EPN

MEST5020 Kunst og designdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Design didactics
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærer- og formidlingsrollen innen design, kunst og håndverk. Samfunnets utvikling og institusjonelle praksiser problematiseres. Samfunnsetiske og bærekraftige perspektiver på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur blir vektlagt. Utdanning, læreplaner og praksis innen feltet blir analysert og drøftet i lys av historie, samtid og framtid. Dette krever å kunne orientere seg og navigere bredt innen kunst- og designdidaktisk forskning. 

Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv. 

Forkunnskapskrav

Opptak til master i estetiske fag, studieretning kunst og designdidaktikk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten: 

• har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk 

• har inngående kunnskap om fagdidaktisk forskning og praksis i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv 

• har inngående kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet for å kunne drøfte og reflektere over fagfeltets utviklingspotensial  

• har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan påvirke barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn 

Ferdigheter 

Studenten: 

• kan analysere, drøfte og reflektere over læreplaner, praksiser og institusjoner innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger 

• kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold 

• kan anvende nasjonal og internasjonal forskning i arbeid med teoretiske problemstillinger 

• kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning 

Generell kompetanse 

Studenten: 

• har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål 

• kan reflektere over egen læring, betydning av praktisk skapende arbeid og delta i kommunikasjon 

om sentrale utfordringer 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: 

• en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2000-3000 ord 

• deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere 

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 stp med emnet MEST4221.

Emnet er ekvivalent (overlapper 15 stp) med MFAGL4000.

 

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.