Studieinfo emne FARMA3010 2020 HØST
FARMA3010 Anvendt farmakologi og farmakoterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Pharmacology and Pharmacotherapy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har hovedvekt på fagområdet klinisk farmakologi/farmakoterapi og omfatter pasient- og praksisnær kunnskap. Hensikten er å bidra til en mer helhetlig forståelse av pasientrettet behandling innenfor viktige terapiområder som nevrologi, psykiatri, hjerte-kar, diabetes og kreft. Individualisering og oppfølging av terapi for ulike pasientgrupper og aldersgrupper er sentralt. Legemiddelmonitorering, pasientsikkerhet og anvendt farmakokinetikk og farmakogenetikk inngår som viktige elementer.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Farmakologi 12 studiepoeng
- Legemiddelanalyse 3 studiepoeng
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap innenfor anvendt farmakologi, med vekt på farmakogenetikk, farmakokinetikk, interaksjoner og individualsiert oppfølging av ulike pasient- og befolkningsgrupper globalt
- har inngående kunnskap om utvalgte terapiområder innen sentralnervesystemet (epilepsi, psykiatri), hjerte/kar (primærprofylakse), type 2-diabetes og kreftbehandling (cellegifter, terapi, immunologisk behandling)
- kan gjøre rede for farmakokinetisk og -dynamisk variabilitet og hvilken betydning dette har for forskjeller i effekt og bivirkninger av legemidler
- kan gjøre rede for prinsippene for legemiddelmonitorering
- kjenner til praktisk anvendelse av legemiddelanalyser og biokjemiske markører
- kjenner til prosessene i kliniske utprøvninger og systemer for legemiddelovervåkning
- har innsikt i behandling og oppfølging av de vanligste akutte legemiddelforgiftninger
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere farmakologisk behandling av spesielle pasientgrupper som barn, unge, gravide/ammende og eldre
- kan vurdere valg av hensiktsmessig legemiddel og legemiddelform basert på en helhetlig vurdering av pasienten
- kan anvende kunnskap om legemidlers virkningsmekanisme, effekter, bivirkninger og interaksjoner til å identifisere og løse legemiddelrelaterte problemer på individnivå
- kan vurdere legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder i forhold til gjeldende terapiretningslinjer
- kan identifisere legemidler i biologiske prøver som blodplasma
- kan planlegge og gjennomføre et begrenset prosjekt i samarbeid med andre
- kan anvende digitale verktøy og læringsressurser i egen læringsprosess
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over legemiddelrelaterte utfordringer knyttet til pasientrettet behandling
- kan samarbeide tverrprofesjonelt om legemiddelbehandling med andre helsefagstudenter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer med oppgaver og seminar med fokus på internasjonal og engelskspråklig litteratur, laboratoriearbeid og praksisbesøk.
Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning». Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden ved universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid. I tillegg kan det være aktuelt å benytte digitale quizer og diskusjonsforum.
Studentene skal delta i tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) med andre helsefagstudenter. Hensikten er å synliggjøre ulike helseprofesjoners faglige tilnærminger og bidra med egen kompetanse i samhandling om riktig legemiddelbehandling og -bruk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på gruppearbeid og laboratoriearbeid
- deltakelse på seminar med muntlig fremlegg av prosjektoppgave
- deltakelse i tverrprofesjonell samarbeidslæring
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelser.