Studieinfo emne MANES5100 2019 HØST
MANES5100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse Anaesthesia
- Studieprogram
-
Masterstudium i anestesisykepleieMasterstudium i anestesisykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap for å kunne utøve anestesisykepleie til pasienter som skal til operasjon eller undersøkelser og som krever anestesi, og til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om pasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.
Videre skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om aktuell forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk anestesisykepleie. Emnet skal bidra til at studenten kan dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre anestesisykepleien.
Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve anestesisykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har avansert kunnskap om anestesisykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunnet
har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten
har avansert kunnskap om svikt i pasientens grunnleggende behov
har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie
Ferdigheter
Studenten
kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasientens opplevelse av anestesi, kirurgisk behandling og undersøkelser
kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
kan analysere og forholde seg kritisk til teori om anestesi og analgesi
kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i grunnleggende behov
Generell kompetanse
Studenten
kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
kan, med noe veiledning, kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmenheten
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Innhold
- Anestesisykepleie i et historisk perspektiv.
- Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
- Faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleien.
- Forebygging av pre-, per- og postanestetiske komplikasjoner.
Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov når de får anestesi:
- Preanestetisk vurdering og risikovurdering.
- Innledning, vedlikehold og avslutning av anestesi.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
Studieroppgave 1 - Regional anestesi. Den våkne pasienten
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
Studieoppgave 2 - Generell anestesi
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering
- Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra lærer.
Refleksjonsnotat
- Om et aktuelt tema
- Utføres individuelt
- Omfang
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
- Simulering
- Gruppearbeid
- Seminar
Vurdering og eksamen
Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid basert på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i kapitelet om vurdering i programplanen.
Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.
Det gis fire timer veiledning per oppgave.Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).
Oppgavens tittel vil framkomme på karakterutskriften.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.
Emneoverlapp
ANEST6100 og MANES5100 er 100% overlappende.