Studieinfo emne MEST4231 2018 HØST
MEST4231 Kunst i samfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art in Society
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunst i samfunnet tilbyr et samfunnsrettet og anvendt perspektiv på kunst i samtiden, samtidig som det søker å bevare og videre formulere kunstens egenart og særstilling. Diskusjoner rundt kunstens ulike roller og funksjoner i samfunnet vil stå sentralt, og det vil legges til rette for å utvikle nye berøringspunkter og anvendelsesformer. Studieretningen har både en praktisk og en teoretisk tilnærming til kunstfaglig virksomhet, og herunder fremheves formidling, prosjektutvikling, organisering, kuratering, kulturelt entreprenørskap og kritikk, både i privat og offentlig sektor. Samtidens uttrykk og problemstillinger blir særlig belyst, og kunst som sosial og didaktisk prosess vektlegges. Emnet er organisert rundt tre hovedområder:
- Fagperspektiv (kunnskap om ulike kunst- og formidlingsperspektiver, samt kunstdidaktikk).
- Styringsperspektiv (kunnskap om institusjoner og forvaltning).
- Aktørperspektiv (kunnskap om samtidige prosjekter og prosjektorganisering).
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om samtidskunstens teori og praksis
- kan terminologi innen nyere kunst og estetikk
- har god kjennskap til det offentlige og private produksjonssystemet for kunst
- har avansert forståelse av formidlingsproblematikk og kunstens ulike didaktiske dimensjoner
- har en god forståelse av kunstfeltets institusjoner og styringsperspektiver
- har god kjennskap til ulike tekster og tekstbruk på kunstfeltet, som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig artikkel, etc.
- har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektorganisering på kunstfeltet
Ferdigheter
Studenten
- har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
- kan utvikle et kunstfaglig prosjekt og tilpasse dette til ulike rammer og forutsetninger
- kan anvende kunstbasert og kunstdidaktisk kompetanse i ulike formidlingssituasjoner
- kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen det estetiske fagområdet
- kan utpeke relevante problemstillinger på samtidskunstfeltet
- kan analysere, vurdere og kontekstualisere egen og andres praktiske produksjon
- kan disponere og produsere ulike kunstfaglige tekster som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig oppgave, etc.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Emnet er basert på individuelle studier med deltagelse i forelesninger, grupper, workshoper og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform, og det vil bli lagt til rette for undervisning i tilknytning til institusjonsbesøk og møter med ulike aktører på kunstfeltet. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.
Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 10-15 sider.
- Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.