Studieinfo emne RABPRA3 2022 HØST
RABPRA3 Bildediagnostisk praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Placement
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er et praksisemne som bygger videre på kunnskaper og ferdigheter studenten har tilegnet seg fra tidligere praksisperioder. Studenten skal videreutvikle kompetanse innen CT, MR og konvensjonell røntgen, og det forventes høy grad av selvstendighet. Det er i tillegg aktuelt med praksis i et eller flere av følgende tema, intervensjonsradiografi, barneradiografi, nukleærmedisin og mammografi.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere fremstilling av normalanatomi og vanlig forekommende patologi ved aktuelle bildediagnostiske undersøkelser
- planlegge, forberede og gjennomføre enkle CT- og MR undersøkelser, og delta ved andre bildediagnostiske undersøkelser og behandling
- planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for thorax- og skjelettundersøkelser
- vurdere krav til bildekvalitet knyttet til indikasjoner for røntgen-, CT- og MR-undersøkelser
- innhente og gi nødvendig informasjon for å ivareta pasienten ved administrering av medikamenter og kontrastmidler selvstendig
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende og reflektere over avdelingens rutiner for å ivareta pasientsikkerhet
- anvende hygieniske retningslinjer og sterile prosedyrer for å forhindre smittespredning på et selvstendig grunnlag
- diskutere bildekriterier og vurdere bildekvalitet
- anvende og praktisere yrkesetiske retningslinjer og reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelsen
- anvende tilpasset kommunikasjon, pasientomsorg og risikovurdering i forhold til den enkelte pasient og pårørende
- forstå hvilke forventninger og forpliktelser som inngår i tverrfaglig samarbeid
- ha forståelse for sikker strålebruk og optimalisering
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis
- individuelt muntlig fremlegg ved midtvurdering, etter gitte kriterier
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.
For å kunne gi en vurdering av studenten kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Ny vurdering: Ikke bestått praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant
Vurderingsuttrykk
Bestått- ikke bestått
Sensorordning
Midt -og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.
Emneoverlapp
2 studiepoeng overlapp med RADPRA2 og 18 studiepoeng overlapp med RADPRA4.