Studieinfo emne MAFYSD4500 2018 HØST
MAFYSD4500 Samhandling - kroppsperspektiver og relasjoner i behandling og rehabilitering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitation
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Den bio-psyko-sosiale modellen av helse, sykdom og funksjonshemming er et paradigmeskifte i helsefaglig virksomhet. Emnet følger opp dette skiftet gjennom å definere behandlende og rehabiliterende arbeid som samhandling. Denne samhandlingen tar utgangspunkt i at funksjonsnedsettelsen er omdreiningspunktet i et samarbeid mellom pasienten/klienten, profesjonelle, familien, arbeidsplassen og andre nære sosiale omgivelser. Behandling og rehabilitering finner slik sted i et nettverk av tett forbundne aktører. Emnet tar også opp ulikheter i hvordan sykdom anerkjennes, hvordan omgivelsene kan tilrettelegges for ulikheter i funksjon, og hvordan kronisk syke og funksjonshemmede kan oppleve ulike former for utestenging. Emnet legger vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsresultater og teoriutvikling med det konkrete møtet mellom pasient/rehabiliteringsklient og behandler.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet eller på andre studier innen helse- og sosialfag, idrett, pedagogikk eller samfunnsvitenskapelige fag.
For søkere til enkeltemne:
Emnet tilbys som enkeltemne. Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
- kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
- ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
- betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
- hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
- analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
- skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
- analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
- skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal gjøre bruk av ett av følgende typer materiale:
-
et møte mellom behandler og pasient/rehabiliteringsklient tilgjengelig på for eksempel YouTube
-
en avidentifisert refleksjon fra egen praksis
-
et intervju med en fagprofesjonell
-
tekster fra et fagtidsskrift (ikke forskningsartikler)
Materialet skal presenteres for medstudenter og faglærer og diskuteres i lys av pensumlitteratur. Varighet: 15¿20 minutter.
Studenten har to forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen og ett tredje før ny eksamen.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan levere eksamensoppgaven.
Vurdering og eksamen
Læringsutbyttene
Hjemmeeksamen over 4 uker, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget skal være 3000-3500 ord på individuell oppgave og 4000-4500 ord på gruppeoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.