Studieinfo emne PSYK2200 2021 HØST
PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
l dette emnet presenteres anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt. Læring og mestring er to sentrale begreper i å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse. Dette vil også øke vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv. Gjennom emnet vil ulike metoder som bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger bli belyst.
Forkunnskapskrav
Bestått emnet PSYK 1420.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
- gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
- redegjøre for funksjonell kartlegging
- diskutere behandling av problematferd
- redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
- referere til og beskrive empirisk støttete tilnærminger innen:
- etablering av verbal atferd
- opplæring av barn med autisme
- intervensjoner for barn og ungdom/voksne
- skoleintervensjoner
- kognitiv atferdsterapi og behandling av psykiske lidelser
- helseintervensjoner
- trening med dyr (dyrevelferd og labratorieeksperimenter)
- referere til anvendt atferdsanalyse i organisasjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere grunnleggende læringsprinsipper
- redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere funksjonelle analyser
- fastsette ulike opplæringsmetoder for å fremme atferd gjennom anvendt atferdsanalytisk opplæringsmetoder
- beherske grunnleggende verbale operanter
- kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
- bruke gjeldende APA standard i skriftlige innleveringer; referering i tekst, referanselisten og overskrifter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- presentere en rekke anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
- formidle grunnleggende læringsprinsipper for etablering av atferd
- formidle grunnleggende læringsprinsipper for avlæring av problematferd
- drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
- drøfte profesjonelle ferdigheter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops, «inter-teaching» og gruppearbeid. Gjennom presentasjoner, demonstrering av praktiske ferdigheter, skriftlige innleveringer og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning, seminarer og workshop
- Innlevering av 3 individuelle skriftlige oppgaver (Reaction Papers; RP’er), maksimalt 900 ord
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3 500 ord
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor