Studieinfo emne MBARN5900 2021 HØST
MBARN5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnesykepleie
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i barnesykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studenten videreføre den kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise forståelse, modning og refleksjon. Før arbeidet med masteroppgaven kan starte, må det foreligge en oppdatert og godkjent prosjektbeskrivelse.
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlings-kompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve barnesykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlings-teamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som barnesykepleier.
Masteroppgaven kan være et selvstendig forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved universitetet eller andre samarbeidende institusjoner. Oppgaven kan også være et kvalitetsarbeid i form av et fagutviklingsarbeid, et kvalitetssikringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid.
Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er utviklet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og faglig relevante vitenskapelige tidsskriftet (fagfellevurdert). Studenten skal være 1. eller 2. forfatter. Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe. I fordypningsnotatet/kappen skal studenten(e) drøfte og utdype et avgrenset metodologisk og/eller substansielt tema.
Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studenten(e) selv har utviklet.
Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for kull 2020.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet. Alle øvrige emner i studiet, teori- og praksisemner, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan vitenskapelig teori og metoder kan søkes, utvikles og anvendes
- har inngående kunnskap om sykepleiens vitenskapelige teori og metoder
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
- har inngående kunnskap om analyse av forskningsdata
- har inngående kunnskap om forskningsetikk
- har inngående kunnskap om metoder for kvalitetsarbeid i helsetjenesten
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre en systematisk datainnsamling, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen barnesykepleie
- kan analysere og forhold seg kritisk til eksisterende teori og metoder og kan arbeide selvstendig med en teoretisk problemstilling
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor barnesykepleie
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid, under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte prosjekter innen barnesykepleie
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker barnesykepleiens uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmennheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen barnesykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Det blir arrangert regelmessige seminarer der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene kan også sentrale temaer tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov.
Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og innebærer en nødvendig kvalitetssikring, blant annet av at arbeidet foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Studenten(e) får oppnevnt en veileder på bakgrunn av problemstillingen som er valgt, og veilederen og studenten(e) skriver under på en gjensidig bindende avtale om veiledningsforholdet ved oppstart. Det gis tilbud om 10 timer veiledning per masteroppgave. I tillegg får studneten(e) veiledning i forbindelse med masteroppgaveseminarene. Ved stryk på masteroppgaven, tilbys det 3 nye veiledningstimer.
Dersom veiledningsforholdet blir vanskelig skal studentene(e) først ta dette opp med veileder og eventuelt videre henvende seg til studieleder for masterstudiet.
Studentene(e) plikter å holde veileder orientert om sitt arbeid. Det gjelder også praktiske forhold som kan være av betydning for fremdriften i prosjektet. Relevante etiske prinsipper må ivaretas. All ekstern korrespondanse skal være godkjent av veileder. Søknader til godkjenningsinstanser som regional etisk komité (REK) og Norsk senter for forskningsdata etc., må være godkjent av veileder før det sendes inn.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:
Oppdatert godkjent prosjektbeskrivelse
Selvvalgt pensum på minimum 2000 sider må være godkjent av veileder før studenten kan levere masteroppgaven til sensur
Minst ett fremlegg av eget arbeid og minst et fremlegg som opponent til andres arbeid på masterseminaret
Vurdering og eksamen
Skriftlig masteroppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter samt individuell muntlig eksaminasjon. Oppgaven skal skrives ifølge gjeldende Masterhåndbok. Monografier skal ha et omfang på 15 000 ord (+/- 20 %). Velges artikkelmanus, skal fordypningsnotatet/kappen ha et omfang på 3000 ord (+/- 20 %). Velges et annet format, skal omfanget til fordypningsnotatet/kappen være på 9000 ord (+/- 20 %). Kravet til omfang er det samme for individuelle masteroppgaver og masteroppgaver skrevet i gruppe.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Hvis masteroppgaven skrives i gruppe, gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Studentene får en midlertidig karakter på den skriftlige masteroppgaven. Kun studenter med karakter A-E på den skriftlige masteroppgaven, kan fremstille seg til muntlig eksaminasjon. Endelig karakter settes etter at individuell muntlig eksaminasjon er gjennomført. Hele karakterskalaen kan anvendes ved justering av den midlertidige karakteren.
Følgende gjelder når karakteren F tildeles:
Skriftlig oppgave: Hvis masteroppgaven skrives i gruppe, vil hele gruppen få denne karakteren. Studentene kan ikke fremstille seg til muntlig eksaminasjon. Studentene kan levere ny eller omarbeidet masteroppgave til sensur én gang.
Muntlig eksaminasjon: Dersom karakteren F tildeles etter gjennomføringen av den muntlige eksaminasjonen, blir studentens endelige karakter F. Studenten må da fremstille seg til ny eksamen. Ved ny eksamen blir den skriftlige oppgaven vurdert på nytt.
Klage på karakter: Karakteren på den skriftlige oppgaven kan påklages. Hvis karakteren endres som følge av ny sensur, må studenten også fremstille seg til ny muntlig eksaminasjon.
Sensorordning
Hver masteroppgave vurderes av to sensor, hvorav en sensor må være ekstern
Emneansvarlig
Vibeke Lohne