grunnleggende innsikt i de faktorer som inngår i forskningsprosessen (2A)
-
kan beskrive kjennetegn ved naturvitenskapelige- og samfunnsvitenskapelige metoder (2A)
-
kan beskrive kjennetegn ved kunnskapsbasert praksis (2A)
-
har grunnleggende innsikt i etiske teorier og i profesjonsetikk (2B)
-
kjenner til de yrkesetiske retningslinjenes innhold og funksjon (2B)
-
har innsikt i helsepersonell- og pasientrettighetsloven (2C)
-
kan beskrive ulike syn på helse og sykdom (2D)
-
kan beskrive hva som kjennetegner profesjoner og profesjonell kompetanse (2B, 2D)
-
kan beskrive radiografers arbeidsområder og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid (2A, 2B, 2C)
-
kan beskrive ulike perspektiv på kommunikasjon (2D)
Ferdigheter
Studenten kan
-
utføre enkle kunnskapssøk (2A)
-
vise grunnleggende innsikt i formelle og faglige kriterier for skriftlige arbeid knyttet til emnet (2A)
-
reflektere over utfordringer knyttet til kommunikasjon (2D)
Generell kompetanse
Studenten har
-
innsikt i hva som kjennetegner læring og arbeidsformer i høyere utdanning (2A)
-
innsikt i ulike kunnskapskilder (2A)
Arbeids- og undervisningsformer
Fellesundervisningen kan foregå i forelesninger, eller i digitalisert form. På utdanningen er arbeidsformene forelesninger, seminar, skriftlig arbeidsoppgave og selvstudier. For å gi studentene et første innblikk i sitt framtidige yrke tilstrebes det å få til ekskursjon til bildediagnostiske avdelinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav:
-
minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på seminar
-
skriftlig oppgave i gruppe på 2-3 studenter, omfang inntil 1750 ord.
For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Alle studenter vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.